naturens konge Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Har begynt å vurdere å kjøpe meg ny bil. Har for øyeblikket en caddy 2002 modell, som jeg i grunn er fornøyd med. Men min bedre halvdel er ikke helt begeistret. Det er ønskelig at bilen skal kunne ha endel bagasje med seg, samt god fremkommelighet. Nok bagasjeplass til dykking og pakking for fjellturer... Budsjettet er ikke spirkret, men tenker opptil 200.000... Vurderte en stund Subare Forrester til 300.000, men tror gjerne det blir litt overkill. Heller bruke noen av kronene på nytt turutstyr... Noen som har gode forslag til en driftsikker og god bil?? Takker for svar! Mads Siter
REs Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Jeg hadde en gang en Mercedes stasjonsvogn. Meget god, men også veldig dyr. Ikke kjøp gammel Mercedes. Da får du bare dyre verkstedregninger og rustproblemer. Kjøpte så en Volvo V70. God bil dette også, men noe av det dyreste jeg har hatt rent driftsmessig. Jeg har i tillegg hatt både Mazda, Jaguar og VW. Volvoen er nå moden for utskiftning, og jeg har sjekket både med en del forskjellige verksteder og med NAF testestasjon, og konklusjonen er klar. Den bilen det er desidert minst feil og trøbbel med er Toyota Avensis. Driftsutgiftene er ofte like viktige som innkjøpsprisen. En slik stasjonsvogn burde, i henhold til din beskrivelse, tilfredstille det behovet du har. Siter
martin.m Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Hei. Har selv en Subaru Forester 1999 (modell 1, designikon, ofte referet til som hytte på hjul ) og er veldig godt fornøyd. Fremkommelighet, driftsikkerhet, plass, komfort m.m. Temaet har vært diskutert tidligere, se link: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12840&highlight= (mitt innlegg i linken inneholder også videre link) Lykke til med valget. Siter
lynco Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Kan anbefale Suzuki XL-7 som "villmarks-bil". Kjøpte meg akkurat en slik som varebil. Veldig godt med plass. Har et stort hundebur bakerst i bilen med plass til to hunder, og godt med plass til turutstyr foran buret. Har forresten skibox. En genial oppfinnelse. Her ligger tre stk fluestenger klar dersom sjansen skulle by seg, samt diverse lastesikringsutstyr, campingstoler, telt, liggeunderlag etc etc. Men så var det dette med varebil da. Har man mulighet til å ha kun to-seter er det helt suverent. XL-7 med diesel får du for rundt 150.000 for tiden. Lykke til med bilvalg! Siter
Þróndeimr Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Har en Subaru Impreza 4x4 stasjonsvogn. God plass i bilen, ikke overkill iallefall. Det er dessuten kanskje noe av de beste vinterbilene av de 'normale' 4x4 bilene (jeg synes den er helt rå!). Har en litt eldre modell, så kan ikke snakke for de nye, vet ikke om det er noe særlig forskjell. Designmessig er dette ikke akkurat sexy biler, med untak av de aller siste modellene (som også koster sjorta). Har vært borti Toyota Avensis som anbefales lengre opp, å har hørt at den skal være svært bra, å passer til beskrivelsen din. Siter
keningva Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Saab 9-5 stasjonsvogn - godbil! Har (tilfeldigvis) en 2004 modell til salgs - 2,2 TID (diesel) ! Meget god plass, sikker bil, varm og god, driftssikker..... Se finn: Saab 9-5 Ken Siter
utemannen Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 TOYOTA - kvalitet hele veien. Jeg driver et frittstående bilverksted, så har mange forskjellige biler innom. Må si at Toyota er den jeg ser minst av. Og det er mange Toyota biler i området.... Siter
Marcus Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 BMW 5-serie har god plass, og spesielt 520i ligger relativt lavt i pris. Disse bilene er kjent for å gå langt. Bakhjulsdrift gir en bra vektfordeling, og med seks sylindre er man ikke avhengig av et stort svinghjul. Siter
snilen Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Om du ikke trenger baksete(dyre saker det i avgifts-Norge), finnes endel varebiler med 4hjulstrekk og ekstra bakkeklaring, noen er registrert for 3 personer, til dømes Peugeot partner/Citroen berlingo. Har sett den lokale postmannen i en slik, god fremkommelighet Siter
runegutt123 Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Citroen berlingo. Høg nok. Koster nesten ingen ting. Billige servicer. Smarte løsninger. Du får bla. innvendig skistativ på de nyere modellene. Siter
Polardego Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Skoda Oktavia 4x4 TDI 2006 eller nyere. Billig i drift og grei framkommelighet. 105 HK diesel er ikke verdens sprekeste, men funker greit i vanlig trafikk. Siter
Lompa Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Skal vi ha skiføre de kommende årene foreslår jeg en bil med lite utslipp. Subaru er flotte biler, men versting i forbruk og utslipp. Firehjulstrekkere slipper ut mer enn biler med tohjulsdrift. Sånn er det bare.. Hva med en Prius? Siter
