Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Kikut skrev (1 time siden):

Men når jeg fyrer opp primusen virker det som en skade på ventilen (kjører gass).

Med ventilen - mener du da dysa? 
 

Kikut skrev (1 time siden):

Jeg har skrudd ut ventilen og den virker uskadd - likens på brenneren - og jeg har vasket rent. Likevel kommer det en stikkflamme ut på samme sted hver gang. Dette må være en skade..? Noen tanker? 

Ut fra filmen, så er det enten skade på dysa, test med ei annen dyse, samme hvilken. 
Det kan også være koks som ligger under dysa. Ta gjerne et bilde av hullet uten dysa i.

Nr 3 er å skru ut ventilen som sitter i klokka, er den rein også i sporene, ta gjerne et bilde av tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle innspill! Jeg er litt "n00b" hva gjelder dyse vs ventil :).

Har renset nå, med nål og skrubbet rent for koks og sot..ingen endring. Strikkflamma er der like fullt. Ser nå at den kommer fra dysehullet, selv om dette er rengjort. Må vel være en skade?

Spørsmålet nå er om det spiller noen rolle? Det går jo fortsatt fint an å bruke brenneren?

Kan jeg forsøke med en annen dyse som egentlig er ment for annet drivstoff mener du? Jeg har ikke annet enn gass inne..

 

IMG_20240815_114306.jpg

IMG_20240815_114307.jpg

IMG_20240815_114336.jpg

IMG_20240815_120144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikut skrev (4 timer siden):

Kan jeg forsøke med en annen dyse som egentlig er ment for annet drivstoff mener du? Jeg har ikke annet enn gass inne..

Ja, det har ikke så mye å si. Om du kjører på gass, og dyse for bensin blir det bare litt mindre effekt. Dysa for parafin er enda mindre og gir enda mindre effekt. 
Men du ser da om det er dysa eller selve huset som er skadet. Normalt er det dysa. 
 

Kikut skrev (4 timer siden):

Spørsmålet nå er om det spiller noen rolle? Det går jo fortsatt fint an å bruke brenneren?

Det kan påvirke litt, men hvor mye veit jeg ikke. Men dyser til Omnifuel finnes i å få kjøpt. Har sikkert ei liggende  som du kan få kjøpt om du trenger det. Send meg i så fall en pm.

Dysa du har inne er .37 mm og er for bensin. For gass er det .45 men de er merket 37 og 45. 
.28 er for parafin.

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.