GiLM Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Jeg prøver meg på et spørsmål i denne tråden. Jeg prøver på nytt å få liv i min Fuhrmeister no 8. Jeg har nå lett etter lekkasjer med å bare ha luft i tanken og putte hele primusen under vann og se etter bobler. Det som gjenstår nå er at det kommer luft ut av dysen selv om jeg har stengt regulatoren helt. Har noen tips til hva jeg kan gjøre med det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Hvis du har typen med rensenål (militær type) så kan det hende at posisjonen på den hindrer at det stenger ordentlig. Jeg har typen uten rensenål, og der er det en spiss aksling hvis den ikke er helt jevn så kan det lekke. (Det med rensenål bygger på erfaring med optimus 111) dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GiLM Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Den har en rensenål ser jeg. Vet du hvordan jeg justerer posisjonen på den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josef Mink Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Hei dere! Hva slags brenner/apparat/kokeutstyr er smart å ta med på en firedagerstur på Finnmarskvidda i januar? Man er på tur alene, muligens med hund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skal bare... Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Eg ville valgt Optimus 111. Er du forresten klar over at denne tråden eigentleg handlar om samling av gamle primusar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OMikal Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Hei! Er det noen som kan si noe om hvilken type Optimus 111 jeg har fått tak i? Den har ikke blitt brukt på mange år. Brant litt ujevnt og gult når jeg fyrte den i gang. Trenger nok en liten overhaling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) OMikal skrev (38 minutter siden): Hei! Er det noen som kan si noe om hvilken type Optimus 111 jeg har fått tak i? Den har ikke blitt brukt på mange år. Brant litt ujevnt og gult når jeg fyrte den i gang. Trenger nok en liten overhaling. Mener dette er en 111D. Eller 111 Arctic. Det er en cobrabrenner, med stigerøret rundt brenner for å få mer forvarming slik at den brenner diesel bedre. Samt at man kan sette cobrabrenner inn i gamle 111 kasser med rattet på den siden.Tror jeg.. Endret 30. april 2020 av Marius Engelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OMikal Skrevet 30. april 2020 Del Skrevet 30. april 2020 Marius Engelsen skrev (21 minutter siden): Mener dette er en 111D. Eller 111 Arctic. Det er en cobrabrenner, med stigerøret rundt brenner for å få mer forvarming slik at den brenner diesel bedre. Samt at man kan sette cobrabrenner inn i gamle 111 kasser med rattet på den siden.Tror jeg.. Tusen takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 BAre hyggelig. Og visstnok, meget sjelden 👍👍👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 @OMikal - les her, står info om brenneren: https://classiccampstoves.com/threads/optimus-arctic-111c-111d.23393/ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Ser ut som en artic ja. Ikke så ofte en ser de. Ble vel laget til forsvaret og passer i 111 og 111t kasser. Passer ikke i 111c kasse både pga høyde på,brennerhode og høyreratt. Var vel ikke solgt sivilt. Gikk et ubrukt brennerhode for litt over 2000 for et par uker siden på finn. Men så vidt jeg vet passer de fleste delene fra de vanlige brennerne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OMikal Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 borgern skrev (32 minutter siden): Ser ut som en artic ja. Ikke så ofte en ser de. Ble vel laget til forsvaret og passer i 111 og 111t kasser. Passer ikke i 111c kasse både pga høyde på,brennerhode og høyreratt. Var vel ikke solgt sivilt. Gikk et ubrukt brennerhode for litt over 2000 for et par uker siden på finn. Men så vidt jeg vet passer de fleste delene fra de vanlige brennerne. Takk for info Vet du hva som var problemet med disse brennerne? Leser i linken ovenfor at de var av generelt dårligere kvalitet og at de ble produsert i portugal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Ikke noe ekspert på de akkurat. Mener hørt noe om at 111c og 111d hadde tykkere gods så de var tunge å forvarme. Hvis de flyttet produksjon kan de også ha værr fuzz i starten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 1. mai 2020 Del Skrevet 1. mai 2020 Noen cobrabrennere har sprukket og må sølvloddes. Jeg har brukt 111C i årevis, ingen problemer. Bare bruk den 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OMikal Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 I dag fikk den kjørt seg litt på en liten utflukt. Hadde med en Omnilite som backup da jeg enda ikke er sikker på tilstanden til 111’ern, men den ble det ikke behov for. