Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kikut skrev (1 time siden):

Men når jeg fyrer opp primusen virker det som en skade på ventilen (kjører gass).

Med ventilen - mener du da dysa? 

Kikut skrev (1 time siden):

Jeg har skrudd ut ventilen og den virker uskadd - likens på brenneren - og jeg har vasket rent. Likevel kommer det en stikkflamme ut på samme sted hver gang. Dette må være en skade..? Noen tanker? 

Ut fra filmen, så er det enten skade på dysa, test med ei annen dyse, samme hvilken. 
Det kan også være koks som ligger under dysa. Ta gjerne et bilde av hullet uten dysa i.

Nr 3 er å skru ut ventilen som sitter i klokka, er den rein også i sporene, ta gjerne et bilde av tuppen.

Annonse
Skrevet

Takk for alle innspill! Jeg er litt "n00b" hva gjelder dyse vs ventil :).

Har renset nå, med nål og skrubbet rent for koks og sot..ingen endring. Strikkflamma er der like fullt. Ser nå at den kommer fra dysehullet, selv om dette er rengjort. Må vel være en skade?

Spørsmålet nå er om det spiller noen rolle? Det går jo fortsatt fint an å bruke brenneren?

Kan jeg forsøke med en annen dyse som egentlig er ment for annet drivstoff mener du? Jeg har ikke annet enn gass inne..

IMG_20240815_114306.jpg

IMG_20240815_114307.jpg

IMG_20240815_114336.jpg

IMG_20240815_120144.jpg

Skrevet (endret)
Kikut skrev (4 timer siden):

Kan jeg forsøke med en annen dyse som egentlig er ment for annet drivstoff mener du? Jeg har ikke annet enn gass inne..

Ja, det har ikke så mye å si. Om du kjører på gass, og dyse for bensin blir det bare litt mindre effekt. Dysa for parafin er enda mindre og gir enda mindre effekt. 
Men du ser da om det er dysa eller selve huset som er skadet. Normalt er det dysa. 

Kikut skrev (4 timer siden):

Spørsmålet nå er om det spiller noen rolle? Det går jo fortsatt fint an å bruke brenneren?

Det kan påvirke litt, men hvor mye veit jeg ikke. Men dyser til Omnifuel finnes i å få kjøpt. Har sikkert ei liggende  som du kan få kjøpt om du trenger det. Send meg i så fall en pm.

Dysa du har inne er .37 mm og er for bensin. For gass er det .45 men de er merket 37 og 45. 
.28 er for parafin.

Endret av Memento mori
  • Liker 1
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Det ble vanskelig å motstå når denne dukket opp. En ubrukt 1982 X-GK/GK med både emballasje og alt som fulgte med den gang den ble kjøpt. 

Kjenner meg selv godt nok til å vite at den ikke kommer til å være ubrukt så veldig.20241129_125930.thumb.jpg.94a85597cd9b4de7b1db11ac092c479e.jpg

Denne må kles av, så vi får se hva som skjuler seg under skjørtet 😍

• Liker 1
Skrevet (endret)

Herlig, men det advares mot de gamle pumpene som har en plasttype som eldes til å bli skjør.   Doc Mark i forumet med bildene har ekstrem spisskompetanse der.

Jeg fikk denne fra Doc Mark, og den er fortsatt ikke fyrt opp :-)  

XGKii.jpg

Endret av dsk
  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (21 timer siden):

Denne må kles av, så vi får se hva som skjuler seg under skjørtet 😍

Det kommer! 😁 Har overhalt den originale pumpen, slangen som holder NRV-ventilen på de gule pumpene morkner opp og blir til pulver med tiden.

Dagen den skal fyres må den såklart fyres sammen med sin originale pumpe.

Knoten1 skrev (2 timer siden):

Ikke langt unna men det er to forskjellige utgaver. Blått hus er som regel pre 1980 og finnes vel på modellene 9A og GK?

dsk skrev (2 timer siden):

Herlig, men det advares mot de gamle pumpene som har en plasttype som eldes til å bli skjør.   Doc Mark i forumet med bildene har ekstrem spisskompetanse der.

Jeg fikk denne fra Doc Mark, og den er fortsatt ikke fyrt opp :-)  

XGKii.jpg

Har sett den der, Doc Mark er virkelig en kunnskapsrik person når det kommer til primus. Min XGK II som jeg fikk kjøpt gjennom CCS var også helt ubrukt når jeg mottok den. Men jeg ser at å bruke den ikke er et spesielt stort problem, forvarming på rødsprit samt en vask i ny og ne. Holder den i fin skikk.

