Gå til innhold
  • Bli medlem

Et godt nytt klimaår!


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og hutrer og fyrer med ved.

Forbanner vinter, kulde og sne.

Rimfrosten dekker busker og kratt,

islagte veier og helvetes glatt.

På TV'n det snakkes om oppvarmet klode,

de er nok fullstendig forskrudd i sitt hode.

Steng igjen trekken og fyr så det soter,

og bruk ikke penger på klimakvoter.

Jeg gikk etter posten, jeg hutra og skalv,

jeg forbannet Hauge og Oddekalv.

Klimadebatten den gir meg angst,

jeg driter i Solheimens CO2-fangst.

På sommer og varme og sol er jeg hekta,

nå spør jeg hvor FAEN er drivhuseffekta??!

Godt nyttår i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer bare på hva det var som smeltet bort de åtte istidene som har vert her de siste en mill. år. Det var jo denne isen som grov ut våre vakre fjorder, og hva var det som gjorde at vikingene hadde det så mye varmere enn oss? Det var kanskje klimakvoter de handlet med når de fór rundt i Europa med sine langskip. Det må da ha vert en grunn til at de kaldte verdens største øy for Grønnland.

Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.... at folk ikke innser at klimaendringene ikke er slik som media framstiller det. Media er en evig forer av skremselspropaganda og renspikket tull og vås. Klimaendringer er ikke havstigning på 8 meter eller sydentemperatur i Alta. Til å være et turforum skulle man jo tro at folk hadde mer kunnskap om meteorologi (hvilket klimatologi er en underart av). Jordkloden består av kompliserte værsystemer, og endringer i temperaturen vil føre til endringer i værsystemene vi mennesker knapt har forstått i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være et turforum skulle man jo tro at folk hadde mer kunnskap om meteorologi (hvilket klimatologi er en underart av). Jordkloden består av kompliserte værsystemer, og endringer i temperaturen vil føre til endringer i værsystemene vi mennesker knapt har forstått i dag.

Ad setning 1 i sitatet:

Hvorfor det? Det aller fleste av oss har jo ingen bakgrunn i meterologi. Selv meterologene som lever av dette bommer jo oftere enn de treffer. Vi sjekker yr.no, tar det med en klype salt og drar avgårde og håper på det beste.

Ad setning 2 i sitatet:

Klarer du med mindre enn 1000 ord med enkle eksempler og lettfattet språk å forklare oss som kan veldig lite om emnet:

-hvordan disse komplserte værsystemene fungerer.

-hvordan disse systemene påvirkes av vårt levesett i dag på kort (0-10 år) og lang (10-1000 år) sikt.

-hva som skal til av forandring i levesett i den rike og den fattige verden for å unngå disse endringene.

-fortelle oss hvilke forskere vi skal stole på.

I "avhandlingen" kan du ikke linke direkte til artikler eller nettfora siden det aldri vil være noe problem å slå ihjel forskningsresultater og teorier med andre forskningsresultater og teorier. Trenger bare en kort innføring.

:wink:

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bommer nettopp fordi værsystemer er vanskelige å forutsi.... :wink:

Hvilke forskere man skal stole på er opp til en og en hver, stol nå bare ikke på avisene. De tar en bisetning og slår den opp som hovedoverskrift. Dessverre har det jo kommet en god del "forskere" på banen etter klimahysteriet tok av, fra 14årige professorer med en grad i gutteromsvitenskap til gamle 50åringer med en grad i "jeg har så mye livserfaring at det jeg sier ikke kan betviles". Å lese lærebøker og følge med på aktuelle forelesninger om emnet kan gi en bedre innsikt. Generelt synes jeg www.met.no har mange gode sider, og ikke minst samarbeidsprosjektet mellom UiB og Bjerknessenteret : http://www.bjerknes.uib.no/

Å studere meteorologi krever full matematisk fordypning og fysisk fordypning fra videregående skole, og studiet gir en stor fordypning i matematikk, mekanikk og jordas dynamikk (geofysikk). Hvorfor? Fordi å forstå været og klimaet er å skape modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forskere man skal stole på er opp til en og en hver, stol nå bare ikke på avisene.

