Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredfare i Hurrungane?


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Tafjordfjella ligger nord for Stadt/Dovre og har sannsynligvis hatt andre nedbørsforhold enn Hurrungane. Er ikke nødvendigvis de samme forholdene. Generelt i Møre og Romsdal nå er det to forhold som lager skredfare. Det ene er et islag som ligger under snøfall som kom fra ca et par dager før jul. Før dette var det veldig lite nedbør over en lang periode. Så har jeg fått med meg at det er et lag med rimsnø noen steder som også svekker. Generelt tror jeg at det er mye snø som ligger på et friksjonsdårlig underlag som nå er største problemet nå. Men om det er relevant for Hurrungane vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Om eg skal prøve å synse vilt her vil eg anta det er like mykje eller meire snø i Hurrungane som i Tafjordfjella.

Etter webkamera på Turtagrø å dømme vil eg seie like mykje. http://www.turtagro.no/cat_page.asp?cat=28&PageType=M&documentID=297

Bjorli som vanlegvis er velsigna med mykje snø har lite i år. Lenger sør i Gudbrandsdalen er det derimot meire.

Hurrungane får vel snø på samme værdrag som Sør Gudbrandsdalen mens det er nordvesten som gje Bjorli og

Tafjordfjella snø. Snøen kom i to doser, ei rett før jul og ei i romjula. Siden har det vært konstant kaldt. Under er

det eit hardt skarelag oppå eit tynt lag med sukkersnø frå dei fyrste snøfalla i oktober/november.

Sjølv om det ikkje er noko tjukt lag med pudder har kulden bevart laginndelinga. Av det lille eg har lest meg til om

skred er ikkje dette ideelle forhold for aktiviteter i skrått terreng. Korriger meg gjerne om eg tek feil?

Dog, om eg satt på Turtagrø no ville eg ikkje valgt å sitte inne. Sjølv om det er kaldt er lyset og forholda heilt

eksepsjonelle på denne tida. Kulda gjer det enda finare. Det er berre å velge rute/mål etter forholda og

skredkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.