Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til sommer på tur med min far (65) og min hund (grønlandsk slædehund). Det er første gang i fjeldet for dem begge, jeg derimod har været afsted flere gange.

Jeg er selv vild med Jotunheimen og har været der flere gange i forskellig sammenhæng, men er lidt usikker på om det går... Kender en del steder men tænkte om der var nogle der havde erfaring med den slags ture.

Har nogle her gode ideer til sommer ture på en lille uges tid i telt og i hytte/fjellhotel.

Annonse
Skrevet

Jeg syns nå ikke at Jotunheimen trenger å være så ekstremt - det kommer jo an på hvordan du legger opp turen. Og det at du har vært der er jo et pluss i så måte... Dessuten er det jo et folksomt område med mange hytter, så det er flust av "sikkerhetsventiler".

Du må undersøke på forhånd hvilke hytter som tar hund, dersom du ønsker å ha en og annen natt på hytte. Jeg mener at Gjendebu har hunderom, men det er mange år siden nå - så sjekk det ut. Ellers er det en del hytter med hundebur i skjulet, men det krever en hun som er vant til å stå alene i bur et sted det kan være kaldt, eller som du kan binde ute.

Jeg har litt dårlig erfaring med hund på hyttene, har opplevd at en del slenger ufine kommentarer om hunden. Vi er inne i en periode med grupperinger i Norge for tiden - hundeeiere vs ikke-hundeiere, røykere vs ikke-røykere, etc. Det kan være jeg bare har vært uheldig.

Jeg pleier derfor å holde meg unna hyttene med hund, med mindre de har egne hunderom. Dessuten er hund i telt kjempekos, vi velger å ha hunden inne i teltet sammen med oss.

Men jeg bruker av og til betjente hytter som "fjellkafe". :?

Skrevet

Hei,

Jeg har vært mye i Joutunheimen med hund sommerstid. Min erfaring er at det alltid løser seg med hund. Om det ikke skulle være ledig på hunderommet, så er det alltids et sted hunden kan sove. Har for eksempel på Memurubu hvor de ikke har hunderom (etter hva jeg har erfart) ikke møtt på problemer, for de hadde et uthus hvor hunden kunne sove. Når det er sommertid er det ikke noe problem og spesielt ikke med den hunderasen du har.

Men kan nevne at Skogadalsbøen har i alle fall noen soverom hvor du kan ha hunden på rommet og Olavsbu har et hundebur i vedboden.

Men for all del, jeg ville ikke tenkt noe på hvilke hytter de har dette når du planlegger turen din. Gå der du vil, ta med et liggeunderlag til hunden og du vil ikke komme til lukkede dører pga. hunden.

God plannlegging :?

Skrevet

hei

Det er veldig fint å ha hund med som turfølge i fjellet! Og faren din henger sikkert også med! Men som nevnt tar ikke alle hytter hund inn, selvom noen har "hunderom" Så sjekk både for private hytter og DNT. DNt er ganske restriktive. Offentlig transport med hund er også vanskeleg for bare NSB (tog) tillater hund i særlige kupeer. Norway buss har sluttet med hunde transport, selvom ingen visst noen gang har klaget på hund i bussen.

MEN sjekk for al del bestemmelserne for innførsel av hund til Norge fra Danmark. Selvom det er blitt enklere enn før, så krever det vaksinasjon for rabies, antistoffprøve for dette etter 6 mdr.? kur mot mark mm. Kontakt evt. veterineren din for oppdaterte opplysninger og kontroller mot norske opplysninger!!! Jeg er ikke oppdatert på dette lenger, men prosjektet skulle før startes nesten 1 år før innreisen til Norge.

Heller ikke alle ferger fra Danmark tar hund med, fordi mange passasjerer ikke har hadd "hundeattesterne" i orden med mye vanskeligheter i forbindelse med returnering av hunden på fergen. Sjekk derfor også fergerne. Muligens e det litt enklere å kjøre via Sverrig, hvor de er litt mere vant med innførsel av danske hunder. det er fritt å ta hund med fra Sverige til Norge, hvis den ellers er innklareret på lovlig vis i Sverige.

Hilsen Elgen

Skrevet

Tak for svarene, det har indtil videre været en fin hjælp.

Min hund sover normalt ude og kunne fint klare selv vinter fjellet. Jeg har allerede forberedt den vaksinations-mæssigt til turen, var dog ikke klar over at visse færger ikke tog hunde - det må jeg undersøge.

Men er der nogle der har godt tur forslag, gerne lidt højt og med bre i sigte men uden for mange anstrengelser og uden for megen blokmark?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.