Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig utstyr for isklatring?

Ferskingen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg tenkte å prøve å hive meg med på isklatring i Lærdal med BSI Friluft nå i helgen og lurer på hva slags utstyr trenger man.

Jeg får sannsynligvis lånt hjelm, stegjern og isøks og har sele, karabin og brems.

Men ellers hvor mye trenger man av karabiner/slynger og tau osv?

Og jeg ser på yr.no at temperaturen på lørdagen er ca -9 grader, hvor mye klær burde man ha med seg? Jeg vet det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men er ganske usikker på om utstyret holder mål.

Har stilongs/trøye-sett fra janus, kjører nok en fleecegenser over det igjen med en Trollveggen Dri-3 jakke. Har også en dunjakke for når jeg står og sikrer.

Ellers så er jeg litt usikker på om Arc'Teryx Gamma AR er vannavstøtende nok, eller om man må/burde ha membran eller en regnbukse utenpå? Har ikke råd til en membranbukse, men lurte litt på Marmot Precip buksen til dette formålet.

Og helt til sist så er jeg usikker på hansker: man vil jo gjerne ha hansker med litt bevegelsesfrihet, men de kan jo ikke være for tynne heller. Noe forslag? Må kunne kjøpes på butikk da turen er på fredag og det er ikke sikkert ting kommer fram før da. Helst ikke mer enn en 5-600 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Softshell bukse er det beste aa klatre med, er lett aa sparke hull i membranbukser.

Hansker er det ofte kjekt aa noen par relativt tynne hansker og gjerne et par tjukke votter i tillegg.

Kortslynger og tau er avhengig om en skal topptaue, gaa en lendge, eller flertaulengders.

For topptau er det fint aa ha med seg en 240slynge samt noen skrukarabinere.

Ved flere lengder er det bra med 2 halvtau(pr taulag), 3 skrukarabinere,brems, 1 prusik, kortslynger tilsvarende antall skruer en tar med seg(pr taulag), 2stk 240slynger(pr taulag), pluss muligens en 120 slynge for aa koble seg inn ved rapellretur. Noe 6mm tau og en abalakovkrok hvis det blir rapellretur paa V-anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Utstyret ditt er ant. godt nok! Brukte vinterisolerte arbeishansker til 150, når vi klatret et uke i Spansdalen (Troms),

men et par tynne vannavstøtende varme hansker med lange gode masjetter og godt grep er ikke å forakte :!:

Viktigste er å ha med store varme votter til standplass og returen

Ikke løp og kjøp masse 240 slynger og evt. annet utstyr som ikke har så bredt bruksområde.. på denne turen kommer det med flere erfarne folk.. se først på deres løsninger og plukk med deg de du liker.

selv har jeg med meg en cordelett på ca 270cm (av 6mm 20kn tau) den kapper jeg av om jeg trenger til rapell og ellers bruker jeg oftest av tauene mine (ikke kapper altså) til standplassen..

Varme sko er ellers en av de største investeringene, men du så deilig!

Blir forresten kanskje med på turen til helgen, så kan vi kanskje slå av en prat over litt varm kakao i fossen

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hansker, kan du prøve å finne arbeidshansker av den typen som fiskere bruker om vinteren. Altså fullstendig vanntette hansker med for. Disse kan ofte koste rundt 100kr og sammenliknet med Black Diamond isklatrehansker til 1600kr er de både mer vanntette, mer fleksible og varmere, og de har bedre (mer sticky) grep om isøksene.

Hanskene jeg tenker på er noe á la disse.

Vet ikke helt hvor man kjøper sånt i Norge, men jeg fant noen mindre/lettere arbeidshansker på Wallmart (jeg befinner meg i Canada) som fungerer veldig bra så lenge det ikke er altfor kaldt. De hanskene var av denne typen (kostet meg 25kr/par):

j_8439N.jpg

Så kan du bruke overtrekksvotter utenpå disse mens du sikrer.

Jeg har kjøpt 4 par Frosty Grip og planlegger å ta med alle disse hjem når jeg flytter tilbake til Norge i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.