Det er vel her problemet ligger. De færreste har grunnlag for å velge hvem man skal tro på. Klimaforskning er vanskelig fordi det ikke finnes noe å sammenlikne med. Man kan ikke ta 2000 jordkloder og utsette for all verdens forurensning og 2000 andre og bare utsette for "antatt miljøvennlig" påvirkning og se hvilke det går best med som man kan i mye annen vitenskap. Alt blir i bunn og grunn teorier, hypoteser og spekulasjoner og faktisk umulig å ta stilling til for meningmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mens kan vi kose oss med at den nordlige halvkule er kald og nedsnødd. I Stavanger er dere vel glade nå for å bli kvitt plussgradene, hørte at det var -8 der i dag tidlig :D Selv Røros har de siste ukene lagt opp mot 8-9 grader under normalen, og kaldere blir det til uka. Brrrr.... :wink:

De gode vinterne varer fram til ca 2015 før det blir møkk igjen fram mot ca 2020. Så kaldere igjen. Dette er det jeg forventer ut fra naturlige endringer i havtemperaturen rundt kysten vår. Det snudde i 2007, da gikk NAO over i en ny negativ (vektet) fase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordkloden består av kompliserte værsystemer, og endringer i temperaturen vil føre til endringer i værsystemene vi mennesker knapt har forstått i dag.

Det du sier har ingen betydning, for jorda har alltid vært i forandring , og alt liv har derfor vært nødt til å tilpasse seg en omskiftende tilværelse. Husk at vi er kun støvfnugg i Kosmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier har ingen betydning, for jorda har alltid vært i forandring , og alt liv har derfor vært nødt til å tilpasse seg en omskiftende tilværelse. Husk at vi er kun støvfnugg i Kosmos.

Neihei, sier du? :)

Jorda påvirkes av ALT rundt oss; solaktivitet, kosmisk bakgrunnsstråling, jordens bane, jordens tiltning og liknende. Det være sagt må man jo være en komplett idiot for å tro at jorda IKKE blir påvirket av massive utslipp av klimagasser? Forandring har skjedd, både brå og brutal. Men argumentet ditt faller på sin egen mangelfulle gjennomtenkthet - da denne forandringen IKKE TRENGER å skje. Vi trenger virkelig ikke å herpe jorda. Det er ikke noe som er "umulig å stoppe" - noe man kan snakke om hvis solas aktivitet endrer seg, eller endring i jordbanen.....

Forøvrig er jeg ikke så opptatt av CO2 alene, men opptatt av å stoppe forurensning generelt - som verden virker å ha glemt i det store co2 løpet. Naturen vi elsker forurenses av tungmetaller og miljøgifter - til slutt kan vi ikke nyte bekker med friskt fjellvann eller fiske - det vil utgjøre en vanvittig helsetrussel.

I stedet for å sitte her og muttre noe om at det er kaldt og "hvor er nå store slemme klimaendringen?" (som er skapt av media...) - kan man heller tenke seg om to ganger. Man trenger ikke gjøre noe, men en generell holdning eller i det minste en KUNNSKAPSØKNING før man uttaler seg hadde vært å foretrekke. Forskere innen klimatologi uttaler seg ikke om juss eller sosiologi, hvorfor skal alle plutselig ha evner til å uttale seg om klimaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere innen klimatologi uttaler seg ikke om juss eller sosiologi, hvorfor skal alle plutselig ha evner til å uttale seg om klimaet?

Ååhh..? Hva kaller du en forpliktende klimaavtale da? Juss?? Jepp.

Så er de utrolig flinke til å uttale seg om økonomi.

Om du tror at CO2 er forurensning tar du grundig feil. Den finnes naturlig overalt, og har hatt historiske konsentrasjoner mange ganger dagens luftinnhold. Men du har helt rett i at de viktige miljøoppgavene har druknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og hutrer og fyrer med ved.

Forbanner vinter, kulde og sne.

Rimfrosten dekker busker og kratt,

islagte veier og helvetes glatt.

På TV'n det snakkes om oppvarmet klode,

de er nok fullstendig forskrudd i sitt hode.

Steng igjen trekken og fyr så det soter,

og bruk ikke penger på klimakvoter.

Jeg gikk etter posten, jeg hutra og skalv,

jeg forbannet Hauge og Oddekalv.

Klimadebatten den gir meg angst,

jeg driter i Solheimens CO2-fangst.

På sommer og varme og sol er jeg hekta,

nå spør jeg hvor FAEN er drivhuseffekta??!

Godt nyttår i alle fall!

Bra, selv om jeg liker vinteren da.

Jeg har alltid likt snø og is og kulde, alt blir mere morro når det er snø.

Herje på ski, isøksturer, kjøre wagenen og se fremover ut sidevinduet i svingene..

Kjempegreier!

Og det er ting som tyder på at vi får noen år nå med kaldere vintre, etter en periode med mye varme.

