Gå til innhold
  • Bli medlem

Kåring beste helgetur


Anbefalte innlegg

Undertegnede og en venninne har blitt tvunget til å avlyse ukesturen i fjellet i påsken pga jobbytte som gjør at jeg ikke får fri på hverdagene i påska. Da må vi på tur den første helgen i stedet - fra fredag ettermiddag til søndag (det er ikke aktuelt å gå sistehelgen av div årsaker). Og bruke DNThytter. To alternativer - kjøre bil til et sted, gå en kort tur til en hytte, gå dagstur til en ny hytte dagen etter og tilbake til bilen den 3 dagen. Eventuelt starte ut ved kollektivpunkt og ende ved et annet kollektivpunkt. Så nå spør jeg alle som har vært på skitur i vinterfjellet - hva er den fineste/vakreste/kuleste runden jeg kan oppnå på disse dagene? Må ikke være altfor langt fra Oslo da, må rekke opp på ettermiddagen og ned igjen på søndag. Ikke avhengig av at det er topper involvert. Har i utgangspunktet tenkt Harangervidda, Rondane el Jotunheimen men er åpen for andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

En grei helgetur med utgangspunkt Oslo er flg:

Fredag: Tog til Kongsberg evt privatbil til Flesberg. Numedalsbussen (fra Kbg 1525 / fra Flesberg 1605) til Veggli. Drosje til Sundtjønn 10 km, 1,5 - 2 timer til ØVRE FJELLSTUL.

Lørdag: Til Eriksbu eller Sigridsbu 4t / 8t

Søndag: Til Kongsberg 8 t eller til Flesberg 5t

Alle tre hyttene er ubetjente så dere må ha med mat. Hyttene er meget sjelden fulle i påska, dere kan risikere å ha dem helt for dere sjøl. Alle er tilrettelagt slik at dere kan ha med hund.

Strekningen Vegglifjell _Kongsberg byr på variert fjellterreng og partier med skog.

Lykke til med planlegging / tur!!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har såpass kort tid ville jeg kanskje vurdert Nordmarka selv.

Får dere mindre transport og mer tur.

F.eks parkere bil på Kjelsås St å ta toget til Grua. Så gå gjennom marka med stopp på 2 av hyttene der og så inn igjen til Kjelsås st søndag.

Forutsetter at det fremdeles er godt med snø i marka da, litt mindre snøsikkert enn fjellet.

Evt parkere i Sørkedalen å ta turen til en av hyttene på Krokskogen først natt, så inn til Katnosdammen lørdag og så tilbake til Sørkedalen søndag.

Pleier ikke være så mye folk innover på den tiden.

Synes selv det er mas å reise langt fredag ettermiddag til søndag. Skal jeg til fjells reiser jver hvertfall fredag morgen. Men smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

takk for tips 8) tar gjerne i mot flere. Nordmarka er ikke aktuelt, der er jeg hver helg :) Lurer på om det blir en tur med utgangspunkt Mysusseter el Rondvassbu, og så gå til Bjørnhollia, Dørålseter eller Eldåbu den andre dagen... eller en liten runde i hardanger feks som innebærer Krækkja og Sota Sæter, med toglinja som utgangspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breistølen - Bjordalsbu - Bjøberg

Flott helgetur. Man kan kjøre til Bjøberg og gå derfra, og ta bussen tilbake fra Breistølen, eller Stoppe på Bjøberg og ta bussen til Breistølen. Alt etter hva som passer med rutetiden. Ville i utgangspunkt ha valgt å gå sørover i påskesola..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.