Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart på nett


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Såg en liten notis i siste UTE eller kanskje Fjell og Vidde (?) at det i en periode skulle ligge kart tilgjengelige på nett, i god turstørrelse, klare til printing... Prøvde å se litt på Statens Kartverk sine sider (www.statkart.no), men tror ikke det var der... Nå har jeg selvfølgelig ikke noen av disse bladene tilgjengelig så jeg kan sjekke heller, men er det noen som vet hva jeg snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lest at det skal finnes bra kart, men da må det være noe jeg ikke forstår.

For det første stemmer ikke målestokken når jeg skal skrive ut. Det som siden påstår er 1:50000 blir i virkeligheten ca 1:120000.

Det blir også veldig lite område om gangen, bara ca. 1/3 A4. Kommer til å ta en uke bare å PRINTE ut en Hardangervidda-kryssing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at det skal finnes bra kart, men da må det være noe jeg ikke forstår.

For det første stemmer ikke målestokken når jeg skal skrive ut. Det som siden påstår er 1:50000 blir i virkeligheten ca 1:120000.

Det blir også veldig lite område om gangen, bara ca. 1/3 A4. Kommer til å ta en uke bare å PRINTE ut en Hardangervidda-kryssing...

Hvis dette stemmer er jo denne tjenesten helt unødvendig!

Printet du i fullskjerm-modus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å klikke på "verktøy" oppe i høyre hjørne på det statkarte, å velge utskrift... der kan du jo velge hvordan størrelse på arket i printern du har...

A3 format er jo greit, å du kan jo velge om du vil ha den stående eller liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gislink.no/gislink/

Den är ganska bra till att exportera jpeg och tiff bilder i alla fall. Den är inte så seg som statkart tycker jag, och man kan göra bilder upp till 2000x2000 pixlar.

Jag brukar välja "topografisk rasterkart" och sedan "expoter kart", välja störrelse (2000x2000), välja skala (f eks 100000), och sedan placera fyrkanten där jag vill ha den.

Man behöver alltså inte zooma in kartet först om man inte vill, utan man placerar kvadraten över det område man vill exportera.

jag vet dock inte hur skalan och storleken blir på papper när man skriver ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.