Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir hyttetur i Jotunheimen (Heidal) i morgen. Hvordan er snøforholdene nå ? Noen topper som er greit tilgjengelige ?

Lurer særlig på Kvitingskjølen/Nautgardstind/Besshø eller hvis det er mye snø kanskje Heidalsmuen.

Annonse
Skrevet

Sitter og lurer på det samme selv Panda. At det ikke kan bli et par dager med nogenlunde fint vær innimellom alle lavtrykkene... :(

De toppene du nevner er jo greie å ta nå når nysnøen har lagt seg i høyden. Men nå har det vært meldt snø over ca 1400 meter i mange dager, og fremover meldes det om det samme. Det spørs bare om hvor mye snø det er høyt oppe? :D Kilometrene blir fort lange hvis man skal synke til knærne for hvert skritt...

Foruten de toppene du nevner, er også Trollhøin-området greit tilgjengelig fra øst. Har selv tenkt på disse toppene nå om dagen, men siden det der blir trasking høyt oppe en god stund har jeg vært litt i tvil pga av usikkerheten rundt mengde nysnø. Ellers kan man sikkert gå et stykke inn i Leirungsdalen før man møter snøen. Da har man en del topper tilgjengelig, som riktignok er mer luftige og krevende enn f.eks Besshø og Nautgardstind.

Ellers er sikkert Heidalsmuen en fin topp. Stor og ruvende er den, og dit skal jeg ta en tur selv en vakker dag. God tur ihvertfall! :)

Skrevet

Det ryktes gjennom innlegg på Friflyt.no sitt forum at det er rikelig med nysnø på Juvasshytta. Vet ikke hvor mye nedbør det har vært i Aust-Jotunheimen, men det er vel en god del snø i toppene nå.

Ser kanskje ut som det kan bli et lite "værvindu" på lørdag ? :D

Geir

Skrevet

Tusen takk alle tre :D Vi reiser om en times tid. Toppene du anbefaler Nils (regner med at du mener de som ligger mellom Tjørnholstind og Knutsholstind) høres gøyale ut men må nok vente til neste år.

Ha en god helg!

Bjørn

Gjest Anonymous
Skrevet

Kvitingskjølen er vel neppe verdt strevet, dette må være Jotunheimens kjedeligste topp. Lang tur og bare en rund, døll haug. Det eneste interessante med toppen er at det for ca 15 år siden røysa 400 reinsdyr utfor snøskavlen og ned i Ilvetjønn noen hundre meter nedenfor. Vannet var uten fisk i 10 år før bøndene igjen satte ut noen mort der. Det var vel en darwinsk utluking av reindustegener som gjorde seg gjeldende.

Skrevet

Er enig i at det er en litt flat topp, Patras. Men det trenger ikke bety en kjedelig tur. Vi hadde det faktisk ganske morsomt der vi spradet omkring i tåke og løssnø.

De fleste topper er verdt et besøk. Tror aldri jeg har kjedet meg faktisk. Og går man med spennende mennesker så blir det alltid en fin tur. Noen 2000 topper som er veldig enkle har jeg gått alene om natten for å ha de litt for meg selv. Det er aldri kjedelig. Kvitingskjølen har jeg bevisst spart til det blir snø på den selv om jeg egentlig hadde tenkt å gå den i desember eller januar som skitur med blågrønt lys og masse kuldegrader. Den turen blir trolig lagt til Besshø eller Nautgardstind, men kjedelig blir det ikke.

I morgen tar jeg med en kompis på Gaustatoppen. Det er også en flat og kjedelig topp. Men det gjør ingenting for jeg vet at det blir en fin tur likevel.

God natt

Bjørn

Skrevet

Jeg har intet imot Gaustatoppen. Da hadde jeg vel neppe besøkt den igjen og igjen :evil:

I går snødde det litt uten at det gjorde så mye. Vi tok følge med to damer vi traff den siste timen til toppen og ned igjen. Stemningen var god men vi så ikke noe særlig.

Installasjonene på toppen er ikke så veldig pene, men jeg var glad for at det var en hytte der og at den var åpen. Noe kommunikasjonsutstyr på enkelte topper må man nesten leve med selv om det ikke er noe pent.

post-119-133474387687_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.