Gå til innhold
  • Bli medlem

Imagaisi >1500 moh. Lyngenhalvøya- Tromsø kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imagaisi er et av flere flate bredekte fjell som ligger godt plassert i midten av den sørlige delen av Lyngsalpene. Her fikk ikke isbreene gjort seg ferdig med “arbeidet” med å grave dype daler og lot spisse tinder stå igjen på samme måte som på den nordlige delene av Lyngsalpene og ut mot kysten. Imagaisi er ikke krevende i form av bratte bakker, men det er en lang tur, ca 10 km og nesten 1500 høydemeter.

Startstedet Djupen i Lakselvdalen ligger ca 1 times kjøretur fra Tromsø.-

Gjennom hele turen har du fantastisk utsikt mot bratte spennende fjell som Ellendaltinden, Nallangaisi, Sfinxen, Langdalstindane, Lakselvtindane osv. Utsikten blir ikke akkurat dårligere når du kommer opp på toppen og du får utsikt mot Otertinden, Mannfjellet osv i tillegg til alle spennende Lyngenfjellene du ser på turen opp og fra toppen.

Ved startstedet i Djupen var det -22, det meste av turen var i mye vind, så de fleste av oss var relativt kalde når vi kom ned til bilen etter ca 7 timer på tur... Skiføret var grusomt med vindpreget snø hele veien bortsett fra de første flate kilometerne inn Ellendalen og 200 høydemeter før vi kopm til skardet mellom Ellendaltinden og Imagaisi.

Flere bilder og turbeskrivelse:
http://kugo.no/2010/02/imagaisi-1500-moh-3/

post-6423-133474677486_thumb.jpg

post-6423-133474677502_thumb.jpg

post-6423-13347467752_thumb.jpg

post-6423-133474677541_thumb.jpg

post-6423-133474677558_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Dette må være en kremtur! Er mildt sagt interessert i en vårskitur på Imagaisi :) Den ligger jo strategisk plassert mellom skremmende stortopper. Aner ikke om jeg kommer meg dit i år, kan fort ta et par år til, men jeg spør likevel: Er hele Imagaisi bredekt? Eller er den bare delvis isdekt? Bør man vurdere breutstyr, eller er det en snill bre som ligger i ro på platået?

Skrevet

I følge kartet er vel ca 2/3 av Imagaisi bredekt. Topplatået er vel ikke større enn ca 1.5 km langt og ca halve bredden. Vil tro at det er en sikker isbre, som kan besøkes uten breutstyr og frykt. Spennende utsikt mot mange av kremtoppene i Lyngen :)

Skrevet

Under forutsetning at jeg ikke har vært på toppene fra før er det greit :)

Tror forresten at det er nok topper å ta av på Lyngenhalvøya....Er 110 topper over 1000 moh med primærfaktor over 100 meter på de ca 1500 km2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.