Gå til innhold
  • Bli medlem

Anarjohka og Lemmijoki nasjonalparker i Mars: noen med erfaring?


torbl

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette har jeg forsåvidt postet allerede under en mer generell tittel, men pga. laber respons spør jeg mer spesifikt:)

Som en del av min finnmarkstur i mars vurderer jeg å gå gjennom Anarjohka og Lemmijokki nasjonalparker, og lurte på om det var noen her med erfaring fra områdene vinterstid.

Jeg antar at jeg har ca 10-14 dager på meg, og jeg ønsker ikke å ha for hardt forflytningspress på meg. Jeg tenkte litt på å gå østover fra Kautokeino og inn i Anarjohka nasjonalpark. Det som hadde vært artig nå (men vanskelig logistisk), hadde vært å fortsatt videre gjennom Finland og også krysset Lemmijokki nasjonalpark. Etter å ha krysset de to nasjonalparkene har jeg vel i prinsippet vært gjennom noe av nordens dypeste villmark. Spørsmålene blir da:

a. Risikerer jeg å sette meg fullstendig fast der inne i slutten av mars? Bunnløs dypsnø og helveteskratt? Er det eventuelt såpass mye reindrift der inne at jeg lett ville funnet scooterspor å gå i hvis føret blir ille?

b. Noen forslag til logistikk? Hvis jeg skulle tatt denne turen gjennom Lemmijokki vil jeg ende opp midt ute på ”vei nr 955” i Finland, sør for Inari. Middle of nowhere! Utfordringen blir å komme seg derfra og til Tromsø med hund og pulk.

((c.) Hvordan er fisket der? Er det bare hvitfisk ispedd litt ørret, eller fins det fantastiske røyevann også i dette området?)

Med andre ord: virker ruta som en god idè, eller bør jeg vurdere en annen rute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til Jan Eilert Pedersen anbefales: Nord i villmarka.

Link til bloggen hans: http://villmarkshistorier.blogspot.com/2009/05/nord-i-villmarka-boka-er-her.html

Er du uheldig er det mye løs snø i barskogen der oppe - men det skal vel være noen høyder hvor det ikke er særlig med skog også.

Mange fine tips og bilder i den nevnte boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.