Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av rando/fjellski.


Athelstan

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er lei av å måtte ta pause fra fjellheimen pga snø og er på tide å skaffe seg ski så jeg får utnyttet naturern året rundt.

Sist jeg hadde ski på bena var for en 10-15 år siden i slalombakken, så er ganske så nybegynner igjen når det kommer til ski.

Det jeg er på utkikk etter er randoski som kan være greie på flatmark. Ser ikke for meg at jeg kommer til å gå på de helt store toppene til å begynne med,

men litt flatt innover fjellet og heller opp mot de ikke alt for høye fjellene. Så skiene bør da være greie å gå en liten mil med på flat mark, men fremdeles gode å labbe opp fjellsiden og så klart kunne ha det moro på vei ned igjen.

Har en par chili-bindinger som jeg fikk av en kjenning, så vidt jeg vet er de greie rando bindinger, så om dere som kan mer om dette her enn meg mener de er fult brukende så trenger jeg tips på ski og sko.

Kom gjerne med konkrete merker og modeller til meg.

Sett en del på både oslo-sportslager, telemark pyrenees og sport-conrad, men mulighetene er så mange og kunnskapen så liten...

Er 190høy og ca 100kg. Forholdsvis god form og vant til å gå i fjellet.

Setter pris på om noen gidder å ta seg tid til å anbefale utstyret :wink:

Prismessig så er jo klart at jo rimeligere jo bedre for meg, men rekner uansett med å bruke en del. Er jo en investering til mye moro ^^

Hvordan er det å bestille sko via nettbutikker? Noen erfaringer med om feks norsk str 43 er det samme som en fransk str 43?

Skummelt å kjøpe sko til 3-4000 som kanskje ikke passer optimalt...

men er jo så veldig mye å spare på å bestille fra utlandet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei,

dersom målsetninga di er å gå stort sett på flatmark og litt opp men ikkje har toppturar som hovudmål så hadde eg gått for eit par breie fjellski (Åsnes ingstad eler fischer 109)med lav plastsko scarpa T4, med fjellskibinding. Å gå masse bortover med rando er som å kjøra traktor på europaveg, tregt og statisk og lite morro. Du har jo allereie ein god sterk binding i Chillibindingen (som er telemarkbinding, ikkje rando).

Dersom du alikevel vil ha eit par randoski med binding så gå for noko som er lett, dvs ulike dynafitski, K2 superlight, G3 spitfire o.l. og med ein dynafitbinding på. Åsnes har ein karbonmodell som skal vera lett. Ville personeleg ikkje brukt dei breiaste, 120 mm framme-85 mm midten kanskje...?

Dersom du har muligheten er det alltid lærerikt å stikka innom f.eks . oslo sportslager eller sportsnett og slå av ein prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å bli litt klokere ;) Tror jeg går for en par lette randoski, og om jeg får trangen til lengre fjellturer så koster ikke en fjellski pakke så alt for mye uansett.

Tenkt mer på det og fant ut at det er bedre med en ski som også fungerer bra i bakken om jeg bare vil renne litt.

Var en annen som anbefalte G3 også, så så litt på denne. http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?products_id=7056{1}101{65}1884

Men hva er anbefalt av bindinger for denne? Dynafit Speed, TLT Speed, vertical?

Er det standar for alle radnobindinger at de kan løses bak så du får en fleksibel hel? Eller er det noen som kan gå høyere enn andre?

Lite større butikker å stikke innom for meg, bor på bygda og da er det små forretninger som skal selge det dyreste uavhenging av behovet til kjøperen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skomerker som er anbefalt forran andre? Flere som nevner Scarpa. Noen erfaringer med varme, hvordan de er å gå med, komfor generelt?

Har Scarpa Matrix (tror det er utgått modell). Komfortmessig kunne de vært bedre; foten min er litt bred, og jeg har måttet blokke ut hardplasten. Fungerer greit nå, og bortsett fra at de trykker på et par punkter, er de bra.

Varmemessig fikk jeg meg en skikkelig aha-opplevelse for et par uker siden; sammen med thermoinnerstøvelen til Scarpa brukte jeg bare noen (forholdsvis) tynne Bavac-sokker som er spesielt ment for alpinbakken, og de holdt varmen så godt som bare det, i femten minus. De andre som var i bakken med meg måtte titt og ofte inn i varmestua for å varme føttene, men det var aldri noe problem for meg.

Spørsmål som kanskje kan være relevant for trådstarter: er Dynafit-bindingene generelt bedre å gå med enn f.eks. Naxo-bindingene på flatmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål som kanskje kan være relevant for trådstarter: er Dynafit-bindingene generelt bedre å gå med enn f.eks. Naxo-bindingene på flatmark?

Jeg har kun gått med Dynafit så jeg vet ikke selv... Men har hørt nevnt at det er bedre gange med Dynafit pga det gir mer naturlig bevegelse. På andre bindinger er festet/bevegelsen noen cm lenger fram enn på Dynafit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun gått med Dynafit så jeg vet ikke selv... Men har hørt nevnt at det er bedre gange med Dynafit pga det gir mer naturlig bevegelse. På andre bindinger er festet/bevegelsen noen cm lenger fram enn på Dynafit.

