pjohnsen Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 hei, er en nybegynner innen padling. nu vil jeg kjöpe en kajakk. jeg skal bruke den til dagsturbåt med kanskje noen lengre turer. har dere noe å ambefale? trenger kanskje en litt mer all round kajakk til sjö og ferskvann, kanskje et og annet rolig stryk. hvordan er det å padle med en to mannskajakk om man bare er en i båten? kunne hvert en tanke å hatt en tomannsbåt, men padler nok mesteparten av tiden alene. trenger også litt plass til pakkning (lite telt) takk for all hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espen0102 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Det går helt fint å padle en person i en to-manns kajakk. Jeg har en helt grei en på hhytta som kostet rundt 5000 tror jeg. Hvor mye penger vil du bruke på en kajakk? Valg av kajakk. Det viktigste for deg som skal kjøpe kajakk er å vite hva du skal bruke den til. Ser du frem til å gli gjennom stille farvann en vakker sommerdag eller ønsker du å bli god til å padle i grov sjø? Skal du på mosjonsturer i kjent farvann eller ekspedisjoner i det ukjente? Tenk nøye gjennom dine valg. Her er en enkel prioriteringsliste som du kan gå gjennom før du kjøper kajakk. 1. Nivå som kajakkpadler? Er du nybegynner, har padlet litt, god padler eller ekspert? Er du god på flattvannspadling eller i stor sjø, god på surf, eller kjenner du deg hjemme i elv eller padler du bare når solen skinner og det er vindstille. 2. Hvor vil du være om to år? Spennende kajakker er ofte lange, smale, raske og krevende. Er du usikker på ditt ambisjonsnivå kan det være lurt å satse på en mer brukervennlig kajakk. Vokser du fra kajakken, kan du alltid kjøpe en ny, men legger du listen for høyt blir det flere spaserturer enn padling. Kjøpe en kajakk som passer dine ferdigheter og ambisjoner – ikke motsatt. Liker du utfordringer? Velg en krevende kajakk, og ta det som en utfordring å beherske den. 3. Materialvalg. Glassfiber er det mest vanlige materiale å velge. Det tåler en støyt, vekten er relativt lav og skroget er stivt, noe som fører til godt sig i vannet. Karbon/Kevlar er lettere og stivere enn glassfiber. Dette gir økt kontroll, kajakken blir lettere å manøvrere og få opp i fart. Den blir også lettere å håndtere på land. Polyetylen er det sterkeste materiale. Skal kajakken brukes røft, leies ut, ligge på landsted, lånes ut, er materialet nærmest uknuselig. Ulempen er større vekt og mykere skrog, noe som fører til lavere fart. 4. Hvor skal du padle? Hav og kyst, skjærgård, innsjø, elv og foss, på stille sommervann eller på vinterhav? Grensene kan bli flytende, bokstavelig talt. Du kan padle mange mil på havet uten å oppleve annet enn rolige dønninger. På innsjøer kan det iblant bli krappe bølger, høy og vanskelig sjø. Søker du spenning eller foretrekker du å unnvike værforhold som du ikke føler deg komfortabel i? Er du nybegynner, er det best å velge en kajakk som er allsidig. 5. Hvor mye veier du og oppakningen du planlegger å ta med? Lastekapasiteten forteller hvor mye vekt kajakken skal å tåle. En overlastet kajakk beveger seg tungt og tregt i sjøen, og er ikke god å padle. Med for lite last flyter den høyt og får et stort vindfang. Tenk nøye over bruksområdet, hvor mye last skal du ha med. Blir det mest mosjonspadling og dagsturer eller regner du med lange turer med mye oppakning? Det finnes for eksempel smalere kajakker for lette personer eller for den som vil ha en rask kajakk. 6. Hvor viktig er følgende egenskaper? Utseende Iblant finnes det konflikter mellom utseende og funksjon. Da gjelder det å tenke på hva du skal kajakken til. Manøvrerbar Handler om både manøvrering og retningsstabilitet. Forholdet styres av hvordan du padler. Stor manøvrerbarhet er mindre viktig på åpent hav enn i trange farvann. Med ror blir til og med en uhåndterlig kajakk brukbar. I sidevind krever alle kajakker en eller annen form for korrigering, og her er et ror eller senkekjøl nødvendig. Sjødyktig Sjødyktighet innebærer at kajakken er lett å håndtere i vanskelige forhold, som å gå lett og raskt i motvind og motsjø. Kajakken skal være retningsstabil selv under vanskelige forhold. En sjødyktig kajakk er velbalansert og uten overdrevet forskjell mellom volum og form mellom for- og bakskip. Du skal kunne sitte godt uten å gli rundt på sitsen og ha god kontakt med kajakkskroget. Marsjfart Her må du skille mellom marsjfart og toppfart. Marsjfarten er den farten du kan holde med liten anstrengelse i mange timer. Toppfart er resultatet når en veltrent