Mattis T. Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Skal til Canada på en måneds kanotur til høsten, og håper å kunne jakte småvilt underveis. Noen som har erfaringer med utførsel av hagle fra Norge, og ikke minst innførsel til Canada, gitt at nødvendige jakttillatelser er på plass? Siter
Espen K Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Har ikke vært i Canada, men jeg sitter akkurat nå med papirarbeide for å ta med meg ei hagle til USA, og vil anta det er mye av det samme. Amerikanerne krever at du fyller ut en søknad om innførsel og faxer/sender dem, denne søknaden kan ha opptil 8 ukers behandlingstid og du må kunne dokumentere at du skal jakte, altså ved å vedlegge jaktkort for området. Skjemaet fant jeg på sidene til The Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, så let etter noe sånt på hjemmesidene til de Canadiske myndigheter. Utover det må du søke om tillatelse til å transportere våpenet via evt land du skal mellomlande i, skjema for dette finner du også på nett. Medmindre du skal mellomlande i Nederland, da kan du få en link av meg. Det å ta med våpen på fly er stort sett ikke et problem, men du må ha det i en låst hardcase og muligens pakke det i to kolli. Håper dette var til hjelp, selv om det ble litt synsing. Ikke så vanskelig, egentlig. Men det lønner seg å være tidlig ute! Siter
glote Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 http://www.cbsa-asfc.gc.ca/publications/pub/bsf5044-eng.html Siter
Vegar Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Hvis ikke ting er forandret siden ifjor, er det veldig enkelt å ta med våpen til Canada. Henvend deg i tollen på flyplassen her hjemme på avreisedagen, og fyll ut utførsel-skjemaet du får der. (Evt. kan dette skjemaet lastes ned via nett, slik at du kan fylle det ut før du drar til flyplassen). Ta vare på dette skjemaet - det skal vises når du kommer tilbake til Norge. I Canada plukker du opp våpenet sammen med resten av bagasjen og går selvfølgelig innom tollen. Der fyller de ut skjemaet sammen med deg, og gir deg vel en slags bæretillatelse" som gjelder i 60 dager. Skal du være på tur lenger enn det, må du nok fornye denne tillatelsen litt før den går ut. Husk å pakke evt. ammunisjon i andre kolli enn våpenet, men det sier seg vel selv. Selv tok jeg vel også ut bolten på rifla før jeg la den i kofferten og låste. Anbefaler også å ta med en trigger lock som du monterer på (også når den er i kofferten). Vi hadde et par episoder med noen "vanskelige" skrankearbeidere hos en av de mindre og lokale flyselskapene oppe i NWT, noe som nok hadde vært unngått med trigger lock på børsene. Siter
Nordhagen Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Som han over sier er det enkelt og ta med våpen inn til Canada, her er en link til skjemaet du må fylle ut på forhånd så er det bare og gå innom tollen når du lander i Canada. http://www.rcmp-grc.gc.ca/cfp-pcaf/form-formulaire/num-nom/909-eng.htm Jaktkort kjøper du når du kommer ned dit du trenger ikke søke om det på forhånd. Siter
Mattis T. Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Skrevet 17. februar 2010 Takk for gode svar Skal fly med Air Canada, noen spesielle erfaringer med dem i forhold til dette? Siter
Nordhagen Skrevet 17. februar 2010 Skrevet 17. februar 2010 Sist gang jeg reiste brukte vi Air Canada og vi hadde ingen problemer med våpen eller noe annet, så det går helt sikker greit Hvor i Canada er det du skal padle? Siter
Mattis T. Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Skrevet 18. februar 2010 Skal til Quebec, startpunkt i rimelig grisgrendte strøk og endepunkt Mistissini. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.