arcticboots Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hvordan best oppbevare ens Exped Downmat? Gode råd taes imot med takk. JJ Siter
martin.m Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Hei. Skal ikke garantere for at dette er beste oppbevaringsmetode men; her hjemme pleier jeg etter endt tur å ta downmat'en ut av trekk, åpne ventiler (jeg har den gamle typen hvor du blåser opp Downmat'en med transporttrekk) og legge det over et tørkestativ i ca. et døgn. Så tar jeg å ruller det svært løst sammen (fremdeles med ventiler åpne) og fører den ene enden inn i et gammelt, romslig soveposetransporttrekk av bommul for å få en oppbevaringsvennlig form. Er nøye på å oppbevare turutstyret her hjemme i et tørt og ikke for varmt rom (i mitt tilfelle soverommet). Er heldigvis utstyrt med en samboer med stor forståelse/iver for friluftsliv, hvilket tilsier at rommet vårt ser ut som en blanding av soverom og utstyrsbod, vi sover godt der vi Siter
mortimeir Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Har en køyeseng, dobbeltseng pluss overkøie på gjesterommet. Min 9dlx og konas 9 ligger flatt og med alle ventiler oppe i overkøia. Generelt oppblåsbare underlag, oppbevares med ventiler oppe. Også viktig ift dun. Leste i bruksanvisningen at hvis man sliter med at dunen klumper seg sammen, 50% luft i liggeunderlaget - og riste det godt. Skulle gjerne hatt et stort hus med STOR bod til alt ustyret. Foreløpig er 3-romsn med sine 2 boder utnyttet max Siter
Aalstad Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Har ikke downmaten, men kan trekke noen paralleller til oppbevaring av dunposer. Poenget er å la dunen være max utvidet under oppbevaringen. Vil derfor anta at dunen er mest fornøyd hvis du har matta pumpet opp slik at volumet i underlaget er størst mulig, og dunen mest mulig utvidet. Siter
arcticboots Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Skrevet 19. januar 2010 Tusen takk for tipsene dere .......... Fjellforum.net er jo en oase tross alt for god hjelp/tips Siter
Balle Skrevet 21. januar 2010 Skrevet 21. januar 2010 Hei. Siterer fra bruksanvisningen som fulgte med: "Storage: like down-filled sleepingbags, leave Downmat unstuffed with both valves open. Store in a dry, dark space." Siter
Marco Verkooijen Skrevet 11. august 2020 Skrevet 11. august 2020 Hei, Kanskje litt forseint svar men jeg har funnet denne info: STORAGE Store your mat unrolled and with open valves in a dry, cool and dark place such as under your bed or the attic. Keep away from pets! På side av exped. http://www.exped.com/usa/en/mats-care-and-storage Siter
Lars Stenseth Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Marco Verkooijen skrev (På 11.8.2020 den 20.28): Hei, Kanskje litt forseint svar men jeg har funnet denne info: STORAGE Store your mat unrolled and with open valves in a dry, cool and dark place such as under your bed or the attic. Keep away from pets! På side av exped. http://www.exped.com/usa/en/mats-care-and-storage Ekspander Seint svar, neida, 10 år fra eller til spiller da ingen rolle😂😂😂 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Bedre sent enn aldri Det handler vel som som med alt annet som skal isolere: Oppbevar det tørt og løst (ikke sammeklemt). Siter
Omnilite Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Søren, nå har jeg oppbevart min feil i 10år.. 1 Siter
Terka Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Omnilite skrev (På 12.8.2020 den 11.11): Søren, nå har jeg oppbevart min feil i 10år.. Ekspander Funker det fortsatt tilfredstillende @Omnilite? 😄 Siter
Thomas E Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Lompa skrev (På 12.8.2020 den 10.26): Og liggende, ikke hengende. Ekspander Ideelt sett, ja, men det er det minst viktige punktet. Siter
