Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbud på brunton solcelle, hvilken trenger jeg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amfibi kjører på med kampanje på solcellepanel, har sett litt på denne :

http://www.amfibi.no/news.aspx?menuID=0&nlid=5&prodID=22813&ui=1vF45m4Vr08MkCGOLLqV2ZVA00uhZ6RECCHHPkmSFqQEli8RVZbEV/qDIkUvXd9Pgw6fszq7efjPMm9FLo3scw%3d%3d

Men vet ikke hva som skal til for å lade en mobil/mp3/kamera ? Tenker da på spenning o.s.v ?

Noen som har erfaring med dette ?

Se her for kampanjen : http://www.amfibi.no/display.aspx

Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte Solaris i6 m/I-pod plugg rett før vinteren. Kjøpte samtidig Solo 3.4 (som kan lades opp hemme og via solpanelet - brukes som buffer).

Har såvidt fått testet Solaris "på kjøkkenbenken" da det ikke har vært for mye sol i det siste.

Vedr. I-Phone og de "nyere" generasjon I-Pod, får jeg når jeg kobler opp, melding om at lading ikke støttes av dette tilbehøret. Årsaken ser ut til å være at nyere Apple-produkter ikke lar seg lade av Firewire 12v > kun 5,5 volt USB. Det er mao kun gamle I-pod som kan lades.

Dette er ikke et Brunton-problem, men Apple-problem.

Det følger med en "haug" med ledninger og overgangsplugger, men ikke USB ut. Man kan derfor "glemme" å lade Apple-produkter med solcelle-paneler generelt, såfremt det ikke finnes en USB-konverter/kabel.

Det står at den skal kunne lade både oppladbare batterier (AAA og AA), mob.tel, kamera mm på alt fra 1 - 6 timer avhengig av hvor stor lagringskapasitet det er på batteriene - og hvor godt lys det er.

Vedr. lading av kamera, telefoner osv. så er vel utfordringen evt. overgangsplugger til enhetene.

Skrevet

Det er vel og viktig med hvilken spenning batteriet leverer ?

Usb spenning ligger vel på ca 5 volt ?

Det er vel flere av disse modellene som leverer 12 volt? Da nytter det vel ikke med plugger og greier hvis spenningen er for høy ?

Noen som har peiling ?

Skrevet

Sikkert noen som kan mer om dette enn meg, men spenningen fra lader må være høyere enn spenning på batteriet den skal lade, eller så klarer den ikke å lade.

F.eks. så lader dynamoen i bilen din med opp mot 14.8 volt.

Skrevet
Det er vel og viktig med hvilken spenning batteriet leverer ?

Usb spenning ligger vel på ca 5 volt ?

Det er vel flere av disse modellene som leverer 12 volt? Da nytter det vel ikke med plugger og greier hvis spenningen er for høy ?

Noen som har peiling ?

Jeg vil anta at overganger vil redusere spenningen? Fra 12 til eksempelvis 5,5 volt for USB? Så dette bør vel gå greit? F.eks ved bruk av denne:

www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2404288;c:101058

Skrevet

Jepp. Det ser ut til å være den "lite" elegante løsningen. Med Brunton Solaris så følger det med sigarattenneruttak (hunnkjønn) som kobles til panelet. Så følger det med sigarettennerplugg m/USB hunnkjønnuttak i Solo 3.4. Man må da bruke USB-kablen som følger med Apples produkter i denne. Da går det greit å lade I-Pod, men I-Phone vil ikke la seg lade. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.