Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Robinson skrev (1 time siden):

A848FEDC-2A41-4DFE-8F12-CD7A8F15F8E2_1_105_c.jpeg.32240bd19fddac3af042ac97a70c03cc.jpeg

@dsk Her er min Iwalker på tur. Jeg kjøpte den i sommer på Amazon og har vært svært fornøyd så langt. Den har noen fordeler i forhold til Svea 123. Den har lengre brenntid fordi den har større tank, men fordi brenneren er i rustfritt stål i stedet for messing, veier den ikke mer enn Sveaen. En annen stor fordel i mine øyne, er at den har suveren flammejustering. Man kan veldig lett justere flammen helt lav hvis man vil ha en gryte til å putre . Det er ikke alltid så lett med min Svea 123. Og det er en stillebrenner, i alle fall i forhold til sveaen. Og primingskålen, utdypning i tanken for forvarmingsvæske, er mye dypere, noe som gir mindre søl. Og ankepunkter? Det har vært kritiske røster til at den ikke har overtrykksventil i tanklokket og ikke noen annen plass heller. Jeg skjønner ikke helt hvorfor produsent ikke kunne lagt inn en slik enkel ting i designet. Det hadde neppe gjort den noe særlig dyrere. Men produsent argumenterer for at det ikke er nødvendig. At det ikke skal være mulig å lage høyere trykk enn tanken tåler ved vanlig bruk. Uansett har tank bunnen dette konkave designet som er ment å poppe ut ved ett visst trykk. Alle gassboksene til gassbrennerne har slik bunn. Jeg liker den og den har vist seg enkel å bruke. Liker også at jeg ikke trenger å dele den for å fylle tanken. 

Når jeg ser disse type brennerne tenker jeg at det må jo finnes noen kjeleløsninger som hele brenneren passer perfekt oppi? Først da hadde jeg virkelig sett verdien i de. Det kan kanskje diskuteres hvor aktuelt det er å ha potensielt drivstoffsøl i kjelen, men... Kanskje et futteral mellom :)

EDIT: Internettet er visst enig med meg: https://classiccampstoves.com/threads/pot-set-for-svea-123r.42984/ - Kult! Jeg kunne sett for meg dette som en bra pakke å ha i pulken på vinterstid, uten at det tar for mye plass eller krever noe særlig montering.

Endret av sneakyowl
Annonse
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Når jeg ser disse type brennerne tenker jeg at det må jo finnes noen kjeleløsninger som hele brenneren passer perfekt oppi? Først da hadde jeg virkelig sett verdien i de. Det kan kanskje diskuteres hvor aktuelt det er å ha potensielt drivstoffsøl i kjelen, men... Kanskje et futteral mellom :)

EDIT: Internettet er visst enig med meg: https://classiccampstoves.com/threads/pot-set-for-svea-123r.42984/ - Kult! Jeg kunne sett for meg dette som en bra pakke å ha i pulken på vinterstid, uten at det tar for mye plass eller krever noe særlig montering.

Man forvarmer den med bensin/rødsprit, og den er ikke digg å ha i en kjele.

Putt noe annet i kjelen, så får du utnyttet plassen allikevel :)

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Man forvarmer den med bensin/rødsprit, og den er ikke digg å ha i en kjele.

Putt noe annet i kjelen, så får du utnyttet plassen allikevel :)

Kun brenner som fyres med bensin har jeg ikke noe problemer med å ha i en kjele, men med integrert tank og faktisk flytende bensin øker mulighetene for at noe ender opp i kjelen. Rødsprit hadde jeg nok ikke ville hatt i det hele tatt der :D

Et futteral rundt brenner og tank er sikkert tilstrekkelig. Litt av poenget med å bruke plassen i kjelen er hvis brenneren ligger i kjelen skal sannsynligvis kjelen også brukes samtidig når brenneren tas ut. Istedenfor at det er masse annet mikk du må legge andre steder for å bruke kjelen. Ikke bare plassbesparende men rot-minimerende :)

I tillegg så blir kjelen også en fin beskyttelse for brenneren.

Jeg stiller meg bak et eventuelt kjøp du måtte gjøre @dsk - Og vil gjerne se en kjeleløsning på den i tillegg! :D

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (8 timer siden):

Kun brenner som fyres med bensin har jeg ikke noe problemer med å ha i en kjele, men med integrert tank og faktisk flytende bensin øker mulighetene for at noe ender opp i kjelen. Rødsprit hadde jeg nok ikke ville hatt i det hele tatt der :D

Et futteral rundt brenner og tank er sikkert tilstrekkelig. Litt av poenget med å bruke plassen i kjelen er hvis brenneren ligger i kjelen skal sannsynligvis kjelen også brukes samtidig når brenneren tas ut. Istedenfor at det er masse annet mikk du må legge andre steder for å bruke kjelen. Ikke bare plassbesparende men rot-minimerende :)

I tillegg så blir kjelen også en fin beskyttelse for brenneren.

