Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåmannsisen


Magne Berglia

Anbefalte innlegg

Jeg har har startet å planlegge en tur til området rundt Blåmannsisen og i den forbindelse er kunne det være interessant å vite om noen hadde gode ideer om hvordan en kan ta seg fram til østsiden av Blåmannsisvatnet. (Turen foregår på sommeren og jeg hadde tenkt å ha med proviant og utstyr for ca. 14 dager)

Det naturlige ser ut til å være å starte fra Sorjushytta og å ta seg fram til nordenden av Blåmannsisvatnet. Dette forutsetter at det er mulig å ta seg over elva mellom Blåmannsisvatnet og vann 930, noe som ser rimelig overkommelig ut, men som jeg gjerne skulle ønske at noen kunne verifisere. Det er selvfølgelig et alternativ å runde vann 930 men i utgangspunktet ser ikke dette enklere ut.

(I teorien er det mulig å gå over breen og runde på sørsida av Blåmannsisvatnet, men uten å kjenne nærmere til forholdene virker ikke dette særlig attraktivt/tilrådelig.)

Den første etappen fra Sorjushytta må rimeligvis runde bajit Sorjosjávri og så er det muligvis en ovekommelig oppgave å finne en framkommelig rute mot Blåmannsisvatnet.

Dersom det er mulig å komme over eidet mellom bajit Sorjosjávri og vuolit Sorjosjávri , kan dette være et alternativ selv om det ikke virker spesielt gunstig.

Jeg antar i utgangspunktet at fiskemulighetene i Blåmannsisvatnet er relativt begrensete, men dersom jeg skulle ta feil ville det vært fint.

Jeg håper at det finnes noen som har synspunkter på dette og takker på forhånd for mulige tilbakemeldinger.

Magne Berglia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Først av allt, jeg har ikke gått turen eller noe slikt, men har bare hatt i planene at jeg kunne hatt lyst til å gå fra Sulis og nordover til Narvik. Når det gjelder noen som vet, bør du henvende deg til SOT (Sultjelma Omegn Turistforening) og en som heter Einar Schilliås (håper jeg skrev navnet hans rett)

Men det jeg har funnet er følgende: Det går greit rundt vannet fra Sorjushytta, og jeg tror det er ikke så vanskelig å vade elva helt i starten (nærmest Blåmannsisvannet). Jeg har sett bilder fra dette vadet, og det virket ikke dypt. Men hvis du skal videre nordover MÅ du visstnok over isen, for Leirvatnet og elva derfra er IKKE mulig å vade ifølge mine informasjoner. Da må du komme deg opp på det vannet som ligger nær isen (høyde ca 1050) og gå rett over mot Messingmalm-vatnan derfra. Denne delen er i alle fall visstnok flat og helt uten sprekker.

Håper du er litt videre i din sjekk av forholdene. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Det virker som om turen kan gjennomføres omtrent som tenkt.

Når det gjelder å ta seg fram videre nordover, har jeg nok sett for meg at elva fra Leirvatnet ikke er vadbar. Dette er imidlertid ikke et et vesentlig moment, men det kunne være av interesse å komme inn på breen. Jeg antar at vi er på linje når det gjelder dette. For meg ser det ut som området vest for vann 1058 og høyde 1097 på kartutsnittet som er lagt ut her byr på muligheter, og jeg antar at det er dette vannet du refererer til. (Jeg kan ikke garantere at denne linken vil være aktiv i all framtid.)

;) Igjen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg håper at turen kan gjennomføres etter plan A, d.v.s. i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.