Jupp, jeg kan se den.. Veldig godt fornøyd med Naxo-bindingen i oppoverbakker, men på flate partier er den litt trassig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler de bakkebruk?

Er det forresten noen forskjell på utløsermekanismen på Speed/ST/FT? (Bortsett fra DIN)

Ja, de tåler bakkebruk.

I harde bakker vil du kjenne underlaget veldig godt siden skien er festet i skoen via metall og gummisålen i skoen ikke virker dempende. Det kan gjøre foten litt nummen.

Harde slag på skråstilt ski kan medføre utløsning. Normalt vil ikke det ikke skje...(Jeg hadde noen slike utløsninger i høst, men det skyldtes nok en ødelagt bakbinding...noe som ikke er vanlig. )

Utløsningen på rando-bindinger er ikke like forutsigbar som på alpinbindinger - det gjelder også for alpinbindinger som tar randosko (f.eks. duke) (pga gummisålen).

Med dynafit må du være litt påpasselig at skien faktisk sitter godt - dvs at det ikke er noe is i hullene på skoen. Når du er klar over det, er ikke det noe problem.

Jeg kjører en god del i bakke med dynafit for å kjøre meg inn på utstyret. Det er ikke like godt i stor fart som alpinutstyret mitt, men det skyldes nok vekten og de mykere skoene. Kjører stort sett kortsvinger i bakke.

På bakkeskiene mine har jeg duke. De synes jeg dårlige å gå med, iser lett (slik at det vanskelig å skifte fra gå til kjøre mode) og virker sårbare i gåmode. Fritschi har jeg også hatt. Grei binding, men har også sine problemer: plast som ryker, skifter ufrivillig fra kjøre til gå-mode o.l. Naxo har jeg ikke hatt...men det er den mykeste av alle sammen hvis jeg har forstått riktig - dvs ikke så veldig god i bakke.

Det er en forskjell mellom speed/st/ft. Speed har kortere pinner bak, noe som kan gjøre at man popper dersom skien blir bøyd mye (jeg hadde ikke problemer med det da jeg hadde speed). ST og FT har også mer vinkling: dvs. helen er litt høyere enn fronten - noe som forbedrer kjøreegenskapene (IMHO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg kan se den.. Veldig godt fornøyd med Naxo-bindingen i oppoverbakker, men på flate partier er den litt trassig..

Dynafit er vel generelt sett bedre å gå med fordi man slipper å løfte bakbindingen...men på flatmark kunne de også ha vært bedre....de roterer litt for lett til at man får langrenn følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=29&art1=70605201&art2=72603010&alt=1

Tror jeg har funnet en ok pakke der. Skiene skal vist passe til nybegynnere og bindingene skal være greie å gå med

Ski: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70605201

Binding: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72603009

Sko: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=74609407

Ski og binding er ganske grei, men litt usikker på skoene. Lest at Scarpa er litt bredere enn andre, og passer meg bra, har stor vrist. Noen innvedninger på skovalg?

Prisen er ikke noe å si på den pakken iallefall...og det skal være greit for en nybegynner som heller vurderer å oppgradere om han blir bitt av basillen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en liten kommentar til temaet..

Jeg var lenge på jakt etter rando støvel som skulle brukes halve tiden i bakken og halve tiden på toppturer. Det skulle også ikke koste så mye, da jeg heller ikke viste hvor mye jeg kom til å bruke utstyret.

Jeg prøvde først å kjøpe brukt utstyr, men fant aldri rette passformen. Etterpå prøvde jeg diverse billige sko som f.eks. Scarpa Hurrican og Avant.. Her oppdaget jeg at "skoformen" heller ikke passet min fot, hvor det gikk mest på bredden der det ble trangt. Prøvde også å gå opp en halv størrelse (mondo), men da ble det glipp i hælen.. (noe som lukter gnagsår på topptur..).

For min del endte det opp med Scarpa Spirit 4 og ekstra såle. (kan også brukes med dynafit bindinger )

Konklusjonen ble at skotøyet er vanskelig å få riktig. (str 43 i vanlig sko), og at man må prøve skoene før kjøp...

Lykke til.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avant har kommet i flere versjoner opp gjennom tidene (de første kom uten støtte for Dynafit)... Den på XXL http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinstoevler/avant-randoneestoevel-0910-1057983 har støtte.. (greit sted å prøve skoen da..)

Og den som trådstarter linker til, virker også til å ha denne støtten. (sidefestene i tuppen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal kjøpe meg nye fjellski. Liker å gå langt på tur og har hørt mye godt om Åsnes ski. Er 176 høy og veier 67 kg. Tar dette som en engangsinvestering og er mer opptatt av kvalitet og holdbarhet enn pris.

- Anbefalinger?!

- Hva er forskjellen mellom Åsnes Cecilie Skog og Liv Arnesen?

- Er Åsnes Liv Arnesen "jenteutgaven " av Åsnes Amundsen?

- Hvor lange ski og hvor lange staver bør jeg kjøpe?

- Anbefalinger til sko og staver?!

- Hvor lønner det seg å kjøpe skiene?

Tenkte meg over Hardangervidda i mars. Noen gode råd på veien?

Takker :)

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.