Gå til innhold
  • Bli medlem

Massiv N av Saltdalen 1045 moh- Tromsø kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Massiv N av Saltdalen er en av mange navneløse topper i området. Toppen ser ganske enkel ut på kartet, men ryggen mot det høyeste punktet er smal og bratt ned på begge sidene, og de siste 15 høydemeterne er veldig bratt. Her er turbeskrivelsen fra turen til Massiv N av Saltdalen.

Kjøreturen til Sørbotn tar ca 20 minutter fra Tromsø, parkering finnes ved et bedehus(?) på øversiden av veien ovenfor campingplassen i Sørbotn. Starten av turen går etter en skogsvei som går noen hundre meter oppover mot en gamme, derfra er det god sti inn mestparten av Saltdalen. Vi fulgte stien ca 3 km inn Saltdalen, før vi gikk opp mellom pkt 1244 og 1045. Vi gikk inn litt for tidlig og havnet i en steinur som var grusom å gå med truger i skare man sank gjennom. Ville nok vært litt enklere å gått litt lengre inn Saltdalen før man startet stigningen.

Det var bratt mellom 6 og 700 moh, før det var litt flatere før det ble bratt fra 850-1000 moh. Når man kom opp på ca 1000 meter, ble det en smal rygg i ca 150 meter, før man måtte klyve/klatre opp de siste 15 høydemeterne før man kom seg opp på det lille topplatået. Det var en liten varde på toppen, så det lille håpet om en førstebestigning forsvant fort.

Gikk turen i 10 minus, klarvær og vind, var debuten til mine nye Scarpa Inverno, fantastisk fornøyd med de nye skoene. Var som å spasere på et gulv med varmekabler i tykke ullester i 5.5 timer. Oppdaget at jeg var kald på andre plasser nå når jeg var varm på beina,så nå må jeg kanskje kjøpe meg sånn Mount Everest boblekjeldress til neste tur :lol:

Turbeskrivelse og flere bilder:

http://kugo.no/2009/12/massiv-n-av-saltdalen-1045-moh-3/

post-6423-133474671558_thumb.jpg

post-6423-133474671576_thumb.jpg

post-6423-133474671593_thumb.jpg

post-6423-13347467161_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.