Gå til innhold
  • Bli medlem

Dynafit, innstilling av binding (utløser)

essem

Anbefalte innlegg

Har nå fått i hus nye Mantra med Dynafit Vertical FT12 og må stille inn utløserne. Prøvde å gjøre meg klok på veiledningen i går kveld, leser sjelden veiledninger...:? Leser jeg tabellen riktig skal bakbindingen stilles på 7. Det jeg lurer på er om det i praksis er så stor forskjell på 7 og f.eks 10? Jeg må sjekke innstillingen på de TLT speed jeg bruker i dag, der er det forbindingen som løser ut. Spesielt ved tverring/bremsing på hardt underlag. Hvis FT12 er like løs foran, spiller vel bakbindingen mindre rolle?

En annen ting jeg funderte på var avstanden mellom bakbinding og støvel, står noe om 4mm og 6mm i veiledningen. Er dette også av betydning for utløserfunksjonen?

Nå er vektintervallet i tabellen ganske vidt, så det er ikke noe stort problem. Men når jeg veier 78kg i nettoen, blir det gjerne 90kg inkl skiklær og sekk. Eller 95kg med randoneestøvler. Hva gjelder her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- det er 4mm på speed

- det er 6 mm på vertical bindingene

Dette har MYE å si.

Når det løser ut bak, vil det stort sett virke som om det løser ut forran.

Jeg veier 85kg. Har horisontal utløsning på 10 og vertikal utløsning på 8.

Hvis bindingen din løser ut ved vanlig stopp, så har du ett eller flere av problemene under:

- de er for løst innstilt

- du har feil montering (montert skjevt, feil avstand til bakbinding osv)

- du har is i dynafit-festene i skoen (bak eller forran) (se på wildsnows dynafit tutorialer på youtube)

- det er en feil med skoene

- det er en feil med bindingene

Jeg har kjørt med dynafit i 10 år. Har ikke hatt problemer før i fjor vår. Da fikk jeg pre-releaser - dvs at bindingen løste ut når den ikke skulle det. Årsaken var sålebrudd på sko og ødelagt bakbinding.

Da jeg byttet binding og sko fortsatte problemene en stund.......så jeg tror at utstyret til en viss grad trenger litt innkjøring. Jeg har ikke noe problemer nå lenger.

CH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk hilmersen :) Utløseren på speed er kun når det blir hard/slagete oppbremsing, er ikke noe generelt problem. På slagete føre har jeg kjørt med frontlåsen på og heller tatt det med ro. Jeg må sjekke hva bakbindingen der står på, mulig den bør strammes litt. Jeg stilte inn FT12 på 8 både horisonalt og vertikalt i går, et hakk over anbefalingen i tabellen. Tror ikke det er så gale da.

Hvorfor har du høyere på horisontal vs vertikal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabell for TLT vertikal setting:

-vekt er inkludert klær, sko, sekk

- type 1 kjører (nybegynner) -> følg tabell

-type 2 kjører (inntil svart løype nivå) -> ett trinn ned i tabell

-type 3 kjører (aggressivt, raskt og bratt) -> to trinn ned i tabell.

-velg rett sålelengde og man finner setting

høyere DIN setting -> mindre margin for at binding utløser når den skal.

Høyere DIN på forward -> reduserer problem ved dropp/hopp.

Lavere på rotasjon-> reduserer f.eks vridningsfare for kne.

Sjøl er jeg 90 kg inkl. sko/klær, type 2 kjører og sko 311-330 mm

-> din 7.

Men fordi jeg har litt slarkete kne har jeg satt rotasjon på din 6.

Dvs motsatt av Hilmersen sin setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med høyere setting på horisontal fordi det gjør at jeg ikke får prereleaser. Jeg har ikke noe problem med å slå meg meg ut og vri meg ut av bindingen..... Tror kanskje jeg kunne klart meg med enda mindre vertikal utløsning.... På mer elastiske bindinger så klarer jeg meg med 8 også horisontalt.

Utløsningene jeg har hatt har vært på is når jeg har prøvd å få kanten til å sitte: dvs ved harde kantisett. Dette er en typisk horisontal bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt de på 7 på både horisontalt og vertikalt, så får jeg evt justere etter hvert.

Har hatt min første tur på de nye skiene, tenkte ikke over det før jeg gikk med de. Bindingene er montert ca 3-4cm lenger fram på skiene ifht det andre paret jeg har Dynafit på (K2 mt baker superlight). Er denne avstanden avhengig av oppbyggingen av skiene, eller gir det andre egenskaper å montere bindingen lenger fram?

Edit:

Fant ved et kjapt søk at montering lenger fram på skiene gjør at skiene tar raskere tak i svingen og krever mer kraft av den oppå. Ikke å anbefale for jenter (!) eller nybegynnere. Jeg syns de fungerte godt, litt mer krevende å svinge kjapt i skogen enn jeg er vant med. Men nå er K2'ene lettvektere i forhold, 1,5kg lettere pr par. Lengda på skiene er helt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.