Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfeller og skispenn

dufas

Anbefalte innlegg

Jeg driver og ser på fjellski om dagen. Har lest det jeg har greid å finne her på forumet og det er mye nyttig informasjon. Jeg står igjen med et par spørsmål:

1) Er det noen her som kan svare meg på hvorvidt disse kortfellene til Åsnes er bedre å gå på enn andre kortfeller ? Jeg har fått med meg at de er enklere å ta av og på, men det er selve gåingen jeg er ute etter.

2) Er det stor forskjell i spennet på Fisher E99 og Åsnes Amundsen ?

Mvh

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortfeller festet med Åsnes fellelåssystem bremser din ferd fremover betraktelig mindre enn en kortfell med tradisjonell innfestning.

Den sitter også mye bedre på plass selv med "utslitt lim"

Det siste spørsmålet må andre besvare, kan bare fortelle jeg hadde Glittertind av forrige generasjon og de hadde veldig lite spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg for ikke lenge siden, og endte opp med Åsnes Amundsen. Er 176 cm høy, veier 86 kilo, og kjøpte ski på 205 cm. I oppoverbakke er kortfellene helt glimrende, men når jeg går på flatmark er fellene også solid planta i bakken, så (god) glid med fellene på kan jeg bare glemme.

Før jeg kjøpte mine ski var jeg innom en sportsbutikk som testet to like lange par med Amundsen i en maskin, og forskjellen i spennet på dem var skremmende stor. Så jeg ville uansett bedt butikken teste dette, og jobbe seg igjennom bunken med skipar til du finner det beste ift. hvordan du ønsker spennet.

Noen fortalte meg at Fisher sin smørefrie ski er bedre en den smørefrie skien til Åsnes, mens Åsnes sin fellelås er unik hva angår fellesystem. For meg det ble siste avgjørende siden jeg ikke skulle ha smørefrie ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppoverbakke er kortfellene helt glimrende, men når jeg går på flatmark er fellene også de solid planta i bakken, så (god) glid med fellene på kan jeg bare glemme.

Enig i at du aldri får god gli med kortfellene, men ved å trimme de ned til riktig lengde unngår du å i det minste å stå bom fast i en utforbakke. På de første turene lugget det ned noe helt avsindig, men etter at jeg klippet av et par cm gled det betraktelig bedre uten at jeg mistet nevneverdig med feste. Bare pass på at du ikke klipper for mye. Vanskelig å skjøte dette igjen :). Ta en cm om gangen og prøv deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par kortfeller. De ene klippet litt, de andre ganske mye, til forskjellige føre. Som Cerberus skriver er det meget stor forskjell bare man klipper av litt. Kortfellen er festet såpass langt frampå at den absolutt senker farten noe. Jeg har valgt lange ski. Det reduserer problemet noe. Lange stive ski, gir som kjent andre ulemper. Det er ikke alltid like lett å få feste med smøring når jeg går uten vekt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klippet dem mer enn bruksanvisningen sier? Mine har den lengden bruksanvisningen sier ift. skilengden, men kanskje det kan vært lurt å kneppe inn en centimeter eller to likevel?

Ja, tror jeg har to cm kortere. Hvis det er slik at du omtrent ikke glir i det hele tatt, ville jeg tatt av en cm og sett hvordan det ble, og evt ta av enda mer hvis det fremdeles er raskere å gå ned en liten hellning.

Det bør jo sees an litt etter bruken og. Bruker du kortfellene omtrent som man ville brukt en langfelle er jo ikke glien viktig, da er det bare greit at man kan gli litte grann på småflater og ned småkneiker på vei oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til trådstarters spørsmål #2 angående spenn på E99 vs Amundsen skulle jeg til å henvise til test av fjellski i siste Jakt & Fiske, men så nå at fra Fischer har de bare ymse utgaver av 109 i tillegg til jaktskien.

Amundsen karaktiseres imdlertid som en ski med "markert smørelomme som bevarer smørevoksen godt". En sannhet med modifikasjoner da en del rapporter her fra forumet (og som Lykkeliten nevner) vitner om veldig varierende spenn fra par til par. Spennet på mine kunne nok vært bedre, men på ingen måte et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar imot all felleinformasjon med takk, så det er bare å fortsette.

Leste også testen i Jakt&Fiske, men kan ikke si at jeg blir helt klok av det jeg leser. Da jeg kom i butikken (Skandinavisk) ble jeg også oppmerksom på Fisher 99 og da ble valget enda mer komlisert. Jeg regnet med 205 cm ski, men hvis Lykkeliten med sine 86 kilo tråkker Amundsen flate, så vil utvilsomt mine 96 kilo tråkke dem enda mer flate.

Vel, det er vel som det poengteres her; ta turen i butikken og stå på forskjellige ski.....

mange takk for innspill !

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare prøv Fisher og Åsnes opp mot hverandre, men prøv evt. alle parene av de to de har i den lengden du trenger. Da vi testet spenn på Åsnes Amundsen brukte butikken en maskin som presset skiene mot hverandre med et trykk tilsvarende en valgt vekt. Så målte de hvor lang del av skiene som ikke var i kontakt med hverandre. Og innen samme merke, modell og lengde varierte det med over 30 cm på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

"Og innen samme merke, modell og lengde varierte det med over 30 cm på det meste."

Interessant opplysning, for det er ikke altid at selger har tid/lyst til å måle på alle relevante ski.

Da gjennemsnittsvekten nu engang er økende, burde skifabrikantene innenfor samme skilengde fremstille og MERKE et lett - medium- og heavy spenn eller merke med en vektangivelse.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.