Rune Skrevet 25. september 2004 Skrevet 25. september 2004 Jeg driver å planlegger neste års toppturer! På programmet, står bl.a. Visbretind (2234). Noen som vet ca. tid (t/retur) fra Leirvassbu til topps og retur via Langvasshøe (2030) ..... Takknemlig for svar! Rune. Siter
Rune Skrevet 25. september 2004 Forfatter Skrevet 25. september 2004 Jeg burde kanskje tilføyet at jeg hadde tenkt å gå på sydsiden av Leirvatnet, over Kyrkjeoksle og til topps fra syd-vest! (Retur samme vei, men via Langvasshøe). Rune. Siter
Torgeir Skrevet 26. september 2004 Skrevet 26. september 2004 Hvis du vil gjøre turen litt mer spennende legger du heller ruta gjennom Kyrkjeglupen og opp nordryggen på Visbretind. Litt klyving og et par småtopper oppi der. Returen kan gå over Kyrkjeoksli, evt. via Langvasshøi. Jeg regner ca. 1 times rask gange gjennom Kyrkjeglupen, til bandet der terrenget begynner å falle i retning Visdalen. Tipper på 1 til 1,5 timer til topps derfra, altså rundt 2,5 timer totalt. Den andre veien har jeg ikke gått direkte, men tipper det tar litt lengre tid. 3 timer fra Leirvassbu kanskje..? Skal du gå i litt roligere tempo, med diverse pauser, så kan du legge til en times tid. Siter
Rune Skrevet 26. september 2004 Forfatter Skrevet 26. september 2004 Den varianten, ser interessant ut Torgeir. Takk for tipset! Rune. Siter
Nils Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Da jeg og broren min besteg Visbretind for en del år siden i august, gikk vi nettopp over Kyrkjeoksli, Langvasshø og opp på Visbretind fra sørvest. Fra Leirvassbu brukte vi ca 4 timer til topps på Visbretind (medregnet pause på bl.a Langvasshø). Siter
Robert Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Er enig med tidsangivelsen til Nils. Jeg gikk over Kyrkjeoksli via Langvasshøi til Visbretind i august i fjor og brukte mellom 7 og 8 timer tur-retur. Da skal det sies at det var tett tåke i høyden. Bortetter Oksla gikk det uproblematisk, men når jeg skulle de siste metrene opp til Langvasshøi forsvant verden i tåka, og jeg måtte ta meg fram ved hjelp av kompass det siste stykket og hele veien opp til Visbretind. Nå er forsåvidt ikke det noe problem, for det er bare oppoverbakke. Men det er en lumsk bergart i Langvasshøi som gjør at kompasset spinner som en snurrebass. Jeg rota litt rundt der før jeg fant oppstigningen til Visbretind. Returen la jeg ned til Langvatnet, hvoretter jeg fulgte stien tilbake til Leirvassbu. Fin tur som ikke tok altfor lang tid, før bilturen hjem til østlandet. Siter
Yngve Skrevet 27. september 2004 Skrevet 27. september 2004 Enig med Torgeir,mye morsommere tur opp nordryggen,så Langvasshøi på returen. Siter
Kim Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Enig med Torgeir,mye morsommere tur opp nordryggen,så Langvasshøi på returen. Enig jeg også, selv om tidsangivelsene til Torgeir gjelder for sprekinger eller stressende . Vi brukte 3 timer opp til nordtoppene på nordryggen av Visbretind (fra Leirvassbu). Da var det fortsatt en liten bit igjen til topps. Det regnet og steinene var sleipe, slikt tar jo tid . På Langvasshø må du forøvrig ta deg tid til å teste kompasset. Der er det noe lureri i fjellet. Siter
Rune Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Jeg er enig i at nordryggen ser mer interessant ut enn Kyrkjeoksle (som anmarsj), men hvordan er egentlig denne ryggen ..... Er den luftig - utsatt Dette blir jo et relativt spørsmål, ettersom definisjonen på luftighet varierer fra person til person. Kan eggen på Dyrhaugsryggen fra nordtoppen til hovedtoppen, være noe å sammeligne med, eller hvor utsatt og luftig er egentlig denne ryggen på Visbretind ..... (Hva med de siste 80 meter`ne av Kyrkja fra syd). Er dette sammenlignbart Dersom man velger nordryggen, får man jo en meget fin rundtur, i motsetning til Kyrkjeoksle t/retur! Dersom nordryggen ikke er for luftig (kurvene ligger tett på kartet 1:50 000), og eggen ser smal ut, så det kunne vært greit å få en uttalelse om dette Rune. Siter
Torgeir Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Nordryggen på Visbretind er noe bratt ja... Men jeg kom meg opp dit i tåke og snøvær uten andre problemer enn et lite baklengs fall i urda nederst Et par punkter oppleves nok som luftige/utsatte av mange, særlig i området ved den laveste av fire småtopper (rundt kote 2000). Men med litt fjellerfaring skal de fleste kunne gå her under gode forhold. Sva og urd, dekket med diverse lavarter. Denne ryggen er mindre luftig/utsatt enn Dyrhaugsryggen. En sammenligning mot Kyrkja er kanskje mer relevant ja... Nordryggen på Visbretind virker litt mer krevende, mest fordi den er vedvarende "vanskelig", men også fordi den er mindre besøkt. Artig sak for alle som liker klyving. Men som sagt; de fleste kommer seg opp der ved gode forhold Her finner du et bilde fra området nederst, der skillet mellom morene og fast fjell går: http://www.nfo2000m.no/Bilder/175-03_600.jpg Ser kanskje vanskelig ut, men det går greit å ta seg opp på venstre side. Du kan også gå opp urda lengre ute mot høyre (vises ikke på bilde). Siter
Rune Skrevet 28. september 2004 Forfatter Skrevet 28. september 2004 Litt klyving gjør bare turen mer morsom. Hvis ryggen ikke er altfor utsatt, tror jeg ikke dette skal være noe problem! Hvis du har et bilde eller to fra selve ryggen (de øvre partier), ville det vært fint om du la ut en link til disse. Rune. Siter
Torgeir Skrevet 28. september 2004 Skrevet 28. september 2004 Det ligger noen bilder på http://www.nfo2000m.no Bla deg frem til 10m-toppene: Prosjekter --> Kartlegging av toppene --> Jotunheimen - Urdadalsområdet Der finner du bilder av et par av småtoppene oppe på ryggen, samt et oversiktsbilde tatt fra Kyrkja. Du ser i alle fall deler av ryggen Siter
Kim Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 En liten rapport fra da vi gikk opp det meste av nordryggen i sommer: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1491 Siter
Rune Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Torgeir: Oversiktsbildet (antar det er tatt fra Kyrkja) over Nordryggen på Visbretind, var veldig bra! Jeg har selv vært på toppen (for endel år siden), men av en eller annen merkelig grunn, tok jeg bare bilder nordover, vestover og sydover! Rune. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.