Gå til innhold
  • Bli medlem

Sallooavi 1052 moh. Storfjord-Troms i -35;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sallooavi ligger 3 km fra finskegrensen, og er et enkelt og kjedelig fjell med ca 5,5 km marsj for skarve 550 høydemeter. Her er tubeskrivelsen til Sallooavi.

Kjøreturen fra Tromsø tar ca 2 timer, parkering finnes ved “Riksgrensen 3 km skiltet. Det her er en topp man kan kombinere med handling av billig kjøtt og tobakk på Kilpisjärvi;) På en litt varmere og lengre dag hadde det vært muligheter for å plukket flere topper på turen, er lang og kjedlig marsj til mange topper i området,men i minus 35 fristet det ikke noe særlig med ca 8 km ekstra tur/retur for å ta den nærmeste toppen. Hovedformålet med turen var uansett å teste Scarpa Invernoene i kaldt skikkelig kaldt vær, så får jeg komme tilbake på en vårskitur.

Fra parkeringen ser du fjellet hele tiden, og veien er rimelig selvforklarende, da en elvedal er den eneste humane måten å komme seg opp mellom 7 og 800 moh. Sommertid er det noen km med myr i starten, så da er enkleste måten å gå via stien som går til Goldalhytta, den starter ca 500 meter fra Riksgrensen.

Flere bilder og turbeskrivelse:
http://kugo.no/2010/01/sallooavi-1052-moh/

post-6423-133474672737_thumb.jpg

post-6423-133474672755_thumb.jpg

post-6423-133474672773_thumb.jpg

post-6423-133474672789_thumb.jpg

post-6423-133474672804_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Kaldt og klart Kugo!

Noen spørsmål ang scarpa Inverno:

-Ble du kald på beina

-Hvor stive er de å gå med i forhold til andre tindesko uten plast

-Hvordan tror du de er å bruke på snø/isfrie partier med bratte sva osv

-Hvor kjøpte du dem og pris?

Er det andre som har erfaringer med disse skoa?

Hilsen Emil :D

Skrevet

Beina var varm hele turen, men gikk "bare" i 2,5 timer i minus 35. Men hadde en tur på 5,5 timer i romjula der det var minus 10 på startstedet på 20 moh, der var de også varme hele turen. Så det er litt mer behagelig å gå med enn "vanlige" sommerfjellsko vinterstid.

På snø er de helt ok å gå med så lenge man ikke snører igjen den øverst hempen, gjør man det så føles det som å gå med slalomstøvler....De er ikke like behagelig å gå med som mine Scarpa Ladakh GTX fjellsko, men hovedfokus var å ha kjøpe en sko jeg kan "vinterklatre" noen topper i Lyngen med, uten å fryse på beina om det er nødvendig med standplass. Har en del turer der jeg må basere meg på å sove i telt, da er det greit å kunne sove med innerskoen for å slippe å kle på seg en stivfrossen sko når man står opp. På flislagt gulv inne på en butikk var de forresten grusomme å gå med:)

De er glattere enn vanlige fjellsko, så jeg ville ikke brukt de i bratte partier med hard snø, eller til å hente posten med på holka uten stegjern.

På snøfrie partier er de nok ikke veldig behagelig å gå med, blir vel litt av den samme følelsen som når jeg gikk inne på butikken.

Kjøpte de fra Oregon Mountain Community

Scarpa Inverno with High Altitude Liner

Item# Inverno , UK Adult: UK 9 $271.15 USD 1 $271.15 USD

Subtotal $271.15 USD

Shipping and handling $34.95 USD

Total $306.10 USD

Payment $306.10 USD

Blir vel ca 1700 kr + ca 500 i moms/tollgebyr.

Skrevet

Var det jeg trodde ja... Har selv Milllet Roc & ice gtx, knallgode til klyving, men de er ikke spes gode under lange flate innmarsjer, og de blir litt kalde når forholda er slik som nå. Har spekulert litt på Inverno men tror de blir hakket for stive og litt for lite allround for min del.

Takk for detaljert svar:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.