Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - bortover


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Svigerinnen i utlandet har bedt meg om å kjøpe fjellski til henne. Hun skal bruke dem mest bortover (Hardangervidda-terreng o.l.), både inn og utenfor løyper. Skiene må ha kvalitet, men trenger ikke å være i dyreste laget.

Jeg har selv Åsnes Rago og leter etter noe lignende, men helst mye billigere. Har så langt funnet følgende:

Rossignol BC59 (kr. 2000)

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/bc-59-fjellski-0910-1057954

Madshus Voss 3/4 stålkant (kr. 1300)

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/voss-fjellski-0910-1058000

Atomic mountain BC (kr. 1900)

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/mountain-bc-wax-fjellski-0910-1058318

Både Fischer E99 og Åsnes Amundsen med felleslås er ca. kr. 800 dyrere og dermed litt uaktuelle, selv om det er gode ski.

Er dere kjent med noen av de skiene som jeg har nevnt? Noen som kan anbefales?

En annen ting jeg lurer på er om jeg skal kjøpe wax-ski eller smørefrie ski. Hun har ingen erfaring med waxen, men kan selvfølgelig lære det. Hun skal gå både i Europa (mest Tyskland) og Norge. Jeg vet ikke om det har noe å si for hva slags ski som er best å anbefale. Hun kan selv ikke bestemme enda. Jeg er veldig glad i wax-ski, men synes det er kjekt å ha kortfeller som backup.

På forhånd takk for svar.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madshus skiene fungerer helt greit. Har ikke erfaring med de andre, men siden det ikke er snakk om toppturski og ekstremturer så er sikkert pris vel så som noe annet. Hadde vurdert å investere differansen mellom de dyreste og billigste (hvis du går for de billigste da...) i et par skistøvler av kvalitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min samboer har Rossignol BC59 og har brukt disse én sesong.

Kvaliteten virker god, skiene har en bredde, innsving og såle som som gjør den anvendelig for folk som ikke står alt for mye på ski. Bra spenn med smørelomme.

Innsvingen samt vekten gjør det til en lettkjørt ski i dette pris-segmentet.

Jeg har i likhet med trådstarter Rago, som er i et helt annet skikt, BC59 føles litt mindre stiv og er lettere enn mine Rago. BC 59 er fine ski til skiløping/turer i og ut av løyper på fjellet.

Som en førstegangs-fjellski vil jeg kunne anbefale disse skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madshus skiene fungerer helt greit. Har ikke erfaring med de andre, men siden det ikke er snakk om toppturski og ekstremturer så er sikkert pris vel så som noe annet. Hadde vurdert å investere differansen mellom de dyreste og billigste (hvis du går for de billigste da...) i et par skistøvler av kvalitet ;)

Hun har allerede skisko (billige) som hun er fornøyd med. De får holde inntil videre til hun ønsker å kjøpe bedre sko senere. Hvis det blir tilbud på en skipakke med gode sko, skal jeg vurdere det.

Takk til alle for tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kommet fram til hvilke ski du vil velge?

Jeg tror det blir Rossignol eller Madshus. Skal hoere med mottaker om hun oensker mest langrenn og litt fjellski eller mest fjellski og litt langrenn.

Hvis hun vil ha mest langrenn, er det en fordel med mest lette ski. Da virker Madshus Voss et godt valg. Skal ogsaa ta en titt paa skiene I butikken.

Det var fint med gode tilbakemeldinger. Jeg tror ogsaa det blir vaksski.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har bestemt deg allerede, men jeg vil slå et slag for fischer E99. Svigerfar har hatt de skia med Rottefella Super Telemark siden midten av 90-tallet, nå går han på andre paret og kan ikke tenke seg noe annet. Jeg har også hatt de skia med BC-binding i noen år, og jeg er også fryktelig fornøyd.

Det eneste jeg savner er åsnes sine kortfellfester. De ser geniale ut ved pulkbruk, men det er vel det eneste.

Dog har jeg en kompis med samme ski hvor bc-bindingene løsna sammen med en del av overflata på skiene. Jeg mistenker at dette var på grunn av stusselig feste av binding, ikke pga egenskap ved skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg enda, siden det ikke haster.

Istedenfor E99, kan det også være aktuelt med E89 som er litt lettere og kanskje mer egnet for vanlig langrenn. E99 er også ganske dyr. Jeg fant disse prisene:

E89 Smørefri (fjorårets modell og derfor billigere?)

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e89-mountain-crown-lett-smorefri-marka-fjellski-0708-4979.aspx

kr. 1700

Se nå at den bare selges i 195 cm, som er i overkant langt for en 163 cm høy dame.

E89 Smøreski

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e89-mountain-tour-lette-fjellski-20081.aspx

kr. 2400

E89 Smørefri

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e89-mountain-crown-lett-smorefri-marka-fjellski-20513.aspx

kr. 2500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For de som er interessert, så har jeg kjøpt skiene nå. Valget falt på Åsnes Vikafjell smøreski. Grunnen er at betjeningen i butikken (Sportshuset) virket dyktig og fortalte at de skiene jeg hadde valgt tidligere var for brede til vanlige langrennspor. De passer kun til spor på fjellet. Vikafjell-skiene er et hak smalere og passer også i markaspor. Jeg prøvde å stå på dem og de hadde et bra smørespenn, samt at de var lett å tråkke ned med en fot. Selgeren overbeviste meg om at det går an å bruke teip som festesmøring. Den holder fra -20 til +10 og holder i flere hundre km. Det bør være et greit valg for noen som er fersk på skismøring. Men samtidig har man muligheten til å gå over til smøring ved behov. Jeg fikk en grei pakkepris. Jeg var valgt staver fra Swix med en bred rundt plasttrinse, men ikke så bred som ekte fjellskistaver.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.