Einar Wahlstrøm Skrevet 26. februar 2010 Skrevet 26. februar 2010 I slutten av mars er jeg så heldig å ha en uke fri fra jobb og andre forpliktelser, og har da lyst å tilbringe 4-5 av disse dagene på tur. Jeg vil ha med telt, fiskestang og hund, men ikke ski! Nå er der uvanlig mye snø i Stavanger/Jæren området denne vinteren og en del områder, som normalt ville vært snøfrie, kan nok være vanskelig til fots i slutten av mars. Først tenkte jeg at å gå langs kysten fra Sirevåg i sør til Sola i nord nok kunne være en fin tur, men kanskje noen her på forumet har et godt forslag til hvor jeg kan rusle rundt, helst med fiskestang? Jeg kjører gjerne bil i 2-3 timer ut fra Stavanger/Sandnes. Takk, Siter
REJOHN Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Det kan jo være at de nærmeste fjellene er snøbare til slutten av mars. Det var noen som gikk rundt Sandnes kommune, og det kan jo være et alternativ. De laveste dalene, Røssdalen og Fidjadalen vil også være snøfrie (Jeg håper i hvert fall det....), men det blir ingen rundtur, og jeg tror ikke det blir mye fisk. Skulle du ta turen innover en av dalene, så kan det likevel lønne seg å ta med vinterutstyr. Det blir kaldt utover natten. Siter
Sverre0 Skrevet 1. mars 2010 Skrevet 1. mars 2010 Jeg går turer i sør-Rogaland hele året. Og dette året har jeg mått gå til anskaffelse av både truger og fjellski for å kunne komme meg ut. Nå er ikke jeg den som har fiskestang med meg på tur, så hvor det er fisk kan jeg ikke si noe om, men mine turforslag finner du på hjemmesiden min: www.fottur.net Til nå har det bare vært dagsturer, men håper å få tatt noen telt turer dette året. Vil tro at noe av det du ser etter finner du i bl.a. Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund og Lund kommune. Godt varmt tøy er viktig å ha med i sekken på denne årstiden. Siter
Einar Wahlstrøm Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Skrevet 5. mars 2010 De siste dager med snø og meteorologenes varsel om tre uker til med vinter har fått meg til å innse at uten truger og ski så er nok mitt eneste alternativ å gå langs kysten. Takk for innspill her på forumet og til de som har skrevet meg direkte. Er der noen som har gått kyststrekningen fra Sirevåg til Sola, og som har noen tips å komme med? Jeg er litt usikker på ferskvanns tilgang: Om sommeren er der vannuttak ved enkelte moloer/kai, men disse er vel stengt nå om vinteren? Videre vil jeg prøve å fiske med oter mens jeg går: Noen tips om hvilke fluer som kan egne seg best? Siter
Sverre0 Skrevet 6. mars 2010 Skrevet 6. mars 2010 Hei igjen. Jeg gikk fra Sirevåg til Reve i fjord vår. Skal fortsette i år, men venter litt til. Endel bekker fra jordbruket er frosset og dekket med snø. Snøen har til nå ligget helt ut til vannkanten og gjort det glatt å gå. Der det er sandstrender er det stort sett greit. Mellom Kvassheim og Nærland er det stort sett bare rullestein, med sti på innsiden. Når en kommer til kongevegen er det mest naturlig å følge denne, men den går et stykke opp fra vannet. Jeg har med meg en 3 liters tank med slange i sekken, så jeg har ikke lett etter vann på denne strekningen. Men fra Sirevåg er det et stykke til havna på Kvassheim. Neste havn blir Madlandhavn her er båtene borte om vintern og er litt usikker på når aktiviteten begynner igjen. Mener det var et toalett i denne havnen, men vet ikke om det er vann. Bak kapellet på Varhaug er det toalett, med vann. Neste havn er Obrestad. Fra Obrestad er det ikke noen havn før Reve. Om vannet blir setngt i havnene om vintern vet jeg ikke, men dette har jo vært en spesiel vinter da. Gårdene ligger stort sett et stykke opp fra havkanten, men det lar seg sikkert gjøre å spørre etter vann. Slanger med vann som er lagt ut til kyrene er lite fristende. Siter
TR Skrevet 6. mars 2010 Skrevet 6. mars 2010 Oterfiske i saltvann (etter sjøørret, hva ellers) er forbudt i store deler av landet. Sjekk med fylkesmannen i Rogaland om dette er tillatt før du sjøsetter fjøla. Siter
Einar Wahlstrøm Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Skrevet 26. mars 2010 Turen mellom Brusand og Solastranden ble vandret på 3 dager, og noen tips/hint kommer jeg til å legge ut her på Fjellforum når jeg får sett igjennom bilder. Takk for innspill. Siter
Einar Wahlstrøm Skrevet 5. april 2010 Forfatter Skrevet 5. april 2010 Turrapport er skrevet og lagt ut på forumet her. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.