Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørfjelltinden 1468 moh- Balsjord kommune- Troms


kugo

Anbefalte innlegg

Etter en evaluering av fjellsesongen 2009 med prosjektet mitt med å bestige alle toppene i Troms, har jeg funnet ut at jeg må komme meg på flere av toppene på "topp 100 listen" i Troms. Planen for turen var egentlig Lille Russetinden på 1527 moh, men pga et stort ras i Tamokdalen og lite snø i Kjuksadalen ble Sørfjelltinden valgt som en alternativ topp etter en inspeksjonsrunde i Kjuksadalen der konklusjonen var at man måtte bære skiene ett godt stykke...

Sørfjelltinden ligger like ved E6 ved Øvergård, ca 10 km fra Nordkjosbotn. Sørfjelltinden er tiltross for sin høyde(nr 73 i Troms) , primærfaktor på 855 meter og plassering uten innmarsj ikke et veldig populært fjell noe man finner ut ved et google søk, der det bare kommer 22 treff.

Kjøreturen fra Tromsø til Øvergård tar ca 1 time. Ta av mot Tamokdalen når du kommer til Øvergård, etter noen hundre meter har du noen plasser der du kan parkere. Opp til ca 350 høydemeter fulgte vi en traktorvei. Like ved traktorveiens ende gikk vi opp gjennom et hogstfelt, før vi havnet i tett kratt i nesten 100 høydemeter. Når vi hadde kranglet oss gjennom krattet holdt vi oss litt til høyre for ryggen hele veien opp til fortoppen på 1300 moh. Det var to litt brattere parti på rundt 30 grader, ellers var turen helt grei.

Fra fortoppen var det rundt 1.5 km med stusselige 150 høydemeters stigning, men det var svak stigning hele veien, så med de rådende forholdene med skare slapp man i det minste å stake seg ned til fortoppen.

På toppen var det en stor varde og god utsikt i alle reningene, bl.a mot Piggtinden og Otertinden. Med sin lange rygg er det nok ofte avblåst på toppen, men ellers var det egentlig et greit skifjell, bortsett fra litt tett kratt i ca 100 høydemeter. Man kan unngå krattet om man kjører noen hundre meter videre mot Oteren fra Øvergårdkrysset, men da blir det vanskeligere med parkering.

Vi brukte like over 4 timer tur/retur på de ca 1400 høydemeterne, skiføret var alldeles grusomt med skare hele veien....

Flere bilder og turbeskrivelse:
http://kugo.no/2010/01/srfjelltinden-1468-moh-2/

post-6423-133474674853_thumb.jpg

post-6423-133474674877_thumb.jpg

post-6423-133474674893_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer. Blir kalt Hattavarri lokalt. Prøver så godt jeg kan, blir vel litt enklere nå når sola er kommet tilbake og dagene blir lengre:) satser på minimum 80 nye topper i år. Mange på topp 100 listen , alle kommunetoppene og de de jeg mangler på topp 10:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å komme meg litt lengre sørover i fylket nå når dagene blir lengre, sånn at jeg klarer å få et lite forsprang på toppene i Bardu/Målselv før du flytter oppover :?

Bardu/Målselv er vel de kommunene det er mulig å ta flest "fler toppturer" på i fylket, så satser på å få unnagjort noen sånne turer i løpet av våren/sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.