panda Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Har enda ikke fått tatt en tur til de skumle og spisse toppene som heter Skrim. Er riktig tid på året nå, så jeg må sikkert ta en tur dit. Hvor er det greiest å gå til toppen (Styggemannen). Har funnet noe informasjon på nettet, men det er litt generelt og ikke til særlig hjelp. Så hvis noen som har vært der og kan forklare litt blir jeg sikkert veldig glad! Siter
snilen Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 Fint tidspunkt å reise på Skrim nå. Venter du enda litt, kan du være heldig å treffe på barfrost-føre, noe som er ideelt i slikt myrete terreng. Regn med bløtt terreng og sko deg deretter. Området er mest besøkt vinterstid, men er greit å benytte hele året. Gode start-steder er Raje-setra syd for Kongsberg, skogsbilvei øst for Ivarsbu, eller øverst i Langlidalen med innkjøring fra Siljan(Langt å kjøre om du ikke kommer sydfra) Skal du opp på toppen som heter Skrim, må du nesten gå opp fra Kongsberg-siden. Endel kronglete terreng, anbefaler å følge stier i størst mulig grad. Fra Kongsvann og opp til Styggemann er det egentlig finest å følge vinter-ruta. Endel myr, men mer åpent lende enn sommer-ruta. Overnattingsmuligheter på Ivarsbu,Sørmyrseter og i steinbua(gammelt utkikkstårn for skogbrann) på topp-punktet på Styggemann. Ivarsbu og Sørmyrseter har DNT-lås, Styggemannshytta må du hente nøkkel til på turistforeningen i Tønsberg. Hytta er mer primitiv enn DNT-standard, men har til gjengjeld fantastisk rundskue når du får vekk lemmene på vinduene. Sovepose må medbringes. Sørmyrseter har fått en flott og flunkende ny hytte etter at eier av den gamle ville ha den til privat bruk. -Snilen Siter
panda Skrevet 30. september 2004 Forfatter Skrevet 30. september 2004 Kjempehyggelig og tusen takk Snilen! Det er bare det at jeg nettopp kom hjem fra nettopp Skrim... Vellykket tur, varmt og deilig (må ha vært rundt 15 pluss på toppen!!) og jeg støtte jammen meg på en trivelig hulder som eskorterte meg den siste biten til topps. Meget bra fjellområde, bedre enn jeg trodde. Hit skal jeg helt klart tilbake. Jeg kjørte inn fra Kongsbergsiden og fulgte flere grusveier til jeg ikke kom lenger. Gikk en blåsti forbi noe som heter Hoenseter og opp mellom Breidstulfjellet og Styggemannen. Deretter gikk jeg på nordsiden av stien over noen småknatter og kløyv opp svabergene til toppen. Breidstulfjellet og Skrimtoppen er tilgjengelige fra den ruta jeg gikk. Hadde jeg hatt litt mere tid hadde jeg tasset oppom disse også. De så temmelig bratte ut. Jeg tror jeg var heldig med valg av utgangspunkt (ren flaks). Alternativt kunne jeg startet ved Lauervann, men da hadde jeg gått glipp av passasjen på nedsiden av stupene på Breidstulfjellet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.