Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg på et spørsmål i denne tråden.

Jeg prøver på nytt å få liv i min Fuhrmeister no 8. Jeg har nå lett etter lekkasjer med å bare ha luft i tanken og putte hele primusen under vann og se etter bobler. Det som gjenstår nå er at det kommer luft ut av dysen selv om jeg har stengt regulatoren helt. Har noen tips til hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har typen med rensenål (militær type) så kan det hende at posisjonen på den hindrer at det stenger ordentlig. Jeg har typen uten rensenål, og der er det en spiss aksling hvis den ikke er helt jevn så kan det lekke.  (Det med rensenål bygger på erfaring med optimus 111)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
OMikal skrev (38 minutter siden):

Hei!

Er det noen som kan si noe om hvilken type Optimus 111 jeg har fått tak i?
 

Den har ikke blitt brukt på mange år. Brant litt ujevnt og gult når jeg fyrte den i gang. Trenger nok en liten overhaling.

F17E8486-AFA7-4155-BE9D-6FDDEF89DAAB.jpeg

FBA8AA34-BD60-4459-B992-2509D7339EC3.jpeg

137918D8-9983-432E-8B02-3DAED5069ACC.jpeg

Mener dette er en 111D. Eller 111 Arctic.

Det er en cobrabrenner, med stigerøret rundt brenner for å få mer forvarming slik at den brenner diesel bedre. Samt at man kan sette cobrabrenner inn i gamle 111 kasser med rattet på den siden.Tror jeg..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Mener dette er en 111D. Eller 111 Arctic.

Det er en cobrabrenner, med stigerøret rundt brenner for å få mer forvarming slik at den brenner diesel bedre. Samt at man kan sette cobrabrenner inn i gamle 111 kasser med rattet på den siden.Tror jeg..

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en artic ja. Ikke så ofte en ser de. Ble vel laget til forsvaret og passer i 111 og 111t kasser. Passer ikke i 111c kasse både pga høyde på,brennerhode og høyreratt. Var vel ikke solgt sivilt. Gikk et ubrukt brennerhode for litt over 2000 for et par uker siden på finn. Men så vidt jeg vet passer de fleste delene fra de vanlige brennerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (32 minutter siden):

Ser ut som en artic ja. Ikke så ofte en ser de. Ble vel laget til forsvaret og passer i 111 og 111t kasser. Passer ikke i 111c kasse både pga høyde på,brennerhode og høyreratt. Var vel ikke solgt sivilt. Gikk et ubrukt brennerhode for litt over 2000 for et par uker siden på finn. Men så vidt jeg vet passer de fleste delene fra de vanlige brennerne.

Takk for info :)

 

Vet du hva som var problemet med disse brennerne? Leser i linken ovenfor at de var av generelt dårligere kvalitet og at de ble produsert i portugal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
borgern skrev (På 1.5.2020 den 11.42):

Ikke noe ekspert på de akkurat. Mener hørt noe om at 111c og 111d hadde tykkere gods så de var tunge å forvarme. Hvis de flyttet produksjon kan de også ha værr fuzz i starten.

Flott at denne virker, C brenneren var et nytt design tilrettelagt for helt automatisk produksjon, dette ble gjort samtidig som at produksjonen ble flyttet.  Nå er det jo heldigvis slik at det er et fåtall som sviktet, men nok til å ødelegge et rykte.  Når de fikk problemer når de flyttet produksjonen av Nova-brennern så ble det litt krise, og Optimus byttet eiere et par ganger før alt kom på stell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tenk at folk samlar på primusar, då. Eg har ein sak frå Høvik, eg, faren min fekk han i konfirmasjonsgåve, og sidan han var fødd i 1936, vil eg tru han fekk primusen sin i 1951. Då eg opna han førre veke kom det masse parafin piplande ut frå toppen, det var tydelegvis trykk i han. Er det noko eg bør vere uroa over? Eg har i grunnen berre brukt gass- og bensinbrennarar, eg, så er litt blank på slike greier ein må forvarme med raudsprit. Det er jo litt artig om han framleis funkar. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant pakningar er tette, fungerer han heilt sikker. Det er ikkje vansklegare enn litt raudsprit i skåla, og så fyre opp. Når raudspriten er nesten oppbrent, pumper du opp trykk og parafinen tenner antaglegvis av forvarmingsflammene, ellers bruker du ei ekstra fyrstikke for å tenne på.

Men gjer dette ute, i trygg avstand frå ting som kan brenne. Når du har vorte fortruleg med brennaren, kan du ta han med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Skal bare...
 I tillegg bør du la være å holde ansiktet rett over brenneren med mindre du har tenkt å gå for kort pannelugg og mikro øyenbryn. Hvis brenneren ikke er varm nok i det du åpner krana kan flammene bli høye (og kraftige gule). Dette er på ingen måte skummelt bare du passer på at de ikke treffer ansiktet ditt eller noe brennbart. Flammene kan bli minst 50 cm høye. Bare hold deg rolig, steng krana igjen og la flammen brenne ut. 🔥

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Men gjer dette ute, i trygg avstand frå ting som kan brenne.

 

Skogens Stønn skrev (41 minutter siden):

I tillegg bør du la være å holde ansiktet rett over brenneren med mindre du har tenkt å gå for kort pannelugg og mikro øyenbryn.

Eg tenkte det var dekka i den meir generelle setningen min, men greit med ei presisering. Og det med å ikkje ha noko rett over brennaren, gjeld alle brennarar uansett alder og brennstoff.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (7 timer siden):

Tenk at folk samlar på primusar, då. Eg har ein sak frå Høvik, eg, faren min fekk han i konfirmasjonsgåve, og sidan han var fødd i 1936, vil eg tru han fekk primusen sin i 1951. Då eg opna han førre veke kom det masse parafin piplande ut frå toppen, det var tydelegvis trykk i han. Er det noko eg bør vere uroa over? Eg har i grunnen berre brukt gass- og bensinbrennarar, eg, så er litt blank på slike greier ein må forvarme med raudsprit. Det er jo litt artig om han framleis funkar. :-)

Den funker nok, forskjellen er som du sier at den trenger forvarming, ellers så er den som bensinbrenneren.  Greit å pumpe litt og sjekke at det ikke kommer.  Forvarming er etter boka med rødsprit, men tennpasta esbit bensin eller dopapir fuktet med parafin er også brukt med ulike mengder av sot som resultat. 
Soten brenner bort etter 10-15 minutter på full guffe.

Enkelte sier at disse funker på bensin, jeg har ikke turt prøve. :-)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan å vite kva modell du har, dersom det er ein modell som må monterast, td Standard 41 eller Primus 210, og det piplar parafin når du tar av blindplugger (der du skal montere brennaren), er det vel eit teikn på at det ikkje er nokon lekasje.  For å unngå dette, skal ein alltid åpne lufteskruven (den som ein også brukar til å redusere effekten, og sløkke med) før ein tar av blindpluggen.

At det piplar ut parafin, er ganske enkelt at variasjon i lufttrykket, gjer at trykket i tanken kan bli litt større eller litt mindre enn lufttrykket. Når trykken i tanken er litt større enn lufttrykket, vil det piple parafin. Det er heilt naturleg, og unngås ved å åpne lufteskruven før ein åpnar noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.