Jeg stiller meg bak et eventuelt kjøp du måtte gjøre @dsk - Og vil gjerne se en kjeleløsning på den i tillegg! :D

Jeg har selv svea123.

Jeg har pleid å ha den i en plastpose, og deretter inn en pakkpose av vanntett stoff, og så inn i kjelen. Men det har jeg sluttet med, fordi det blir noen ganger litt bensindunst i kjelen allikevel.

Svea123 er så robust at det er unødvendig å beskytte den i en kjele. Ha heller kaffekoppen, matskålen, bestikket, kaffe, kanel/sukker eller lignende i kjelen. Så slipper du bensineim av kaffen, eller oljefilm på vannet ;) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 12/12/2024 at 10:30 AM, sneakyowl said:

Noe slikt finnes https://shorturl.at/X1GEh
men jeg er lite glad i bensinlukt (smak) i kjelen.  
   Jeg har dårlig erfaring fra amerikansk militærbrenner i kjele. (M1950) :-)

Endret av dsk
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (22 timer siden):

Jeg har pleid å ha den i en plastpose, og deretter inn en pakkpose av vanntett stoff, og så inn i kjelen. Men det har jeg sluttet med, fordi det blir noen ganger litt bensindunst i kjelen allikevel.
Svea123 er så robust at det er unødvendig å beskytte den i en kjele.[...]

Det er den. Har den som deg i en plastpose inni en solid tett pakkpose (en STS - Big River Dry Bag - 3L). Funker fint det.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

De er til å brukes, primuser skal ikke være hylledronninger etter min mening 😁

Intet nytt å oppdage, fungerer prikt likt som alle andre XGK. Lyden er den samme som på en dragonfly, litt kvassere lydbilde enn xgk shaker og ex.

20241226_143432.jpg

20241226_004857.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Fikk taki en brukt Quietstove cap 107 som er til Dragonfly. Denne cap'n passer også i eldre XGK.

Siden det var en brukt demper tenkte jeg at den kommer nok helt sikkert til å være skitten. Det hadde jeg helt rett i, noen tette hull og den begynte å underbrenner etter relativt kort tid.

En runde primusbad, oppstikking av noen hull og et par dypp i vann mens den var varm fikset jeg det problemet. Nå brenner den skikkelig 😁

Rart å fyre opp en XGK som er så stille! 

20250116_155255.jpg

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Liker MSR sin pumpcup oil til å holde pumpelær og pakninger vedlike. Oljen i tubene er såpass tynn så den er veldig enkel å påføre. Regner i grunn med at Oljen er en ren silikonolje? Primus sin er tykkere å minner mer eller mindre om silikonfett.

Skulle hatt litt mer av den, men å kjøpe tubene til 99,- pr stk er lite aktuelt likevel om de holder lenge. 

Ser noen bruker symaskinolje osv, men hva med silikonstiftene fra feks turtle/crc som er laget for å påføre gummilistene på bilen? Det er en silikonolje som er tynn.

Endret av Kristoffer Sandnes
Skrevet

Noen advarer mot silikon, andre roser det. Jeg sleiver i vei med symaskinolje, eller ut-tynna matolje, alt har funka i de 40 åra jeg har lekt med slikt.

• Liker 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (8 timer siden):

Liker MSR sin pumpcup oil til å holde pumpelær og pakninger vedlike. Oljen i tubene er såpass tynn så den er veldig enkel å påføre. Regner i grunn med at Oljen er en ren silikonolje? Primus sin er tykkere å minner mer eller mindre om silikonfett.

Skulle hatt litt mer av den, men å kjøpe tubene til 99,- pr stk er lite aktuelt likevel om de holder lenge. 

Ser noen bruker symaskinolje osv, men hva med silikonstiftene fra feks turtle/crc som er laget for å påføre gummilistene på bilen? Det er en silikonolje som er tynn.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg leste at MSR pump cup oil er «mineral oil». Altså symaskinsolje. Jeg har fyllt på mine MSR tuber med symaskinsolje, virker helt likt. Disse tubene er så små og greie å ha med på tur, de veier kun ca 5 gram.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Jeg er nesten helt sikker på at jeg leste at MSR pump cup oil er «mineral oil». Altså symaskinsolje. Jeg har fyllt på mine MSR tuber med symaskinsolje, virker helt likt. Disse tubene er så små og greie å ha med på tur, de veier kun ca 5 gram.

Når du nevner det så tror jeg du har helt rett! Da blir det å anskaffe symaskinolje å etterfylle tubene 😄 takk! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.