Gå til innhold
  • Bli medlem

Rando utstyr

SaraS

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt vanlige turski og nøyd meg med det. Jeg har i det siste tenkt på å kjøpe meg nye ski, og da tenkte jeg på fjellski. Men siden jeg har flyttet til herlige Ålesund og flotte toppturer i umiddelbar nærhet, har jeg begynt å undersøkt litt på randoneeutstyr. Ut av dette blir det noen spørsmål.

Hva er forskjellen mellom en rando sko og en slalom sko?

Kan jeg kjøpe randobindinger til mine slalomski og bruke slalomskoene?

Jeg er som sagt nybegynner på ranonee, så alle tips mottas med stor takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til herlige (og snørike..) Ålesund ;)

Hva er forskjellen mellom en rando sko og en slalom sko?

Randostøvler er mykere/lettere, er beregnet å gå med. Dvs du får de i stor variasjon, fra myke/lette til tyngre stivere som er nedoverorientert. Du kan bruke en alpinstøvel i en randobinding.

Det er et eget randoneesystem, Dynafit, her passer ikke vanlige alpinstøvler. To hull fremst på støvelen er feste for frontbindingen, som også er festet når bindingen er i gåmodus.

Kan jeg kjøpe randobindinger til mine slalomski og bruke slalomskoene?

Ja det kan du. Men korte carvingski er ikke så gode å bruke i fjellet. Du kan også kjøpe et gåadapter å sette rett i slalomskiene dine og dermed få randoneefunksjon direkte. Men de skal ikke være så gode å bruke, dessuten blir det veldig tungt.

Ta deg en tur på Platou på Moa og snakk med betjeningen der. De har Dynafit og G3 som krever spesielle støvler, samt div bindinger som du kan bruke alpinstøvler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dersom jeg kjøper ski, bindinger og sko. Hva må man påberegne at det vil koste? Sånn ca?

Jeg ville sagt at det hvertfall går en 10k, og så må man ha feller i tillegg, så det er en forholdvis dyr affære.

Kamerat som nettopp kjøpte Völkl Gotama, Targa Ascent og T2 Eco måtte vel ut med ca 12000 kr, og det var da også uten feller.