Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Enig at det er en trist utvikling at noen av markastuene stenges for servering og besøk, dette skjedde jo både med Heggelia og Sandungen i fjor. Dermed forsvinner det noen flotte aktuelle turmål for en del Oslo-folk.

På den annen side så tror jeg dette blant annet har noe med liten omsetning å gjøre. Har besøkt de nevnte stedene en del ganger gjennom årene (sommertid), og det slo meg at det sjelden var noe besøk der, bare en og annen slenger, selv på dager med fint vær. Hvem gidder å leke kafe i skogen om man har bare noen få hundrelapper i omsetning på en helg...?

Har en mistanke om at disse stedene ligger akkurat litt for langt unna til at folk flest gidder å gå eller sykle dit.

Gjest Anonymous
Skrevet

Viser bare til en annen tråd der tilrettelegging kontra vern er tema. Dette er noe av samme problematikken. Økt tilgjengelighet kunne ført til økt omsetning osv. osv. Flere mennesker i marka medfører at flere blir glade i marka, og jo flere som er glade i marka, jo flere ønsker å verne marka osv. osv. osv. osv.

Skrevet
Flere mennesker i marka medfører at flere blir glade i marka, og jo flere som er glade i marka, jo flere ønsker å verne marka osv. osv. osv. osv.

Du kan ikke fortsette dette ubegrenset. Til en eller annen tidspunkt ville marka (gjelder for all tilrettelegging i naturen, for øvrig) bli så pass tilrettelagt at flertallet søker unna siden de ikke finner roen og stillheten lenger de oppsøker.

Det med å pushe utmarksgrensene vil etterhvert redusere kjerneområdet (villmarken eller marka eller hva enn det måtte være). Dermed oppnår du helt det motsatte av vern.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener det er et naturlig balansepunkt her. Flertallet er ikke så opptatt av vern som for eksempel du er. Men jeg tror flertallet heller ikke ønsker total nedbygging. Dermed vil det hele falle ned på en naturlig balanse mellom tilrettelegging og vern. Dette ser man i praksis i Oslo. Et mindre inngrep i marka påkaller ikke de store protestene, men når markagrensa er truet i noe omfang, blir det ganske mye bråk. Men det er viktig at det hele tida er et stort nok antall mennesker engasjert i at marka skal bestå, ellers er slaget tapt. Det samme gjelder fjellheimen. DNT har en stor medlemsmasse fordi de appellerer til folk flest. Dermed er det lurt av verneforkjempere å holde seg inne med DNT og DNT-folk fordi de da kan dra veksler på den innflytelse DNT har i ulike organer. Rimelig enkel logikk for noen, men tydeligvis ikke for andre.

Skrevet

Ja, det er vemodig at serveringsstedene forsvinner, det var alltid hyggelig å stikke innom kjøkkenet til Sverre på Sandungen eller folket på Katnosa. Heggelia var også trivelig.

For meg er det imidlertid ingen stor sak, jeg er inne i marka 3-4 ganger i uken, og er sjelden innom for å kjøpe meg noe. Som oftest finner jeg den fineste naturen utenfor stier og løyper, og uansett kommer jeg sjelden forbi åpne stuer. Det er som regel kun i helgene de har åpent, og da holder jeg meg i hvert fall unna hovedtråkkene.

Mer tilrettelegging og kafedrift inne i marka er jeg definitivt i mot, men i randsonene er det bare hyggelig med slikt.

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke henrykt, men heller ikke svært betenkt. Både Høgåsen (Kjerka) og Maridalsalpene har jeg besøkt de siste uker (Gaupekollen i går), det er noe av det fineste vi har i nærområdet.

Men generelt synes jeg jegerne gjør lite av seg, bilkjøringen deres liker jeg minst. I terrenget merker man lite til dem. I helgen var jeg noen timer utenfor allfarvei (mellom Sandundskalven og Katnosa, Grimsvatnet, Gaupekollen) og oppe i Lunner skulle det være jegere i terrenget. De plaget ikke meg.

Men, det er jo snakk om hvor stort jakttrykket blir, vi ønsker fortsatt å møte på elg, og gå opp fugl ...

Skrevet

Jeg er enig i at jegerne oppfører seg bra!

Det er den samlete naturforvaltningen som skremmer meg, ikke nødvendigvis hver enkelt avgjørelse. Når f.eks en serveringshytte blir nedlagt en blåsti sabotert, eller et nytt hyttefelt opprettet, trenger ikke dette være noe stort problem i seg selv. Men samlet sett reduserer disse inngrepene verdien av naturen og opplevelsesverdien for oss som bruker den. De få naturreservatene som finnes burde få være i fred.

Vi var forresten på Gaupekollen i går vi også :shock: Tror ikke det var jegere i området.

Skrevet

Aha, på Gaupekollen du også!

Jeg var der med en sønn, møtte en familie på 5 ved utsikten. Var det deg?

Nei, i det området jaktes det vel ikke i helgen.

Jeg var i Sørkedalen senere på dagen (fra Skansebakken til Hauken), nedenfor Moliksåsen møtte jeg en hyggelig fuglejeger på veien. Elg skyter de vel ikke der i helgene?

:shock:

Skrevet

Nei, er dessverre ikke familie på fem ennå :shock: Er familie på to, og hadde med en kompis. Men jeg tror vi støtte på de fem på stien mellom Gaupekollen og Mellomkollen et sted. Var veldig mye folk i marka i helgen og det er jo trivelig. Tror den kjentmannsposten på Gaupekollen drar endel folk dit.

Bjørn R

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.