Pumpene som følger med feks XGK II er relativt skjøre å kjent for sine problemer. Den gule pumpen som følger denne fra 1982 er en av de bedre pumpene som msr hadde før.

20241129_164153.thumb.jpg.abf7096a0b3bb006b4c221274f6fc40a.jpg20241129_164206.thumb.jpg.6c7b8902c7db11c4dd42580a181ed841.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noen bilder av hva som befant seg inne i esken, skal være relativt komplett. Ikke akkurat ukjent innhold for noen med msr brenner.

Men de tidligere kom med aluminium kopp for beskyttelse av brenner under transport og spritflaske for forvarming. Msr verktøyet er også noe simplere på disse modellene.20241129_135549.thumb.jpg.466e950989df8fdfc5544f3d049dd86a.jpg

20241129_135629.thumb.jpg.b3f275f1ea49d7a744b7c3a39b8665f5.jpgProdusert 6/1982. Veier 299gram, en XGK II Shaker veier rundt 286 gram. Spørs om det er sparker "fliten" som drar opp de få grammene. Denne utgaven er såklart uten shaker jet men har rensekabel. 

20241202_004438.thumb.jpg.cf1f4ac6da28c855c4a7c58697bd0495.jpgPumpa er testet etter den fikk nye o-ringer og slange. Fungerer helt utmerket, pumpeskaftet har noe lengre vandring enn dagens duraseal så det virker som at den bygger trykk en del raskere. Justering av flammen er relativt lik dagens pumper, men kanskje bittelitt mer følsom. Blir spent å prøve sammen den nye X/GK'n da den skal ha et messingfilter under dysen og dette skal vist gjør den enda bedre på lav effekt.20241202_011724.thumb.jpg.f2f952d39793a89dc1492b794eef5a4c.jpgFlammebilder kommer! Ser ikke problemet med å bruke primuser, fult mulig å holde de i veldig god skikk likevel om det brukes. Ble et gratis glassmonter her om dagen, perfekt oppholdssted for noen gamle primuser 😆

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 2
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (17 minutter siden):

Noen bilder av hva som befant seg inne i esken, skal være relativt komplett. Ikke akkurat ukjent innhold for noen med msr brenner.

Men de tidligere kom med aluminium kopp for beskyttelse av brenner under transport og spritflaske for forvarming. Msr verktøyet er også noe simplere på disse modellene.20241129_135549.thumb.jpg.466e950989df8fdfc5544f3d049dd86a.jpg

20241129_135629.thumb.jpg.b3f275f1ea49d7a744b7c3a39b8665f5.jpgProdusert 6/1982. Veier 299gram, en XGK II Shaker veier rundt 286 gram. Spørs om det er sparker "fliten" som drar opp de få grammene. Denne utgaven er såklart uten shaker jet men den har rensekabel. 

20241202_004438.thumb.jpg.cf1f4ac6da28c855c4a7c58697bd0495.jpgPumpa er testet etter den fikk nye o-ringer og slange. Fungerer helt utmerket, pumpeskaftet har noe lengre vandring enn dagens duraseal så det virker som at den bygger trykk en del raskere. Justering av flammen er relativt lik dagens pumper, men kanskje bittelitt mer følsom. Blir spent å prøve sammen den nye X/GK'n da den skal ha et messingfilter under dysen og dette skal vist gjør den enda bedre på lav effekt.

Hva er hensikten med spiralfjæren på fovarmingsbøylen?

Skrevet
Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Hva er hensikten med spiralfjæren på fovarmingsbøylen?

Si det, det vet jeg faktisk ikke. Den øker helt sikkert massen som blir oppvarmet men vil ikke fjæren også stjele varme av selve forvarmingsloopen? :) svaret finnes helt sikkert et eller annet sted på CCS. Alle xgk/gk er med loop hadde denne fjæren frem til xgk ii shaker jet.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Si det, det vet jeg faktisk ikke. Den øker helt sikkert massen som blir oppvarmet men vil ikke fjæren også stjele varme av selve forvarmingsloopen? :) svaret finnes helt sikkert et eller annet sted på CCS. Alle xgk/gk er med loop hadde denne fjæren frem til xgk ii shaker jet.

Ok. Den får ihvertfall ett mer originalt og noatalgisk preg med spiralen :)

Har du testet ut kjelestøttene? Jeg liker ikke at man må ta av og på bøylene på XGKII. Virker enklere å bare brette ut, som på de fleste primuser. (Selv om det tar litt mer plass i sekken.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (53 minutter siden):

Ok. Den får ihvertfall ett mer originalt og noatalgisk preg med spiralen :)

Har du testet ut kjelestøttene? Jeg liker ikke at man må ta av og på bøylene på XGKII. Virker enklere å bare brette ut, som på de fleste primuser. (Selv om det tar litt mer plass i sekken.

