Gå til innhold
  • Bli medlem

Rando utstyr

SaraS

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt vanlige turski og nøyd meg med det. Jeg har i det siste tenkt på å kjøpe meg nye ski, og da tenkte jeg på fjellski. Men siden jeg har flyttet til herlige Ålesund og flotte toppturer i umiddelbar nærhet, har jeg begynt å undersøkt litt på randoneeutstyr. Ut av dette blir det noen spørsmål.

Hva er forskjellen mellom en rando sko og en slalom sko?

Kan jeg kjøpe randobindinger til mine slalomski og bruke slalomskoene?

Jeg er som sagt nybegynner på ranonee, så alle tips mottas med stor takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til herlige (og snørike..) Ålesund ;)

Hva er forskjellen mellom en rando sko og en slalom sko?

Randostøvler er mykere/lettere, er beregnet å gå med. Dvs du får de i stor variasjon, fra myke/lette til tyngre stivere som er nedoverorientert. Du kan bruke en alpinstøvel i en randobinding.

Det er et eget randoneesystem, Dynafit, her passer ikke vanlige alpinstøvler. To hull fremst på støvelen er feste for frontbindingen, som også er festet når bindingen er i gåmodus.

Kan jeg kjøpe randobindinger til mine slalomski og bruke slalomskoene?

Ja det kan du. Men korte carvingski er ikke så gode å bruke i fjellet. Du kan også kjøpe et gåadapter å sette rett i slalomskiene dine og dermed få randoneefunksjon direkte. Men de skal ikke være så gode å bruke, dessuten blir det veldig tungt.

Ta deg en tur på Platou på Moa og snakk med betjeningen der. De har Dynafit og G3 som krever spesielle støvler, samt div bindinger som du kan bruke alpinstøvler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dersom jeg kjøper ski, bindinger og sko. Hva må man påberegne at det vil koste? Sånn ca?

Jeg ville sagt at det hvertfall går en 10k, og så må man ha feller i tillegg, så det er en forholdvis dyr affære.

Kamerat som nettopp kjøpte Völkl Gotama, Targa Ascent og T2 Eco måtte vel ut med ca 12000 kr, og det var da også uten feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv randoutstyr. begynte å gå topptur med telis men gikk etterhvert over.

mitt forslag: prøv å få låne utstyr eller leie for noen dager og gå topp tur.

da ser du hvis du liker det. tror att man kan komme under 10 papp for komplett utstyr men vil du være fornøyd? det er risk for for att det du får kjøpt er tungt, og klummpete.

mitt utstyr koster langt mer enn 10papp og det sveid i lommeboka når jeg kjøpte det. jeg er dokk veldig fornøyd med det, har haft det i 4 år og brukert det masse.

mitt utstyr:

ski: vølkl mountain med feller(orginalsystem)

bindning: dynafit ti med skarejern

sko: scarpa f1 med termo liner

staver: gamle black diamond teleskopstaver.

det som jeg har lært meg etter ett par år med fjell som hobby er: prøv hvis du liker en aktivitet. hvis du er sikker på att du liker det kjøp det beste!

har du ikke pengene der og da er det fristende å kjøpe noe som du er halveis fornøjd med. da er risikoen att du mister gleden ved aktiviteten, eller blir irretert over att utstyret ikke lever opp til dine forventninger(samt att det faktiskt kan gå ut over sikkerheten, det finnes vel ikke noen som kjøper en fallskjerm der det mangler halvparten av linene???)

gjør da som meg: spare penger og kjøp utstyret når du har råd. da får du turglede og utstyr som du virkelig vil ha. det tok meg en stund før jeg lærte meg det! har massor av halvbra utstyr som feks klær. 2-3 skibukser som jeg aldri bruker, samme med jakker og understæl(klær tettest på kroppen) osv osv.

håper att du får masse fine toppturer. å skifte til rando er det morsomeste jeg har gjort.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr kjøpt på Platou Moa i fjor:

- K2 mt baker superlight, 88mm midje (mye bedre ski en Völkl mountain, jeg har også den..)

- Dynafit TLT speed

- Scarpa Spirit 4

- Black Diamond feller, 100mm

Pris ca 8.000 (husker ikke nøyaktig), vekt 7,5kg eks feller der støvlene veier 3,8kg alene.

Det går an å gjøre det "billig" hvis en shopper når prisene er nedsatt. Var på Platou lørdag, de har samme støvelen til ca 3000 + at de har ei K2 ski til ca 3000 (husker ikke hvilken, nedsatt fra ca 5') som er ganske lik mt baker i størrelse/vekt. Be om pakkepris inkl Dynafit :)

På G-sport i samme bygg har de Völkl Mantra til 4990 inkl alpinbindin eller telemark. Jeg ville tatt turen inn dit og sjekket om du får den skia med en randoneebinding til en god pris. Den skia står stort sett i 6.990 eks binding.

De forslagene jeg gir her er litt annen vekt enn geilomg sitt utstyr. Jeg syns det er null problem å gå med slik vekt, har lagt på mellom 7,5 og 8,5kg eks feller de siste 4-5 årene. Kun unntaksvis bruker jeg ski som gir lavere vekt. Nå er jeg på utkikk etter noe som vil gi vekt på mellom 9 og 10kg, som jeg regner med å dra med på turer med opp til 1500hm. Dette med vekt er en vanesak. Tar jeg på meg mine gamle fjellski føles det ut som om jeg går barbeint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fulgt anbefalingen om å teste ut litt og leie. Har hatt fantastiske oppleveser med mitt utstyr, men angrer på at jeg ikke testet støvlene bedre. de jeg har er litt store. Gode å gå med, men sitter ikke godt nok neover. Dynafit støvler og binding. et annet problem er at skistopperne ikke alltid løser ut - skummelt.

Men, uansett oppsummert er investeringen verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.