torsteinvg Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Hei. Jeg lurer på hvor mitten av Norge er sånn ca. hattfjelldal? eller noen som vet sånn ca? Siter
seventh Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Arealmessig midtpunkt ("tyngdepunkt") er i allefall litt nord for Steinkjer. Helgelandskysten et sted burde vel være et sted i nærheten lengdemessig. Jeg vil gjette sør for mosjøen et sted. Edit: m.a.o. burde jo hattfjelldal ikke være så far off. Siter
larka Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Her kan du lese om norges geografiske midtpunkt. Sjekk: http://www.norgesmidtpunkt.no/?page=artikkel&poiart=163 Siter
Erling Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Arealmessig midtpunkt ("tyngdepunkt") er i allefall litt nord for Steinkjer. Har hørt at arealmessig tyngdepunkt ligger litt inne i Sverige. Siter
Kjell Iver Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Vi har diskutert dette i dybden tidligere: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3576&highlight=midtpunkt Jeg mener fortsatt at det er en svakhet i det punktet i Trøndelag. Hva skjer med det punktet når man slår i sammen 2 kommuner? Siter
panda Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Det er en campingplass ved Skillebotn i Brønnøysundområdet som hevder den ligger midt i Norge Siter
Kjell Iver Skrevet 3. februar 2010 Skrevet 3. februar 2010 Det er en campingplass ved Skillebotn i Brønnøysundområdet som hevder den ligger midt i Norge Hadde det nå bare vært en Her er det jo en enorm marmorstein midt i byen med skiltet Norges midtpunkt. Mosjøen har det samme. Man er ikke så nøye med det - bare det selger. Siter
panda Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Trolig ja. Men hvis man definerer "midten av Norge" presist så skal det være greit å regne ut hvor det er. Problemet er bare at det er flere måter å definere dette på. Siter
Mayhassen Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Slapp av, jeg har svaret: Er det ikke slik at Sør-Norge er definert sør for E14, og at Nord-Norge nord for E14; Jeg vil da våge å påstå at "midten av Norge", som det blir spurt etter, er E14. Midtpunktet er jo selfølgelig noe helt annet. Siter
seventh Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Slapp av, jeg har svaret: Er det ikke slik at Sør-Norge er definert sør for E14, og at Nord-Norge nord for E14; Jeg vil da våge å påstå at "midten av Norge", som det blir spurt etter, er E14. Midtpunktet er jo selfølgelig noe helt annet. This changes everything! Jeg visste ikke at jeg var fra nord-norge før du gjorde meg oppmerksom på det. Selv ha jeg i eget hode regnet nord-norge som nord for moral.. eh, polarsirkelen Siter
Finnmarks_odel Skrevet 4. februar 2010 Skrevet 4. februar 2010 Alt land syd for Finnmark e SørNorge Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.