Det som mangler nå for å få en perfekt vinter er å få fjernet veisalt, nykommunister og mørkemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååhh..? Hva kaller du en forpliktende klimaavtale da? Juss?? Jepp.

Så er de utrolig flinke til å uttale seg om økonomi.

Om du tror at CO2 er forurensning tar du grundig feil. Den finnes naturlig overalt, og har hatt historiske konsentrasjoner mange ganger dagens luftinnhold. Men du har helt rett i at de viktige miljøoppgavene har druknet.

Men kjære deg... Det er da ikke forskerene som har stått for klimakonferansen i København :) Det er hele bøtteballetten med herlige politikere som tror de skal få til noe stort - uten store overraskelser ble det hele avgjort med et herlig politikersvar. Forskerene står bak i kulissene og gir råd, de forteller hva de ser ut i fra forskning. Den vitenskapelige metode er på ingen måte noe svart på hvit sannhet, men bedre føre var-prinsippet er fint å følge når man ser en urovekkende mengde klimagass bli sluppet ut. Ja, co2 nivåer har variert og jorda har måter å renske ut denne co2'en via både sedimenter og havvann, men hvis vi mennesker kommer og overbelaster systemene.... Hvem vet hva som skjer? Om vi tar tidligere erfaringer om mennesklig innvirkning er det ikke vanskelig å tenke seg at det er alt annet enn et positivt "outcome".

Økonomer blander seg alt for mye borti "klimabølgen", jeg orker ikke å si så mye om det - og lar heller denne utrolig gode artikkelen fra NTNU's gemini tale saken: http://www.ntnu.no/gemini/2009-04/30-37.htm "økonomenes feilslåtte klimakur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt snø og is og kulde, alt blir mere morro når det er snø.

Herje på ski, isøksturer, kjøre wagenen og se fremover ut sidevinduet i svingene..

Kjempegreier!

Helt enig med deg, men noen ganger er sommertankene litt nærmere..

En fin og kald vinter er flotters det, spesielt nå som jeg har gåavstand til skolen,

da er det bare å joine de "tøffe" gutta å pakke seg inn i dunjakka!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg ikke så opptatt av CO2 alene, men opptatt av å stoppe forurensning generelt - som verden virker å ha glemt i det store co2 løpet. Naturen vi elsker forurenses av tungmetaller og miljøgifter - til slutt kan vi ikke nyte bekker med friskt fjellvann eller fiske - det vil utgjøre en vanvittig helsetrussel.

Dette er jeg helt enig i, og disse miljøproblemene er nå i ferd med å få et større fokus i de fremvoksende økonomiene enn CO2, spesielt i Kina. Grunnen er selvfølgelig en oppvåkning blant folk som følger av økt velstand og utdanningsnivå når en ser det svineriet utslipp av miljøgifter og kullbrenning medfører. Samtidig regner IEA med en økning i verdens energibehov på rundt 50% fram til 2030, et behov som hovedsakelig kommer i BRIC-landene. Når en vet at verdens kullreserver rekker til 200 nye år basert på dagens forbruk og reserver, sier det seg selv at satsing på mer effektiv utnyttelse av fornybare energikilder er viktigere enn noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt uenig, Borealis og Thule!

Fokus på CO2 er vannvittig ødeleggende for miljø og velferd. Og aller værst går det ut over de fattige når det er lønnsomt å produsere biodrivstoff fremfor mat. Miljøfascistene ender opp med å ta livet av millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryk - i stedet for å skylde på den ene eller andre kan du heller se den forjævlige sannheten i øynene: det er for mange mennesker på jorda. Ikke tolk meg feil, jeg har IKKE behov for å bestemme hvem som skal ha rett til hva. Jeg leste nylig en artikkel i national geographic om "the 21st-centry hunter-gatherer community" (Desember 2009-utgaven, ser ikke ut til at de har lagt den ut på nett enda) som virket helt fantastisk. Folk levde uten bekymringer eller "framtidsvisjoner", de levde i NUET. Men så slo det meg at det er en vanvittig utopi, verden har kommet så langt at det ikke er mulig å reversere vår utvikling og globalisering. Det er urealistisk å håpe på en framtid hvor alt er likt og alt er i fantastisk harmoni, i så tilfelle må det være våre tippoldebarn som får oppleve noe i periferien av det....

Skal vi kaste oss utenfor et stup fordi det er for mange mennesker i forhold til bærekraften i afrika og vi får dårlig samvittighet? Det blir alt for tynt, alt for idealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.