De fungerer bra så fremt til at ting er nytt og tannskivene er i orden. Er ikke de i orden så lever kjelestøttene sitt eget liv. XGKII sine kjelestøtter virker å være tilnærmet lovpriset av en god del xgk entusiaster 😃 finnes mange bilder av tidligere pre-shakere som benytter XGKII støtter.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (8 timer siden):

De fungerer bra så fremt til at ting er nytt og tannskivene er i orden. Er ikke de i orden så lever kjelestøttene sitt eget liv. XGKII sine kjelestøtter virker å være tilnærmet lovpriset av en god del xgk entusiaster 😃 finnes mange bilder av tidligere pre-shakere som benytter XGKII støtter.

Ok. Ikke sikkert alt var bedre før da ;) 

Skrevet (endret)

Er det noen her som har noen erfaring med Iwalker primus? 

Her er en som er på størrelse med  SVEA123
https://www.amazon.com/G43S-Portable-Backpacking-Gasoline-Emergency/dp/B0C59JB94B

Her har vi en som ligner på Optimus
Polaris til vesentlig avere pris +??
https://tinyurl.com/237qt8kf

Og her er det utrolig mye rart, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å handle her selv om jeg hadde turt å prøve :-)   tinyurl.com/2bj3mkyw

Endret av dsk
Skrevet
7 minutes ago, dsk said:

https://www.amazon.com/G43S-Portable-Backpacking-Gasoline-Emergency/dp/B0C59JB94B

Og her er det utrolig mye rart, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å handle her selv om jeg hadde turt å prøve :-)   tinyurl.com/2bj3mkyw

BRS greiene selges blandet annet under merknavnet Rast er på berget, så det burde være ok. 

Tror jeg har sett noe positivt om de Svea og Coleman inspirerte sakene på nett et sted, så helt bak mål er det sikkert ikke. 

Skrevet

Virker som flere land fra Asia er store på nyproduksjon av primuser. Hvis jeg søker opp primuser på feks Instagram er det vannvittig mye poster av asiatiske kontoer. Alt fra simple spritbrennere til hele kjøkken med custom brennere eller kopier av mer kjente primuser.

Er utførelsen på de gode skal det vel ikke være et stort problem med å kjøpe en slik primus? 

Skrevet
dsk skrev (47 minutter siden):

@rayun har erfaring med iwalker om jeg ikke tar helt feil 

Skrevet
Omnilite skrev (15 minutter siden):

@rayun har erfaring med iwalker om jeg ikke tar helt feil 

Sorry, har riktig nok noe forskjellig, men iwalker kjenner jeg dessverre ikke.

Skrevet

A848FEDC-2A41-4DFE-8F12-CD7A8F15F8E2_1_105_c.jpeg.32240bd19fddac3af042ac97a70c03cc.jpeg

@dsk Her er min Iwalker på tur. Jeg kjøpte den i sommer på Amazon og har vært svært fornøyd så langt. Den har noen fordeler i forhold til Svea 123. Den har lengre brenntid fordi den har større tank, men fordi brenneren er i rustfritt stål i stedet for messing, veier den ikke mer enn Sveaen. En annen stor fordel i mine øyne, er at den har suveren flammejustering. Man kan veldig lett justere flammen helt lav hvis man vil ha en gryte til å putre . Det er ikke alltid så lett med min Svea 123. Og det er en stillebrenner, i alle fall i forhold til sveaen. Og primingskålen, utdypning i tanken for forvarmingsvæske, er mye dypere, noe som gir mindre søl. Og ankepunkter? Det har vært kritiske røster til at den ikke har overtrykksventil i tanklokket og ikke noen annen plass heller. Jeg skjønner ikke helt hvorfor produsent ikke kunne lagt inn en slik enkel ting i designet. Det hadde neppe gjort den noe særlig dyrere. Men produsent argumenterer for at det ikke er nødvendig. At det ikke skal være mulig å lage høyere trykk enn tanken tåler ved vanlig bruk. Uansett har tank bunnen dette konkave designet som er ment å poppe ut ved ett visst trykk. Alle gassboksene til gassbrennerne har slik bunn. Jeg liker den og den har vist seg enkel å bruke. Liker også at jeg ikke trenger å dele den for å fylle tanken. 

• Liker 2
  • Takk 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.