Gå til innhold
  • Bli medlem

Gråhø 2014 moh


guzzi

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ta meg en tur til Gråhø i løpet av vinteren. Jeg har aldri vært i området tidligere og lurer litt på om noen kjentfolk kan gi noen tips.

Jeg planlegger en helgetur og regner med at jeg starter ved Billingen og går deretter inn til til Torsbu. Jeg ser av kart at det er vintermerket løype i dalen (Torddalen) og antar at dette betyr at Torddalen ikke er spesielt rasutsatt. Fra Torsbu planlegger jeg å gå sørøstover mot Skarvedalen. Mot toppen tenkte jeg å legge traseen opp vest for toppunkt Gråhø 1945 og går rundt denne (regner med at jeg tar en tur opp der også?) og videre mot toppunkt 2014. Er dette et fornuftig valg? Eller er området skredutsatt? Retur hadde jeg tenkt å ta korteste vei til Billingen, det ser ut som det kan være fine nedkjøringsmuligheter ned mot elva Store Frøysa.

Anbefales/anbefales ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gråhø må nok regnes som en av de tryggeste toppene å gå på mtp skredfare. Som regel legger det seg mest snø i østvendte hellinger, så holder du deg unna de mest utsatte og bratte østhellingene, eller i det hele tatt holder avstand til de få bratte fjellsidene i området, skulle du være nokså trygg.

Forstår jeg deg rett, så vil du gå opp mellom topp 1959 og 1945 (den som på kartet heter Gråhø)? Opp der ville jeg holdt avstand til den stupbratte østsiden på høyde 1912/1959, og holdt meg litt opp mot 1945. Det danner seg fort noen fine skavler øverst der mot 1912/1959 (bakerst i bildet):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=11637

(Den lille skavlen det har rast fra i forgrunnen er faktisk sørvendt, på sørsiden av høyde 1945. Så farene kan selvsagt true fra alle kanter... :) )

Fra denne turrapporten til "eaa":

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12230&highlight=gr%E5h%F8

Jeg vet ikke helt hvordan du tenker å gå fra Torsbu og mot Skarvedalen?

Sørover og gjennom Langedalen, eller lenger øst og gjennom skaret "Dør"? Langedalen vil jeg regne som helt trygg, mens det ser mer tvilsomt ut det andre alternativet, med den bratte og levendte østflanken på høyde 1722 (Høggøymen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her når det gjelder skredfare på Gråhøe. ;) Dette er en relativt lang tur i lett og øde terreng. Da jeg var der i påsken http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/hy-solfaktor-pa-grahe-2014.html møtte vi en som kom helt fra Lesjaskog og en fra Lordalen (vi kom fra Billingen). En av de hadde vært på Gråhøe utallige ganger, og mente at dette var rekord med uavhengige turfølger samtidig på toppen. :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.