Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalseggen


Perzevs

Anbefalte innlegg

Tenkte å gå romsdalseggen i sommer, men har ikke fått helt fatt på hvorvidt sikring er nødvendig. Da snakker jeg naturligvis om "Ekstremruten" fra Venjedalsvatnet over Blånebba og så videre langs eggen inn på normalruta. Leste at det var et lite punkt med klatring grad 3 på denne ruta, noe som sier meg lite da jeg ikke har så stor erfaring med klatreterminologi. Hvor eksponert er det isåfall?

Om sikring påkreves; er det isåfall andre alternativer i samme område og rundt regnet samme varighetsgrad (rundt 5 timer)?

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du har kanskje allerede sett disse?

Det sies her at det er en tursti, selv om den kalles ekstremruta.

http://www.romsdal.com/content/FH7G8V9T?Open&area=FH76SBFY

http://www.romsdal.com/content/routes

Beskrivelsen gitt under "vanskeligsgrad svart" stemmer bra med realitetene for denne ruta. Så må en selv vurdere om en bør ha med sikringsutstyr.

Må legge til at dette er en meget fin tur. Kanskje enda finere om en starter med å gå opp på Litlefjellet for deretter å traversere Holstind først. Klyvinga opp på Holstind er noe mer begrodd, og har eksponerte partier, litt avhengig av vegvalg.

Romsdalseggen ekstrem, eller Blånebbatraversen som jeg liker å kalle den, stiller pr. i dag krav til egne vegvalg. Måtte den aldri bli merket.

Alternativer om du er usikker på om du trenger sikring opp her:

1) Gå Normalvarianten fra Venjedalsetra med avstikker til Blånebba. Er en minst like lang tur det.

2) Få med deg kjentfolk eller lei en fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.