Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur over Hardangervidda


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og noen kompiser skal gå fra en eller annen plass langs sørfjorden og til kongsberg.

Jeg lurer på hvor det kan være lurt å gå opp på vidda derfra.

Har sett på kart at Kinsarvik og Skjeggedal er mulige alternativer.

Er det noen som er kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg bor i Kongsberg, så kan sikkert hjelpe deg litt om du vil.. Skal selv gå fra Gaustatoppen(Rjukan), til Bletoppen, så Kongsberg fra 18-21 februar.. Gikk Fra Eidsfjord til Kinsarvik, innom Hårteigen for noen år siden, og det var kanskje den fineste turen jeg har vært på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ein skal gå fra Sørfjorden opp på vidda så kommer ein ikkje utenom at det er bratt...

Fra fjorden og opp er det jo som kjent ein del høgdemeter og tettheten på kotane seier sitt.

Kinsarvik og så opp Husedalen er eit alternativ, Hjølmo og Veigdalen eit anna.

Kan ikkje sei eg heilt ser fordelen med så tøff start når ein kan begynne turen høgare oppe,

alternativet kan jo være å gå motsatt vei. Husedalen og fjorden er meir storslått då.

Hvis planen er å starte fra fjorden ville eg vel kanskje kjørt te Tyssedal/Ringedalsvatnet, gått opp Mågeli og så vidare mot

Tyssevassbu-Litlos osv. Her kan ein også svinge innom Hårteigen som ein annan nevnte.

Fordelen med denne ruta er at ein gjer seg ferdig med det tyngste først,

for så å få finare terreng etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje sei eg heilt ser fordelen med så tøff start når ein kan begynne turen høgare oppe,

alternativet kan jo være å gå motsatt vei. Husedalen og fjorden er meir storslått då.

Det er nok ingen fordel, men det har sin sjarm å starte fjellturen ved sjøen. Eg har sjølv gjort det ein gong frå Sognefjorden. Ein får ein heilt annan følelse når endeleg er oppe.

Skal ein bare sjå på kva som er hensiktsmessig, kan ein vel droppe heile turen, men det er ikkje heilt greie på dette forumet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode råd.

Hensikten med å starte i sørfjorden er rett og slett at det er kortere å kjøre til Odda enn til kongsberg. Vel fremme i Kongsberg blir det haukeliekspressen tilbake til bilen og så straka vegen heimatte.

At det er bratt er jo bare fint, men greit å vite. Er for eksempel ikke alltid supertriks å dra pulk i bratt fjell side uten snø. Men det er nok snø der nå regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.