elitepadler drar på for full maskin noen hundre meter. Marsjfarten påvirkes også med tilgjengelig muskelkraft. En lang kajakk kan ha høyere marsjfart med en kraftfull padler. Men lengden gir også en større våt flate, mer friksjon og kajakken kan derfor oppleves som treg av en svakere padler. Forskjellen mellom en rask og treg kajakk er faktisk ikke stor – men noen minutter pr kilometer blir mye på en langtur. I en gruppe som består både av raske og trege kajakker, kan det raskt oppstå gnisninger. De raske kajakkene kan være en kilometerforan etter en halvtimes padling. En lettpadlet og rask kajakk gir også en større aksjonsradius. Stabilitet Spørsmålet om kajakken skal være stabil eller rank er evig diskusjon. For en nybegynner kan spørsmålet virke selvfølgelig, men mange erfarne padlere foretrekker en litt rankere kajakk fremfor en stabil. Et bra eksempel er Nelo Inuk som for mange kan virke ekstremt rank, men er meget pålitelig i stor sjø. Grunnen er det runde skroget og det smale for- og akterskipet. For å øke stabiliteten hjelper det å ha ballast i båten. Bruk gjerne sandsekker eller vannkanner, harde gjenstander som stein er ikke å anbefale. En kajakk som er flat i bunnen føles stabil på flatt vann, men påvirkes i grov sjø. En kajakk som er rund i bunnen føles ustabil på flatt vann, men blir lite påvirket av grov sjø. Havkajakker som har mye volum i for eller akterskip vil være svært vanskelig å håndtere i grov sjø. Stabilitet er en høyst individuell kvalitet. En kajakk som du finner ubehagelig rank kan for en trent elitepadler føles som ei flytebrygge. Normalt vil man ganske raskt håndtere kajakker som på første tur føles ustabil. En stabil kajakk velter ikke lett, men den kan bli ustyrlig i stor og grov sjø. Den er ofte vanskelig å rulle, men den er lettere å klatre opp i fra vannet om en skulle gå rundt. Ranke kajakker er lett å rulle, men kan være vanskeligere å entre, hvis man går rundt. Mellom disse ytterlighetene finnes det mange kajakker som har sluttstabilitet som passer de fleste. Vekt Kajakkene bæres sjelden over lange avstander, men vi løfter dem ofte opp på biltaket eller opp og ned fra båthuset. På vannet er det lettere å akselerere med en lett kajakk, men vekten betyr ikke så mye når man har fått opp marsjfarten. En lett kajakk er lettere å kontrollere i grov sjø og svinger lettere. Komfort Komfort og sittestilling er viktigst. Sitter du ikke bra kommer du aldri til å trives med kajakken uansett hvor god den måtte være. Sikkerhet og trivsel henger sammen med humøret – humøret henger sammen med hvordan sittemusklene har det etter noen timer i kajakken. Husk at komfort ikke henger sammen med god plass. En trang kajakk er generelt triveligere og tryggere enn en kajakk som er for stor, under forutsetning at sittestillingen er komfortabel. Skrogform Vi skiller mellom flat, rund eller V-formet bunn. Flatbunnet kajakk Konstruksjonen gir høy stabilitet på flatt vann. Den er lettmanøvrert, noe som gir trygghet i rolig farvann eller i elv. Vann i bevegelse(elv) får ikke tak i skroget og padleren har full kontroll. Den surfer også meget lett. Konstruksjon er mest vanlig på elvekajakker. Rundbunnet kajakk. Formen finnes både på konkurransekajakker og havkajakker. Det som normalt kalles rundbunnet er svak v-form som går over i runde sider eller en smal flat bunn med kraftige, runde sidekanter. En rundbunnet kajakk har ofte dårlig primærstabilitet, men den blir foretrukket av erfarne padlere ettersom den går mykt og tørt i grov sjø. En rundbunnet kajakk er mye mer retningsstabil enn en flatbunnet, men den er ikke så lettmanøvrert. Fungerer best med ror. V-bunnet kajakk. Klassisk konstruksjon som vi finner på eldre modeller. Gamle konkurransekajakker (som ble mosjonskajakker) var konstruer slik. Padlerer med konkurransebakgrunn vil kunne håndtere denne typen kajakk i grov sjø, men en uerfaren padler vi savne både primær- og sekundærstabilitet. Men det finnes kajakker med V-bunn som er svært stabile. V-bunn gir meget god retningsstabilitet, men du får en kajakk som nesten ikke er mulig å manøvrere uten ror. Krengning eller padleteknikker vil ikke hjelpe stort. Spring Spring er kajakkens kurve i lengderettingen. Stort spring betyr at kajakken er dypere på midten enn ved stevnene. Springet påvirker i første omgang manøvrerbarheten. Stort spring – lett å svinge. Lite spring – vanskelig å svinge og styre. Lite spring medfører høyere fart, men kajakken vil stampe i stor sjø. Lengde Lange kajakker har høyere toppfart og laster mer. De er også mer