Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av truger


DanielJ

Anbefalte innlegg

Annonse

Det du bør tenke på da er bæreflate contra håndterlighet i bratt lende.

I tillegg bør du tenke på at du faktisk skal ha trugene bakpå sekken på vei ned igjen. Truger oppgirs oftest i tommer i forhold til bærflate, og det finnes flere forskjellige modeller på markedet. Anerkjente truger på markedet er bla.a. Tubbs og MSR.

Sistnevnte har bla.a. et ekstra ledd man kan kjøpe til og sette på for å få bedre bæreflate. Disse vil naturlig nok lettere la seg pakke ned i sekken.

Generelt vil jeg si at du bør se på 25" eller 30" truger. Er du 85 kg eller under ville jeg helt klart gått for 25". Dette gjelder også om du skal gå ganske bratt. En annen ting som er kjekt når du skal gå bratt er hælløfter, så slipper du ekstrem vinkel på ankelleddet.

Villmarksliv kjørte en test på truger i et nummer før jul, der kom Tubbs Mountaineer 25" og 30" best ut. Den har alt dette, og mer til, og er innenfor budsjett.

Lykke til i valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det er plass til snowboardsko i slike?

Jeg veier nå 84kg. Men så kommer sekk med snowboard og litt utstyr. Er 25" nok?

Jeg har Tubbs Mountaineer i 25". Der er det brukbar plass til relativt klumpete snowboardsko (ca 4 år gamle Burton Moto). 25" vs 30" er en vurderingssak som han over sier. Du er etter min erfaring i grenseland. Jeg har for tiden en nettovekt som er ca 6 kg under det du oppgir, og synes egentlig 25" er ok, men merker at den ikke bærer supergodt i dyp, tørr pudder. På den andre siden er det ikke så veldig ofte jeg får vasse i slike forhold, og 25" er nok en del enklere å gå med en 30". Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje godt for 30", men du må som sagt vurdere det litt opp mot hvilke forhold du regner med å traske mest i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truger har begynt å bli litt mer avansert og inndelt etter bruksområde enn for noen få år siden. Norge har mange fjell som kan bestiges og kjøres ned på planke, og disse fjellene er veldig variert. Noen er helt snaue, med hard og forblåst snødekke, mens andre ligger under tregrensa, ofte med dypere og løsere snø. Som alltid må man definere sitt bruk og bruksområde. Jeg ville forsøkt å søke på topptur-truger, eller noe i den duren. MSR, Tubbs og Atlas er allerede nevnt. Dette er velprøvde truger som man egentlig ikke kan gjøre feil hvis man velger fra. Det som er et viktig moment er bæreflate. Du er ca 85kg sier du. Pluss på vekt av klær, bret/bindinger, og en dagstursekk med mat/drikke og litt nødutstyr (spade, duk, liten brenner kanskje?) og du bikker fort 100kg. Inge problem det, bare trugene er dimensjonert deretter.

Kjøpte meg selv Tubbs Wilderness ifjor vinter. Mitt bruksområde er hovedsaklig ikke topptur, men isfisketurer til vann som er utenfor skiløyper og som man må traske oppoverbakke i skogsområder for å finne fram til. Jeg er ca 95kg, i tillegg kommer oppakning, isbor, mat etc etc, og ender fort på matchvekt 115-120kg. Dermed ble det 36" trugene som passet for mitt bruk. For meg bærer de godt i løs snø, og Tubbs trugene har et veldig enkelt system for skoene som jeg kan bruke med votter på. Tror de veier 2,8kg (trugene, ikke vottene hehehe) og prisen er på litt over 2000 hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfylte svar!

Jeg har søkt litt rundt og ser at folk anbefaler å gå ned en str i truger om det er toppturer. Men som dere sier blir det jo en god del oppakning, tror jeg vil gå for 30". Tubbs Mountaineer fant jeg veldig interessant. Og i senere tid blir de kanskje, kanskje vel og merke, brukt ved en senere annledning feks ved isfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte akkurat 2 par MSR Lightning Ascent 25 hos Mountains Plus Outdoor Gear. En i hver farge slik jeg alltid har matchende bukse;)

Neida, vi er 2 som skal ha og siden det ikke gjorde noe med frakten så passet det fint. Betaler rundt 4500 for 2 par ferdi tollet (3999kr pr par i Norge). Og her får vi med 2 par MSR staver på kjøpet:) Vel, håpe det fortsatt er vinter når de kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.