Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakt og ekspedisjonsgebyr ved kjøp på nettet.


Vandrefanten

Anbefalte innlegg

Jeg her ved ett par anledninger vert i ferd med å bestille noen småting som har hatt lav vekt på nettet. Nå sist var det ett pakkposesett med tre pakkposer som jeg ikke kan tenke meg veier mer enn maks 300-400 gram. Når jeg kom så langt i bestillingen at jeg skulle til å betale så kom det opp 150.- kr i frakt. Jeg droppet jo selvfølgelig den bestillingen med en gang.

I forrige uke var det noen ullvotter jeg skulle bestille (veier sikkert ikke mer enn 200 gram maks). Da også porto og ekspedisjonsgebyr på 150 kroner. Tok kontakt med nettbutikken og klaget på prisen og fikk til svar følgende.

----------------------------------------------------------------------------

Hei

Dersom varene tilsammen veier over 1 kg, så tar faktisk posten kr 150,- for

å sende pakken. Dersom den veier under en kg, så kan du komme billigere ut.

Kr 26,- eller kr 63,-.

-----------------------------------------------------------------------------

Merkelig at nettbutikkene ikke har ett system som veier varene slik at du på forhånd vet hva du skal betale i porto.

Gikk inn på posten sine hjemmesider og så at opp til 350 gram så koster det 26.- kr å sende.

Fra 350 gr til 1000 gr koster det 63.- å sende.

Her virker det som om nettbutikkene stikker av med penger som de ikke har krav på.

En annen ting er jo at de antagelig går glipp av en del småbestillinger når folk ser hva de må betale i frakt for ting med lav vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ligger i at posten krever betaling for pakker dersom en vare skal kunne sendes med sporingsmuligheter, noe de fleste kunder og forhandlere ønsker. Ofte når jeg bestiller små ting som reservedeler til primus, sokker o.l. presiserer jeg at jeg ønsker dette tilsendt som brevpost og er klar over at de da ikke kan spores. Porto kommer da på rundt 25 kroner, og i de fleste tilfeller klarer posten å levere dette hjem som ellers.

Skal jeg imidlertid handle dyrere varer velger jeg å betale for pakke, selv om jeg synes det begynner å bli dyrt nok. Det er godt å ha sporingsmulgheten og forsikring på varen dersom noe skulle hende.

Men for små ting, av lavere verdier synes jeg helt klart at differensiert porto burde vært benyttet i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at posten krever betaling for pakker dersom en vare skal kunne sendes med sporingsmuligheter, noe de fleste kunder og forhandlere ønsker. Ofte når jeg bestiller små ting som reservedeler til primus, sokker o.l. presiserer jeg at jeg ønsker dette tilsendt som brevpost og er klar over at de da ikke kan spores. Porto kommer da på rundt 25 kroner, og i de fleste tilfeller klarer posten å levere dette hjem som ellers.

Skal jeg imidlertid handle dyrere varer velger jeg å betale for pakke, selv om jeg synes det begynner å bli dyrt nok. Det er godt å ha sporingsmulgheten og forsikring på varen dersom noe skulle hende.

Men for små ting, av lavere verdier synes jeg helt klart at differensiert porto burde vært benyttet i større grad.

Når du ber om å få det tilsendt som brevpost da regner jeg nesten med at du ringer inn og bestiller. Det jeg tenker på er når du sitter og bestiller på nettet og bruker de betalingstjenestene som nettbutikken har.

Når man skal bestille på nettet så må man bare følge de handleprosedyrene som butikkene har lagt opp til og da er det veldig rart at mange ikke har en prisdifrensiering på frakten. Tror dette gjelder spesielt små og lette varer.

Har fått tilsendt varer der det har vert mulig å spore varen, men det kan jeg ikke helt forstå vitsen med. Det er vanskelig å beregne når pakken kommer fram uansett. Stort sett kommer en pakke i løpet av 2-4 dager og for de aller fleste spiller dette ingen rolle i privatsammenheng. Her virker det som om posten bare har sett en mulighet til å tjene noen kroner ekstra. Jeg ber i hvert fall ikke om det tilbudet flere ganger. I hvert fall ikke i privatsammenheng.

Hadde jeg bestilt disse ullvottene som jeg nevnte og godtatt å betale 150.- kr i frakt så kan ikke jeg forstå annet enn at nettbutikken hadde tatt 124 kroner for mye i frakt. Penger de selvfølgelig ikke har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Når du bestiller og betaler full frakt med VISA, skriv i kommentarfeltet at du ønsker varen tilsendt som brevpost. Forhandleren har mulighet til å gå inn og justere ned beløpet du har godkjent.

Ellers har norske nettbutikker mye å lære fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bestilt disse ullvottene som jeg nevnte og godtatt å betale 150.- kr i frakt så kan ikke jeg forstå annet enn at nettbutikken hadde tatt 124 kroner for mye i frakt. Penger de selvfølgelig ikke har krav på.

Hadde du akseptert å betale dette så har de selvfølgelig krav på oppgjør!

Sender du noe i brev er dette en uregistrert sending, medmindre den sendes rekomandert(det er dyrt)

Ikke alle firmaer ønsker å gjøre dette, dette dreier seg om mer enn sporingsmuligheter.

Et firma står fritt i å beregne ekspedisjonskostnader i tillegg til frakt.

Hvor smart dette er kan nok diskuteres, men særlig på småordre vi embalasjekostnader og tidsforbruk utgjøre mye også for selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du akseptert å betale dette så har de selvfølgelig krav på oppgjør!

Sender du noe i brev er dette en uregistrert sending, medmindre den sendes rekomandert(det er dyrt)

Ikke alle firmaer ønsker å gjøre dette, dette dreier seg om mer enn sporingsmuligheter.

Et firma står fritt i å beregne ekspedisjonskostnader i tillegg til frakt.

Hvor smart dette er kan nok diskuteres, men særlig på småordre vi embalasjekostnader og tidsforbruk utgjøre mye også for selger.

Jeg er enig i at hvis du gjennomfører handelen så har de krav på oppgjør.

Å drive en salg via en slik nettbutikk er langt langt rimeligere enn å drive en vanlig sportsbutikk. Hvis de har gode rutiner for pakking og sending så tror ikke jeg de bruker mer tid per kunde enn i en butikk.I en butikk så bruker jo de i tillegg tid til å hjelpe kunden med å finne fram varen. På nettet så er det kunden som gjør den jobben selv. Embalasje på slike småprodukter er en veldig lav kostnad. Når du betaler varen på forskudd så mener jeg de ikke har rett på ekspedisjonsgebyr. De fakturerer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.