Gå til innhold
  • Bli medlem

Whiskey med is.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vel en sånn nyhet skotske whiskyelskere kan trenge nå om dagene...

Det er ikke så lenge siden man kunne lese i avisene at taiwansk whiskey slo ut skotsk whisky i blindtest! http://www.itromso.no/nyheter/ntb/bt_ntb_utenriks/article328912.ece

denne låta her er vel også helligbrøde iom at den hyller Jack Daniels, men det er min favorittlåt om whisky

/Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis et litt annet kosthold på polfarerene i gamle dager - synes jeg ser for meg Børge Ousland og Cecilie Skog trekke med seg noen kasser whiskey over polisen.....

Dei drog nok ikkje med seg så mykje brennevin mot polen. Men ein må ikkje gløyme at ein sørpolekspedisjon i dei tidene innebar ei lang overvintring i forkant, og fare for ei minst like lang overvintring i etterkant. Og mykje av det som står att ved overvintringshyttene frå den tida, er utstyr som er hatt i land i tilfelle ei andre overvintring, og satt att når ekspedisjonen kjem seg nordover før den andre vinteren sett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedninger!!

Whisky som kommer fra Skottland skrives uten "e"! "Whiskey" kommer fra Irland eller USA. Av kuriosa kan jeg nevne at "Whisky" fra Skottland nok er den eldste av de moderne måtene å skrive det på siden begrepet kommer fra det gæliske "uisce beatha" som betyr livets vann - akkura som Aqua Vitae/Akevitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei drog nok ikkje med seg så mykje brennevin mot polen. Men ein må ikkje gløyme at ein sørpolekspedisjon i dei tidene innebar ei lang overvintring i forkant, og fare for ei minst like lang overvintring i etterkant. Og mykje av det som står att ved overvintringshyttene frå den tida, er utstyr som er hatt i land i tilfelle ei andre overvintring, og satt att når ekspedisjonen kjem seg nordover før den andre vinteren sett inn.

Vel, dette varierte litt. Nansen var en skikkelig "prippen" leder, og ville absolutt ikke ha med alkohol i sleden. Men så var han også behengt med mange andre fikse ideer.

Amundsen derimot var ikke ett slikt henghode, og han hadde med alkohol på sin færd mot sydpolen. Men han skriver også i beretningen at han var skuffet over virkningen. Det er tydelig at det ikke var noe "fæst" over drammen.Han antyder i boken sin at kanskje den lave temperaturen la en demper på virkningen. Jeg vet ikke helt hva han egentlig forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.