Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det ikke store/lange truger i Norge?


Imse

Anbefalte innlegg

Jeg spør, fordi det slo meg at etter å ha sett utvalget i div. sportsforretninger osv. Så er jo alle disse trugene halvparten så lange som de min far hadde med fra Canada.. Nå sier det seg vel selv at de trugene var lange( nærmere 150cm, husker de var like lange som meg da jeg begynte å gå på de 10år gammel) siden snøen i Canada( i allefall i den vestre delen) er forferdelig tørr og man måtte ha noe som gjorde at man ikke sank til bunns.

Men finnes det ikke slike i Norge? De er jo mye lettere å tøfle rundt i og mere behagelig på beina synes jeg... Mulig det kommer mest an på vanen.

Det er slike truger min far har:

Ojibway+Snowshoes1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er ikke lengden, men kvadratet det kommer an på. De trugene du viser på bildet har nok ikke veldig mye større overflate (veldig smale foran og bak), enn f.eks Tubbs sine truger på 36".
Det kan hende, men de ser nå finere ut og føles mere riktig ut med naturmateriale enn aluminium og plast. Og de sklir i snøen litt som en ski. Jeg tror nesten man må ha prøvd for å vite forskjellen..

Jeg ønsker meg truger, men jeg vil ikke ha slike nye truger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de finnes i salg her og der, men de er jo ikke "moderne" lengre....... :wink:

har ett par selv, gode i løssnø - men bindingene er det svake punkt på disse trugetypene!

Det er en mann som hvert år selger slike truger på rennebumartnaen (Berkåk) i august, (dvs svanehalstruger, ikke slike objiiwa som du har vedlagt bilde av)

ta en kikk på ebay, qxl og finn - der dukker det stadig opp slike "gammeldagse" truger, spesielt på ebay!

sjøl bruker jeg tubbs military for det meste nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeveker er supre bindinger og de er ganske holdbare, myke og trugene henger greit på. Det at de ikke henger fast i hæler gjør de bedre å gå med synes jeg, men mulig en del moderne truger også ikke binder fast hælen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan sjølsagt løfte hælen med "moderne" truger også - samme gåteknikk, bare nye materialer!

Lampeveke?? hvor får du kjøpt det i "metersvis" da?

Nå er det noen år siden jeg vet far min kjøpte mere lampeveke, men vår lokale Jernia hadde det. Han kjøpte både til bruk på trugene og til parafinlampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.