Omnilite Skrevet 12. august 2020 Skrevet 12. august 2020 Terka skrev (På 12.8.2020 den 11.13): Funker det fortsatt tilfredstillende @Omnilite? 😄 Ekspander Ja, funker som bare det. Ved sammenhengende bruk i en uke, merket jeg ikke forskjell på første og siste natt🙂 2 Siter
Lompa Skrevet 13. august 2020 Skrevet 13. august 2020 Omnilite skrev (På 12.8.2020 den 11.11): Søren, nå har jeg oppbevart min feil i 10år.. Ekspander Hehe, nei tenk heller så bra at jeg fant ut at det er en bedre måte å lagre det på, så kan jeg ha det enda lengre.. Siter
utinaturen Skrevet 15. august 2020 Skrevet 15. august 2020 Jeg har seng fra Ikea der sengebunnen kan heves. Under der legges dunposer og dununderlag uten å komprimeres. Kan anbefales for alle som ikke har mye plass i hus/leilighet. Siter
uteturen Skrevet 8. november 2020 Skrevet 8. november 2020 Omnilite skrev (På 12.8.2020 den 11.18): Ja, funker som bare det. Ved sammenhengende bruk i en uke, merket jeg ikke forskjell på første og siste natt🙂 Ekspander Jeg er i samme båten som deg og har heldigvis har samme erfaring, men det blir endring fra og med i dag #utstyrssøndag Siter
Joachim V Skrevet 27. desember 2021 Skrevet 27. desember 2021 Tenker jeg kan bruke den nye pumpeposebagen til oppbevaring? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 27. desember 2021 Skrevet 27. desember 2021 Joachim V skrev (På 27.12.2021 den 9.29): Tenker jeg kan bruke den nye pumpeposebagen til oppbevaring? Ekspander Jeg gjør det. Jeg blåser den halv full og bretter sammen og putter inn i trekket Siter
kmlugg Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Litt rart at de produserer den og komprimerer den maks frem til den er hos brukeren. I motsetning til dunsoveposer, som kommer i en svær sekk. 2 Siter
Bryggekar Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar kmlugg skrev (På 10.2.2025 den 10.02): Litt rart at de produserer den og komprimerer den maks frem til den er hos brukeren. I motsetning til dunsoveposer, som kommer i en svær sekk. Ekspander Exped sin anbefaling for oppbevaring er sammenrullet i posen som følger med, med begge ventiler åpne. Siter
kmlugg Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Bryggekar skrev (På 10.2.2025 den 12.02): Exped sin anbefaling for oppbevaring er sammenrullet i posen som følger med, med begge ventiler åpne. Ekspander Pumpesekken da, antar jeg? De er ikke så konsekvente i sine råd og krav ift oppbevaring. Ref sitatet ovenfor, din referanse og det som står på bruksanvisningen som fulgte med min Dura 8R som jeg pakket opp nylig. Men den går i retur, for jeg har ikke lyst til å måtte passe på dunfordelingen for å sikre isolasjon under hele meg. Virker som at "alle" som har gjort øvelsen med gjennomlysing får hakeslepp, selv om det sikkert er mulig, med litt innsats, å holde duna godt fordelt. https://www.fjellforum.no/topic/63241-exped-downmat-9lw-blir-vi-bare-lurt/?do=getNewComment Min Dura 8r er nærmest lystett med sin kullsvarte farge, så gjennomlysing er litt krevende, ser jeg. Siter
Bryggekar Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Min Downmat har vært varm og god i alle år og har ingen kalde soner, men jeg har ikke prøvd å lyse gjennom det. Siter
kmlugg Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Bryggekar skrev (På 10.2.2025 den 13.57): Min Downmat har vært varm og god i alle år og har ingen kalde soner, men jeg har ikke prøvd å lyse gjennom det. Ekspander Nei, og kanskje det beste er å ikke gjennomlyse, og i verste fall leve lykkelig uvitende. 😉 2 Siter
Tessatroll Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Bryggekar skrev (På 10.2.2025 den 13.57): Min Downmat har vært varm og god i alle år og har ingen kalde soner, men jeg har ikke prøvd å lyse gjennom det. Ekspander Same her. Ingen kalde soner. Og aktar dermed ikkje lyse gjennom. If it ain't broken osv. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.