Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av medium stor klatresekk -- Osprey Variant 52 eller Gregory Alpinisto 50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på å kjøpe ein større klatre sekk med gode kompresjonsmulighetar då 30liter min er for liten når eg skal på litt lengre turer. Primærfokuset er klatring, med tilhøyrande gåing i fjellet.

Har sett på fleire sekker der to sekkar har skilt seg ut for min del:

Osprey Variant 52: ( http://www.ospreypacks.com/Packs/VariantSeries/Variant52/)

Gregory Alpinisto 50: ( http://www.gregorypacks.com/products/mens/technical/22/alpinisto-50 ).

Osprey'en er 1,7kg, medan Gregory'en er 2,1 kg - begge i medium størrelse.

Er det nokon som har erfaring med desse sekkane? Setter pris på positive/negative tilbakemeldingar om dei, vedrørande størrelse, kompresjonsmulighetar, bevegelsefrihet under klatring for armar og hovud, pakkmulighetar, festemulighetar, komfort, slitasje etc.

mvh.

Håkon Martin

Annonse
Skrevet

Jeg har variant 28, den er såpass bra at jeg vurderer å kjøpe 52 eller 37 varianten hvis det hjelper deg :wink:

Har også en Gregory Baltoro 70, men ville nok valgt osprey eller TNF spire for klatring, sjekk også ut Mountain hardwear SuperScrambler.

Skrevet

Har variant 52 og er veldig fornøyd med den så langt. Kjøpte den i sommer før jeg skulle på brekurs. Har ikke klatret med den enda, men brukte den på brekurset, og har hatt den med på noen gåturer, og toppturer med ski. Har ikke tenkt over bevegelighten med sekken på ryggen. Men når jeg tenker meg om nå, så er vel det pga det ikke har vært noe problem :) Bæresystemet er veldig godt, og det er ikke noe problem å pakke med seg opp til 20 kilo i sekken. Festemuligheter for ski, isøkser og tau ++ synes jeg fungerer veldig bra. Mener også at kompresjonsmulighetene er bra.

Har en kompis som har variant 37, han er også veldig fornøyd med sekken.

Så etter det jeg har erfart med 52 literen kunne jeg godt tenkt meg en i hver størrelse :wink:

Personlig mener jeg at 52liter sekken er litt for stor for klatring i fjellet (kiler), men for vinterklatring er den sikkert ypperlig.

Håper dette var til hjelp.

Skrevet

Hei!

Har kjøpt variant 52 versjonen:)

Har trua på at eg kan komprimere den ned ganske mykje etter at utstyr som tau og anna er tatt ut. Fint å kunne ha muligheten for å ha med seg litt ekstra i tilfelle ein må overnatte ha ei overnatting:). 30literen eg har er for liten til det. Uansett, so trur eg OSprey Variant 52 er eit bra kjøp:)

Takk for innspel!

mvh.

Håkon Martin

• 3 måneder senere...
Skrevet

Er du fornøyd med Variant 52 versjonen?

Bruker du den til klatring? (tenker om den tar borti hjelmen..)

Og ka tenker du på ang. størrelsen? Vurderer 37L kontra 52L

til klatring/dagsturer..

Mvh

Petter

Skrevet

Hei!

Har fått testa variant 52 på nokre turar. Til klatring har eg ingen problem med å bruke hjelm. Er veldig komprimerbar og med mange fine tekniske detaljer. 52 literen er stor, som i veldig stort volum og ein får plass til det meste. Topplokket har god plass. Grunnen til at eg kjøpte 50 literen var muligheten for å ha med meg sovepose telt++. Det er den faktisk stor nok til. Til rein klatring er den nok kanskje for stor, men sidan den er så komprimerbar ser eg ingen heft med dette uansett. Sekken er kjempelett, men er fortsatt god å bere 15kg i. Noko eg uansett ser på som meir enn nok i denne type sekk, eller for den saks skyld i kva som helst sekk viss ein pakkar lett nok:)

Viss du skal bruke den til hytte til hytte, dagstur eller klatring med retur, ser eg at 37literen kan vere meir anvendbar. Personleg kjem eg nok til å kjøpe 28 literen ein gong for raske turar. Uansett kva liter du kjøper, so kjem du til å bli fornøgd med den!

mvh.

Håkon Martin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.