Gå til innhold
  • Bli medlem

Helg i Jotunheimen - tips?

Espen K

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta turen til Jotunheimen til helga, men er litt usikker på hvor det er lurt å gå. Tenker å dra opp på fredag, sove i telt, gå topptur(er) på lørdagen og evt søndag formiddag. Kommer til å kjøre fra Oslo, så mtp vinterstengte veier ser jeg for meg at sørsida er mest aktuell, Tyin/Årdal eller noe slikt? Fine nedfarter (på fjellski) er jo knall, så lenge det ikke blir for bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tenkte å ta turen til Jotunheimen til helga, men er litt usikker på hvor det er lurt å gå. Tenker å dra opp på fredag, sove i telt, gå topptur(er) på lørdagen og evt søndag formiddag. Kommer til å kjøre fra Oslo, så mtp vinterstengte veier ser jeg for meg at sørsida er mest aktuell, Tyin/Årdal eller noe slikt? Fine nedfarter (på fjellski) er jo knall, så lenge det ikke blir for bratt.

Jeg vet ikke om veien Årdal- Turtagrø er vinterstengt, men viss den er åpen er det en flott tur fra Murane over Gravdalsbandet og ned i Gravdalen, hvorfra Stølsmaradalstind kan nås :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg har sjekka og veiene til Turtagrø, Eidsbudalen og over Flya er stengt. Da minker jo mulighetene litt, da jeg er veldig lite keen på å kjøre hele veien rundt. Noen som evt vet noe om områdene mellom Tyin-Årdalveien og den "ekte" Heimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fondsbu/Eidsbugarden åpner rundt 20. februar. Da kan du kjøre til Tyin, parkere der og gå eller ta weasel inn til Fondsbu/Eidsbugarden. Da er du ganske godt inne i heimen. Vil absolutt anbefale dette, heller enn å begynne i området du antyder. Der er det mye opp og ned, bratt og rasutsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo nesten like lang tid å kjøre til Tyin og Årdal som det er til Gjendesheim via Sjoa (ca. 5 timer). Gjendesheim er et mye bedre utgangspunkt for toppturer vinterstid (dagsturer). For eksempel:

*Besshøe

*Nautgardstind (fra Russtangen)

*Høgdebrotet

*Knutshøetraversen

*Besseggen (via Bessvatnet)

*Sikkilsdalshøa

*Heimdalshøe

Og hvis du vil kan du forflytte deg opp til Brimi Fjellstugu og ta Kvitingskjølen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.