Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Robinson skrev (1 time siden):

A848FEDC-2A41-4DFE-8F12-CD7A8F15F8E2_1_105_c.jpeg.32240bd19fddac3af042ac97a70c03cc.jpeg

@dsk Her er min Iwalker på tur. Jeg kjøpte den i sommer på Amazon og har vært svært fornøyd så langt. Den har noen fordeler i forhold til Svea 123. Den har lengre brenntid fordi den har større tank, men fordi brenneren er i rustfritt stål i stedet for messing, veier den ikke mer enn Sveaen. En annen stor fordel i mine øyne, er at den har suveren flammejustering. Man kan veldig lett justere flammen helt lav hvis man vil ha en gryte til å putre . Det er ikke alltid så lett med min Svea 123. Og det er en stillebrenner, i alle fall i forhold til sveaen. Og primingskålen, utdypning i tanken for forvarmingsvæske, er mye dypere, noe som gir mindre søl. Og ankepunkter? Det har vært kritiske røster til at den ikke har overtrykksventil i tanklokket og ikke noen annen plass heller. Jeg skjønner ikke helt hvorfor produsent ikke kunne lagt inn en slik enkel ting i designet. Det hadde neppe gjort den noe særlig dyrere. Men produsent argumenterer for at det ikke er nødvendig. At det ikke skal være mulig å lage høyere trykk enn tanken tåler ved vanlig bruk. Uansett har tank bunnen dette konkave designet som er ment å poppe ut ved ett visst trykk. Alle gassboksene til gassbrennerne har slik bunn. Jeg liker den og den har vist seg enkel å bruke. Liker også at jeg ikke trenger å dele den for å fylle tanken. 

Når jeg ser disse type brennerne tenker jeg at det må jo finnes noen kjeleløsninger som hele brenneren passer perfekt oppi? Først da hadde jeg virkelig sett verdien i de. Det kan kanskje diskuteres hvor aktuelt det er å ha potensielt drivstoffsøl i kjelen, men... Kanskje et futteral mellom :)

EDIT: Internettet er visst enig med meg: https://classiccampstoves.com/threads/pot-set-for-svea-123r.42984/ - Kult! Jeg kunne sett for meg dette som en bra pakke å ha i pulken på vinterstid, uten at det tar for mye plass eller krever noe særlig montering.

Endret av sneakyowl
Annonse
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Når jeg ser disse type brennerne tenker jeg at det må jo finnes noen kjeleløsninger som hele brenneren passer perfekt oppi? Først da hadde jeg virkelig sett verdien i de. Det kan kanskje diskuteres hvor aktuelt det er å ha potensielt drivstoffsøl i kjelen, men... Kanskje et futteral mellom :)

EDIT: Internettet er visst enig med meg: https://classiccampstoves.com/threads/pot-set-for-svea-123r.42984/ - Kult! Jeg kunne sett for meg dette som en bra pakke å ha i pulken på vinterstid, uten at det tar for mye plass eller krever noe særlig montering.

Man forvarmer den med bensin/rødsprit, og den er ikke digg å ha i en kjele.

Putt noe annet i kjelen, så får du utnyttet plassen allikevel :)

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Man forvarmer den med bensin/rødsprit, og den er ikke digg å ha i en kjele.

Putt noe annet i kjelen, så får du utnyttet plassen allikevel :)

Kun brenner som fyres med bensin har jeg ikke noe problemer med å ha i en kjele, men med integrert tank og faktisk flytende bensin øker mulighetene for at noe ender opp i kjelen. Rødsprit hadde jeg nok ikke ville hatt i det hele tatt der :D

Et futteral rundt brenner og tank er sikkert tilstrekkelig. Litt av poenget med å bruke plassen i kjelen er hvis brenneren ligger i kjelen skal sannsynligvis kjelen også brukes samtidig når brenneren tas ut. Istedenfor at det er masse annet mikk du må legge andre steder for å bruke kjelen. Ikke bare plassbesparende men rot-minimerende :)

I tillegg så blir kjelen også en fin beskyttelse for brenneren.

Jeg stiller meg bak et eventuelt kjøp du måtte gjøre @dsk - Og vil gjerne se en kjeleløsning på den i tillegg! :D

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (8 timer siden):

Kun brenner som fyres med bensin har jeg ikke noe problemer med å ha i en kjele, men med integrert tank og faktisk flytende bensin øker mulighetene for at noe ender opp i kjelen. Rødsprit hadde jeg nok ikke ville hatt i det hele tatt der :D

Et futteral rundt brenner og tank er sikkert tilstrekkelig. Litt av poenget med å bruke plassen i kjelen er hvis brenneren ligger i kjelen skal sannsynligvis kjelen også brukes samtidig når brenneren tas ut. Istedenfor at det er masse annet mikk du må legge andre steder for å bruke kjelen. Ikke bare plassbesparende men rot-minimerende :)

I tillegg så blir kjelen også en fin beskyttelse for brenneren.

Jeg stiller meg bak et eventuelt kjøp du måtte gjøre @dsk - Og vil gjerne se en kjeleløsning på den i tillegg! :D

Jeg har selv svea123.

Jeg har pleid å ha den i en plastpose, og deretter inn en pakkpose av vanntett stoff, og så inn i kjelen. Men det har jeg sluttet med, fordi det blir noen ganger litt bensindunst i kjelen allikevel.

Svea123 er så robust at det er unødvendig å beskytte den i en kjele. Ha heller kaffekoppen, matskålen, bestikket, kaffe, kanel/sukker eller lignende i kjelen. Så slipper du bensineim av kaffen, eller oljefilm på vannet ;) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 12/12/2024 at 10:30 AM, sneakyowl said:

Noe slikt finnes https://shorturl.at/X1GEh
men jeg er lite glad i bensinlukt (smak) i kjelen.  
   Jeg har dårlig erfaring fra amerikansk militærbrenner i kjele. (M1950) :-)

Endret av dsk
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (22 timer siden):

Jeg har pleid å ha den i en plastpose, og deretter inn en pakkpose av vanntett stoff, og så inn i kjelen. Men det har jeg sluttet med, fordi det blir noen ganger litt bensindunst i kjelen allikevel.
Svea123 er så robust at det er unødvendig å beskytte den i en kjele.[...]

Det er den. Har den som deg i en plastpose inni en solid tett pakkpose (en STS - Big River Dry Bag - 3L). Funker fint det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.