Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av klatreføreren at denne er gradert til 3. Er det noen som har gått denne, som kan gi en bedre karakteristikk av denne turen.

Er den utsatt? Er den sikringskrevende? Hvordan er brepassasjen fra Stølsnosi?

Takknemmelig for alle svar!

Annonse
Skrevet

Har ikke gått den, men studert den nedenfra på en litt original tur. Gikk (klatret) opp fra Snøggeken til ryggen mellom Falketind og østre Stølsnostind. Over denne og ned i skaret mot Stølsnostind. Fra skaret gikk vi ned på breen, bortover denne og opp på Stølsnosi hvor siste snøbakken er ganske bratt, men helt grei. Videre tilbake langs nordvestsiden av Stølsnostind og ut på ryggen på nordsiden. Underveis studerte jeg oppgang på Stølsnostind fra nordvestsiden, og for meg så det ut til å være farbart. Videre fortsatte vi ned breen nordøst for Stølsnostind.

Skrevet
Ser av klatreføreren at denne er gradert til 3. Er det noen som har gått denne, som kan gi en bedre karakteristikk av denne turen.

Sikringskrevende?? Hva betyr det? :D

Skrevet

Sikringskrevende?? Hva betyr det? :D

Sikringskrevende:

1. Det er risiko for utglidning eller fall

2. Konsekvensen av 1. vil være alvorlig (ødeleggende for turen)

:)

Skrevet

Å javel...så "sikringskrevende" betyr risiko for utgliding eller fall.

Det høres ganske fornuftig ut, men hvem avgjør dette da? Risiko- appartementet?

Du nevner at konsekvensen av dette vil være alvorlig (ødeleggende for turen). Greit, men hvis man finner Besseggen risiko skummel da? Vil det si at Besseggen er "sikringskrevende"? Man kan dø på Besseggen også, hvis man faller?

Du utbasuner den ultimate lov for hva som er "sikringskrevende", utifra hva du finner som "fornuftig"? Er det riktig?

Skrevet
Å javel...så "sikringskrevende" betyr risiko for utgliding eller fall.

Det høres ganske fornuftig ut, men hvem avgjør dette da? Risiko- appartementet?

Du nevner at konsekvensen av dette vil være alvorlig (ødeleggende for turen). Greit, men hvis man finner Besseggen risiko skummel da? Vil det si at Besseggen er "sikringskrevende"? Man kan dø på Besseggen også, hvis man faller?

Du utbasuner den ultimate lov for hva som er "sikringskrevende", utifra hva du finner som "fornuftig"? Er det riktig?

Nei da, ingen lov. Kun min oppfatning etter tredve år som fotvandrer og tjue som klatrer. Hvis du har gått Besseggen, vil du vite at der er hverken punkt 1 eller 2 innfridd med mindre du går langt ut på kanten, bort fra stien. For øvrig vil jo slike vurdereringer være subjektive, det SKAL de være. Vi har alle ulike forutsetninger. Jeg synes Mortens innledende spørsmål var greit å forstå på den bakgrunn.

Jeg er usikker på om dine innlegg her er ment å være konstruktive eller om det er ren polemikk. Hvis det siste er tilfelle trenger du ikke å svare. HVis du har noe konstruktivt å bidra med, så synes jeg du skulle gjøre DET.

:D

Skrevet

Hej Morten.

Håber, det er dette, du spørger til ...

Engang i firserne (i slutningen af juni måned) havde jeg et par ungdomsskole-elever med oppe på Stølsnostind fra vest. Vi startede fra Vettismorki og (efter hukommelsen) gik vi op langs Storebekken, syd om Raunibba og hoppede ind på en lille stump bræ lige nord for Stølsnosa. Ruten over bræen kan ses på www.peterman.dk/stoelsnostind1.jpg .

Vi opdagede kun antydningen af en lille sprække lige inden vi steg ind på Stølsnostinds vestlige fortop. Udsigten til Stølsnostinds vestlige ryg fra denne fortop kan ses på www.peterman.dk/stoelsnostind2.jpg - og www.peterman.dk/stoelsnostind3.jpg er et billede tilbage mod fortoppen fra skaret mellem denne og hovedtoppen.

Jeg vil helst ikke involveres i den standende disputs om sikring - men i hvert fald denne dag kunne vi på dejligt tørt fjeld og store blokke hurtigt småklatre usikret op på toppen (www.peterman.dk/stoelsnostind4.jpg viser et vue over mod St. Austabottind m. fl.).

P. s.: Beklager kvaliteten af billederne, som lidt for hurtigt er scannet ind fra dias.

Venlig hilsen

Peter

Skrevet

Morten, går ut fra at du mener rute 202 i NTKs fører. En 3er bør normalt sikres, med mindre man selv er godt kjent i ruta og vet at den er fast. Du kan jo kontakte førstebestigeren, han bor i Molde. Jeg kan også gi deg hans e-post adresse.

Skrevet

Hej Ods.

Mener at have læst et sted, at Keilhaus opstigning fra Snøggeken til ryggen under Falketind foregik ad en kløft (vistnok en 800 fod "feltspatgang"?). Er jeg helt galt på den - eller var det monstro den rute, du klatrede til ryggen mellem Falketind og Østre Stølsnostind? Kan du beskrive turen?

Venlig hilsen

Peter

Skrevet

Takker for svar: Som jeg også har hørt fra andre er ikke denne "3'er klatringen av de mest utsatte og klyvevante vil kunne gå den usikret under gode forhold.

Ole78: Du skjønte sikkert, i likhet med de andre hva jeg tenkte på, selv begrepet sikringskrevende ikke er absolutt. Ønsket ikke at denne tråden skulle avarte seg til en debatt om hvor det bør sikres eller ikke. Forutsetningene for spørsmålet er et normalt forsiktig-konservativt ståsted, bl.a. egnet for inkorperering i skriftlig materiale offentliggjort for allmenheten. Dette tilsier under en hver omstendighet en god porsjon av tilbakeholdenhet.

• 3 uker senere...
Skrevet
Hej Ods.

Mener at have læst et sted, at Keilhaus opstigning fra Snøggeken til ryggen under Falketind foregik ad en kløft (vistnok en 800 fod "feltspatgang"?). Er jeg helt galt på den - eller var det monstro den rute, du klatrede til ryggen mellem Falketind og Østre Stølsnostind? Kan du beskrive turen?

Venlig hilsen

Peter

Beklager sen respons, men vi gikk opp fra Snøggeken der snøen når høyest opp i stupet. Fant en kamin hvor vi plundret litt fordi den ene sekken kilte seg fast under sekkeheising. Klatringen vil jeg gradere til 3. Jeg har senere skjønt ut fra andre beskrivelser at det lengre mot høyre (nord) er betydelig enklere. Det måtte være der førstegangsbestigerne av Falketind gikk opp i 1820, for de ville vel neppe gitt seg i kast med treerklatring.

Oddvar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.