Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemark/Nansen


gry

Anbefalte innlegg

Annonse

Å kombinere samme ski som fjellski og bakkeski er ikke vanlig lengre. En ski som Åsnes Nansen er en fin fjellski. Har den selv. Men kommer du i bakken med den i dag vil nok folk se rart på deg. I bakken brukes det mye bredere ski. Til telemark er det vanlig å bruke modeller beregnet på topptur / løssnøkjøring, men kjører du mye i bakke så er det jo aktuelt med en bakkeski også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar og med mine fjellski en og annen gang i bakken for moro skyld og treningseffekten av å kjøre telemark med utstyr som er veldig lite stabilt. Folk ser rart på meg idet jeg tar dem igjen og kjører forbi :) .

MEN det er slettest ikke ideelt eller spesielt morsomt i lengden. Jeg har det mye artigere på freerideskia mine med NTN-bindinger og stive plastsko. Det er ikke artig å ha ski som sterkt begrenser deg. Skia skal være slik at du kan presse dem hardt og at de tillater deg å gjøre det du vil og være lett nok å kjøre på til ditt nivå.

Om du absolutt skal ha fjellski som også fungerer godt nedover bør du se på Åsane Storetind eller Vetletind med Voile 3-pin binding (med oppbygning og hælløftere) og Scarpa T4 sko. Det er det nærmeste du kommer et oppsett som kombinerer fjellski og freerideski. Har de ikke selv, men sikler på de til turer med lang anmarsj. De som har de sier de er som randoski på nedturen og at eneste minuset med de satt opp mot andre fjellski er at smørelomma subber noe i oppkjørte løyper. Altså perfekte fjellski, med mindre du skal gå mye i turløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.