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 borgern skrev (På 1.5.2020 den 11.42): Ikke noe ekspert på de akkurat. Mener hørt noe om at 111c og 111d hadde tykkere gods så de var tunge å forvarme. Hvis de flyttet produksjon kan de også ha værr fuzz i starten. Flott at denne virker, C brenneren var et nytt design tilrettelagt for helt automatisk produksjon, dette ble gjort samtidig som at produksjonen ble flyttet. Nå er det jo heldigvis slik at det er et fåtall som sviktet, men nok til å ødelegge et rykte. Når de fikk problemer når de flyttet produksjonen av Nova-brennern så ble det litt krise, og Optimus byttet eiere et par ganger før alt kom på stell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vea Skrevet 3. juni 2020 Del Skrevet 3. juni 2020 Jeg sitter på en Primus 2079 gassbrenner med tilhørende gassflaske, antakelig fra slutten av 70-tallet. Noen som vet om det er noe samleverdi i denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Tenk at folk samlar på primusar, då. Eg har ein sak frå Høvik, eg, faren min fekk han i konfirmasjonsgåve, og sidan han var fødd i 1936, vil eg tru han fekk primusen sin i 1951. Då eg opna han førre veke kom det masse parafin piplande ut frå toppen, det var tydelegvis trykk i han. Er det noko eg bør vere uroa over? Eg har i grunnen berre brukt gass- og bensinbrennarar, eg, så er litt blank på slike greier ein må forvarme med raudsprit. Det er jo litt artig om han framleis funkar. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skal bare... Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Så sant pakningar er tette, fungerer han heilt sikker. Det er ikkje vansklegare enn litt raudsprit i skåla, og så fyre opp. Når raudspriten er nesten oppbrent, pumper du opp trykk og parafinen tenner antaglegvis av forvarmingsflammene, ellers bruker du ei ekstra fyrstikke for å tenne på. Men gjer dette ute, i trygg avstand frå ting som kan brenne. Når du har vorte fortruleg med brennaren, kan du ta han med på tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogens Stønn Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Enig med @Skal bare... I tillegg bør du la være å holde ansiktet rett over brenneren med mindre du har tenkt å gå for kort pannelugg og mikro øyenbryn. Hvis brenneren ikke er varm nok i det du åpner krana kan flammene bli høye (og kraftige gule). Dette er på ingen måte skummelt bare du passer på at de ikke treffer ansiktet ditt eller noe brennbart. Flammene kan bli minst 50 cm høye. Bare hold deg rolig, steng krana igjen og la flammen brenne ut. 🔥 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skal bare... Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Skal bare... skrev (1 time siden): Men gjer dette ute, i trygg avstand frå ting som kan brenne. Skogens Stønn skrev (41 minutter siden): I tillegg bør du la være å holde ansiktet rett over brenneren med mindre du har tenkt å gå for kort pannelugg og mikro øyenbryn. Eg tenkte det var dekka i den meir generelle setningen min, men greit med ei presisering. Og det med å ikkje ha noko rett over brennaren, gjeld alle brennarar uansett alder og brennstoff. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingeline Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Det eg mest av alt var litt uroa over var at det kom parafin piplande opp av han. Er det eit dårleg teikn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Bingeline skrev (7 timer siden): Tenk at folk samlar på primusar, då. Eg har ein sak frå Høvik, eg, faren min fekk han i konfirmasjonsgåve, og sidan han var fødd i 1936, vil eg tru han fekk primusen sin i 1951. Då eg opna han førre veke kom det masse parafin piplande ut frå toppen, det var tydelegvis trykk i han. Er det noko eg bør vere uroa over? Eg har i grunnen berre brukt gass- og bensinbrennarar, eg, så er litt blank på slike greier ein må forvarme med raudsprit. Det er jo litt artig om han framleis funkar. Den funker nok, forskjellen er som du sier at den trenger forvarming, ellers så er den som bensinbrenneren. Greit å pumpe litt og sjekke at det ikke kommer. Forvarming er etter boka med rødsprit, men tennpasta esbit bensin eller dopapir fuktet med parafin er også brukt med ulike mengder av sot som resultat. Soten brenner bort etter 10-15 minutter på full guffe. Enkelte sier at disse funker på bensin, jeg har ikke turt prøve. dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Pipling kan bety lekkasje, men sikker ikke noe som ikke kan fikses. Det er alltid gøy å ha slike med nostalgisk verdi. dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skal bare... Skrevet 19. juni 2020 Del Skrevet 19. juni 2020 Utan å vite kva modell du har, dersom det er ein modell som må monterast, td Standard 41 eller Primus 210, og det piplar parafin når du tar av blindplugger (der du skal montere brennaren), er det vel eit teikn på at det ikkje er nokon lekasje. For å unngå dette, skal ein alltid åpne lufteskruven (den som ein også brukar til å redusere effekten, og sløkke med) før ein tar av blindpluggen. At det piplar ut parafin, er ganske enkelt at variasjon i lufttrykket, gjer at trykket i tanken kan bli litt større eller litt mindre enn lufttrykket. Når trykken i tanken er litt større enn lufttrykket, vil det piple parafin. Det er heilt naturleg, og unngås ved å åpne lufteskruven før ein åpnar noko anna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.