kraftkrevende å padle og vanskeligere å svinge. De fleste gode havkajakkene ligger mellom 4,80 m og 5,80 m – doblinger ligger mellom 5,20 m og 6,20 m. Nå er du kanskje klar til å kjøpe kajakk. Bruk denne listen og lag din egen test. Da blir reklamesnakk og andre tester ikke så viktig, heller ikke hva kompisen eller eksperten mener.. Husk, det er dine prioriteringer som gjelder. Gå ikke på akkord med egenskaper du legger stor vekt på – det vil du til å angre. Legg heller mindre vekt på andre egenskaper. Milsluker’n Sport er til for å hjelpe deg ved kjøp av kajakk. Vi vil veilede deg slik at du blir mest mulig fornøyd. Vi tar deg gjerne med på en padletur, hvis du er usikker på hvilken kajakk du skal velge. Husk også, det finnes kajakker som har et stort bruksområde og det finnes kajakker som er spesialiserte. Men det finnes ingen kajakk som er best på alt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skeptikern Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 imponert over svaret ditt Espen Oppklarte mye for meg også skeptikern Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espen0102 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg har ikke skrevet alt det selv, jeg fant noe av det på en annen internettside. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jankj Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 I så fall er det svært hyggelig og ikke minst redelig om du poster en lenke til den siden. Det er en fin honnør til orginalforfatteren og det kan hende det er annen nyttig info der også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
espen0102 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Ok, her er linken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lommelun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Det står mye bra i det som milslukern har lagt ut... Ift. en 2'er kajakk så anbefaler jeg ikke dette om du primært kommer til å være alene... Kajakken er designet utifra at det skal være vekta av en padler foran og en bak.... I vind og litt bølger/strøm så risikerer man at det blir som å kjøre bil om vintern med sommerhjul bak og vinterhjul foran... --> HÅPLØST! Det viktigste tipset er å gå til en spesialist forhandler innen kajakk.... Med andre ord... Spør om råd hos dem som faktisk vet hvordan en kajakk er designet og hvordan de ulike modellene fungerer i ulike forhold... Å handle kajakk hos båt-butikken som har tatt inn et par hasle kajakker som dem har liggende fremme om sommeren blir å handle totalt uten veiledning og anbefales kun for dem som har kunnskapen selv. Jeg har sett så utrolig mange padlere som har dratt avgårde og kjøpt det ene og det andre. Mange går noen kurs etterhvert eller prøver kajakken til kompisen... Det er veldig kjipt å innse at kajakken du brukte mange tusen kroner på for 1mnd siden ikke er i nærheten av å være så god til ditt bruk som andre modeller som finnes på markedet til samme pris. Dyrt er ikke nødvendigvis bra for deg.... Det kan godt være at en billig modell er det absolutt rette... Styr unna "havkajakken" på finn.no som selges for 5000..... Dette er med noen ekstremt få unntak bare møkk.. Et spesifikt tips: Denne kajakk typen har jeg hatt mange nybegynnere på kurs som har brukt og har selv brukt den både på tur, kurs og til herjing i bølger... Er du særlig under 70kg kan det bli vel mye volum og en mindre utgave vil være mer riktig. Samme kajakk fra 3 ulike forhandlere... I den siste linken så heter modellen noe annet, men dette er fordi Valley også eier North Shore og dem lagde en "north shore" utgave for at dem også skulle ha en plastbåt i sortimentet. - http://www.kajakkentusiasten.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=20&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=78 - http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/GodTurNorge/Products/000000140 - http://www.utenfor.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=18 På østlandet så finnes det mange gode forhandlere for kajakk... Kajakkentusiasten.no - Hvaler Havpadlern.no - Risør Bolgenogmeg.com - Sandvika Eian.no - Mjøndalen Aktiv Fritid - Sandvika Ut i naturen - Stavanger God Tur - Bergen Yst Ute - Fosnavåg I Tromsø har du Bjørns kajakk og Alfa Fritid Disse forhandlerne har båter fra billige plastbåter til de dyreste karbon utgavene samt det meste av utstyr man trenger. -- Obs obs... En god åre er også viktig! Ofte er dette undervurdert, men det er like viktig at åra passer deg som at kajakken passer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.