Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane


Helgelandsvandrer

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt spurt om flere ganger før men fant ingen tråd som svarte godt nok på mine spm.

Jeg skal for første gang dra til rondane til sommeren og skal ha med meg en uerfaren fjellfannt som egentli aldri har vært på noe særlig overnattingsturer. Så planen er å gå fra hytte til hytte.

SÅ lurer jeg på hvor burde man begynne? og hvilke dnt ruter burde man gå?

Når er det snøfritt nok til å gå oppi der? Planen er å bruke ca en uke på tur....

Når jeg har med meg nybegynner er ikke målet å gå lengst mulig men å gå fine dagsmarsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en tur i Rondane i fjor sommer, og jeg har vært der et par ganger før. Et flott turområdet der variasjonene er store fra enkle dagsetapper til toppturer - fra" flate" sletter - småvann - steinur. Rondvassbu er ei flott hytte med en av de beste hyttevertene turistforeningen har (og god mat). Ulempen er at den er meget populær og har ofte overbelegg, men alle får ei seng å sove i. Mysuseter - Spranget er et bra startpunkt. Her er det mulig å gå inn til Rondvassbu eller å leie sykkel til kr 100,- (2009 pris). Vil anbefale å gå stien inn, ikke grusvegen som mange tar. På Rondvassbu er det mange muligheter. Topptur til Veslesmeden og Storronden som de fleste vil klare. Rondeslottet er litt mer krevende. Det er muliget å ta båten på Rondsvatnet og gå tilbake eller motsatt, en enkel og flott tur. Turen fra Rondvassbu til Dørålseter (nordover) eller Rondvassbu til Bjørnhollia (østover) er også turer som de aller fleste vil klare og er flotte ruter. Ved fint være er det også fint å bare gå i terrenget for det er et veldig oversiktlig område. Min erfaring angående snømenger i fjellet er at når hyttene åpner er det fremkommelig. Selvsagt litt mer snø i den første tiden, og det varierer selvsagt fra år til år.

Det er andre muligheter også som å starte fra Dovrefjell og gå gjennom Rondane, (Hjerkinn/Fokstumyra - Grimsdalshytta -Dørålseter- Rondvassbu - Mysuseter/Høvringen/Bjørnhollia) men jeg vil ikke anbefale dette som første tur i norsk fjellverden hvis treningsgrunnlaget ikke er bra. For mange er det en utfordring å gå i 5-6 timer i flerer dager på rad. Uten mengdetrening blir man sårbeina og sliten i andre muskler enn de man bruker til vanlig enn ved å gå tur på flat veg. Sekken kan også for noen nybegynnere bli en utfordring. Se til at det er en sekk som er riktig innstilt og ikke veier mer enn 8-10 kg.

Jeg vet ikke om noen dagsetapper, av de som jeg har gått, som jeg ikke vil anbefale, for alle har sin sjarm. Jeg er en person som liker meg best på snaufjellet og prøver å unngå alt for mye skogsvandring, men det er smak og behag.

Jeg har gått fra nord til syd og fra vest til øst, og vært på noen av 2000 meters toppene.

På denne linken finner du mange gode turforslag.

http://ut.no/tur?location.0=Rondane_og_Alvdal_Vestfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.