GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Hei.

Skal ikke garantere for at dette er beste oppbevaringsmetode men;

her hjemme pleier jeg etter endt tur Ä ta downmat'en ut av trekk, Äpne ventiler (jeg har den gamle typen hvor du blÄser opp Downmat'en med transporttrekk) og legge det over et tÞrkestativ i ca. et dÞgn.

SÄ tar jeg Ä ruller det svÊrt lÞst sammen (fremdeles med ventiler Äpne) og fÞrer den ene enden inn i et gammelt, romslig soveposetransporttrekk av bommul for Ä fÄ en oppbevaringsvennlig form.

Er nÞye pÄ Ä oppbevare turutstyret her hjemme i et tÞrt og ikke for varmt rom (i mitt tilfelle soverommet).

Er heldigvis utstyrt med en samboer med stor forstÄelse/iver for friluftsliv, hvilket tilsier at rommet vÄrt ser ut som en blanding av soverom og utstyrsbod, vi sover godt der vi :wink:

Skrevet

Har en kÞyeseng, dobbeltseng pluss overkÞie pÄ gjesterommet. Min 9dlx og konas 9 ligger flatt og med alle ventiler oppe i overkÞia.

Generelt oppblÄsbare underlag, oppbevares med ventiler oppe. OgsÄ viktig ift dun. Leste i bruksanvisningen at hvis man sliter med at dunen klumper seg sammen, 50% luft i liggeunderlaget - og riste det godt.

Skulle gjerne hatt et stort hus med STOR bod til alt ustyret. ForelĂžpig er 3-romsn med sine 2 boder utnyttet max :wink:

Skrevet

Har ikke downmaten, men kan trekke noen paralleller til oppbevaring av dunposer. Poenget er Ă„ la dunen vĂŠre max utvidet under oppbevaringen. Vil derfor anta at dunen er mest fornĂžyd hvis du har matta pumpet opp slik at volumet i underlaget er stĂžrst mulig, og dunen mest mulig utvidet.

Skrevet

Hei. Siterer fra bruksanvisningen som fulgte med: "Storage: like down-filled sleepingbags, leave Downmat unstuffed with both valves open. Store in a dry, dark space."

• 10 Ă„r senere...
Skrevet
Marco Verkooijen skrev (6 timer siden):

Hei,

Kanskje litt forseint svar men jeg har funnet denne info:

STORAGE

Store your mat unrolled and with open valves in a dry, cool and dark place such as under your bed or the attic.

Keep away from pets!

PĂ„ side av exped.

http://www.exped.com/usa/en/mats-care-and-storage

Seint svar, neida, 10 Ă„r fra eller til spiller da ingen rolle😂😂😂

Skrevet
Omnilite skrev (19 timer siden):

SÞren, nÄ har jeg oppbevart min feil i 10Är..

Hehe, nei tenk heller sÄ bra at jeg fant ut at det er en bedre mÄte Ä lagre det pÄ, sÄ kan jeg ha det enda lengre.. ;)

Skrevet

Jeg har seng fra Ikea der sengebunnen kan heves. Under der legges dunposer og dununderlag uten Ä komprimeres. Kan anbefales for alle som ikke har mye plass i hus/leilighet. 

• 2 mĂ„neder senere...
Skrevet
Omnilite skrev (PĂ„ 12.8.2020 den 13.18):

Ja, funker som bare det. Ved sammenhengende bruk i en uke, merket jeg ikke forskjell pĂ„ fĂžrste og siste natt🙂

Jeg er i samme bÄten som deg og har heldigvis har samme erfaring, men det blir endring fra og med i dag  #utstyrssÞndag

• 1 Ă„r senere...
  • 3 Ă„r senere...
Skrevet

Litt rart at de produserer den og komprimerer den maks frem til den er hos brukeren. I motsetning til dunsoveposer, som kommer i en svĂŠr sekk.

• Liker 2
Skrevet
kmlugg skrev (1 time siden):

Litt rart at de produserer den og komprimerer den maks frem til den er hos brukeren. I motsetning til dunsoveposer, som kommer i en svĂŠr sekk.

Exped sin anbefaling for oppbevaring er sammenrullet i posen som fĂžlger med, med begge ventiler Ă„pne.

Skrevet
Bryggekar skrev (50 minutter siden):

Exped sin anbefaling for oppbevaring er sammenrullet i posen som fĂžlger med, med begge ventiler Ă„pne.

Pumpesekken da, antar jeg? De er ikke sÄ konsekvente i sine rÄd og krav ift oppbevaring. Ref sitatet ovenfor, din referanse og det som stÄr pÄ bruksanvisningen som fulgte med min Dura 8R som jeg pakket opp nylig.

P_20250210_133523_1.thumb.jpg.e2d9eacbadec0ceea5bbfda69f16ac3f.jpg

Men den gÄr i retur, for jeg har ikke lyst til Ä mÄtte passe pÄ dunfordelingen for Ä sikre isolasjon under hele meg.

Virker som at "alle" som har gjort Þvelsen med gjennomlysing fÄr hakeslepp, selv om det sikkert er mulig, med litt innsats, Ä holde duna godt fordelt.

https://www.fjellforum.no/topic/63241-exped-downmat-9lw-blir-vi-bare-lurt/?do=getNewComment

Min Dura 8r er nÊrmest lystett med sin kullsvarte farge, sÄ gjennomlysing er litt krevende, ser jeg.

Skrevet
Bryggekar skrev (18 minutter siden):

Min Downmat har vĂŠrt varm og god i alle Ă„r og har ingen kalde soner, men jeg har ikke prĂžvd Ă„ lyse gjennom det.

Nei, og kanskje det beste er Ă„ ikke gjennomlyse, og i verste fall leve lykkelig uvitende. 😉

• Liker 2
Skrevet
Bryggekar skrev (2 timer siden):

Min Downmat har vĂŠrt varm og god i alle Ă„r og har ingen kalde soner, men jeg har ikke prĂžvd Ă„ lyse gjennom det.

Same her. Ingen kalde soner. Og aktar dermed ikkje lyse gjennom. If it ain't broken osv. 

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.