Bjørn-H Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Skal vi ha skiføre de kommende årene foreslår jeg en bil med lite utslipp. Subaru er flotte biler, men versting i forbruk og utslipp. Firehjulstrekkere slipper ut mer enn biler med tohjulsdrift. Sånn er det bare.. Hva med en Prius? Regnet med at det var kun snakk om tid før en biltråd i et fjellforum ble vinklet mot miljø og utslipp, men er man typen som skal opp i f.eks Jotunheimen sommer som vinter så er 4-hjulstrekkere langt på vei å foretrekke. Trenger ikke akkurat å kjøpe en Cayenne heller. Den nye BMW X1 mini-SUV (fås som både 4wd og bakhjulstrekker) er faktisk spekket med miljøteknologi. 0.58 l på mila og et utslipp helt ned på 153 g for enkelte av modellene. Prius er en sikker vinner blant de mest miljøbevisste, men i tillegg til all den fantastiske teknologien så synes jeg fortsatt en bil skal se ut som en bil. Det gjør ikke en Prius i mine øyne. Siter
Fjellbukken Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor skal man på død og liv kjøre mest mulig for så å gå bare litt på ski? I mine tanker blir det hykleri og idioti for skientusiaster å si at "jammen jeg kan slippe ut masse jeg, har nemlig behov for det for jeg MÅ kjøre MASSE så jeg får brukt kroppen som fremkomstmiddel bittelitt..." Ser du det du også? Siter
Gjest 79gr Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Er du ute etter god fremkommelighet og stor bagasjeplass er Mercedes Gelendewagen et utmerket valg! Siter
naturens konge Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor skal man på død og liv kjøre mest mulig for så å gå bare litt på ski? I mine tanker blir det hykleri og idioti for skientusiaster å si at "jammen jeg kan slippe ut masse jeg, har nemlig behov for det for jeg MÅ kjøre MASSE så jeg får brukt kroppen som fremkomstmiddel bittelitt..." Ser du det du også? Nå er det nå i hvertfall slik i mitt tilfelle at Bergen ikke er det mest snørike stedet. Dette medfører at man gjerne må kjøre et lite stykke for å komme i snø. Forøvrig så tror jeg nok dette reguleres av flere ting. Skal man på hyttetur, så kjører man nærest mulig for å lesse av. Skal man på tur, så kan man heller vurdere hvor langt man skal kjøre. Enig der... Ellers vil jeg takke for gode tilbakemeldinger så langt. Må vel fastsette budsjettet helt 100% før jeg tar et endelig valg... Siter
Marcus Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor skal man på død og liv kjøre mest mulig for så å gå bare litt på ski? I mine tanker blir det hykleri og idioti for skientusiaster å si at "jammen jeg kan slippe ut masse jeg, har nemlig behov for det for jeg MÅ kjøre MASSE så jeg får brukt kroppen som fremkomstmiddel bittelitt..." Ser du det du også? Latterlig påskudd for å fremme slik formyndermentalitet. Er poenget ditt at man bare skal selge bilen og starte alle turer fra stuedøra? Får håpe du lever opp til det selv da.. Siter
larka Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Jeg for min del tror nå bilen er kommet for å bli. Skal en komme seg ut i naturen, må en bruke bil. Jeg kan ikke tenke meg noen annen oppfinnelse som har vært noe større gode for oss friluftsfolk. Siter
500fjell Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Stod mellom Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Valgte sistnevnte og er veldig fornøyd med den Siter
larka Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Har nå kjørt 302900 km med en gammel Toyota Carina. Ble derfor veldig interessert i Avensis'en. Den er bra altså? Siter
Lompa Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Regnet med at det var kun snakk om tid før en biltråd i et fjellforum ble vinklet mot miljø og utslipp, men er man typen som skal opp i f.eks Jotunheimen sommer som vinter så er 4-hjulstrekkere langt på vei å foretrekke. Trenger ikke akkurat å kjøpe en Cayenne heller. Den nye BMW X1 mini-SUV (fås som både 4wd og bakhjulstrekker) er faktisk spekket med miljøteknologi. 0.58 l på mila og et utslipp helt ned på 153 g for enkelte av modellene. Prius er en sikker vinner blant de mest miljøbevisste, men i tillegg til all den fantastiske teknologien så synes jeg fortsatt en bil skal se ut som en bil. Det gjør ikke en Prius i mine øyne. Det skulle bare mangle at ikke dette kom opp i et fjellforum spør du meg.. Er enig med deg i at det er forskjell på firehjulstrekkere. Lexus har forøvrig en hybrid med firehjulstrekk. Jeg har selv byttet fra firehjulstrekker til vanlig forhjulsdrift. Firehjulsdriften har man som regel bruk for de siste 500 metrene av turen. De første 30 milene medfører det bare større utslipp.. Og jeg er også enig med deg i at Priusen ikke er særlig vakker, men det er en vanesak.. Det at bilen har mer miljøvennlig teknologi gjør den vakrere i mine øyne. Siter
Fjellbukken Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Latterlig påskudd for å fremme slik formyndermentalitet. Er poenget ditt at man bare skal selge bilen og starte alle turer fra stuedøra? Får håpe du lever opp til det selv da.. Jeg eier ikke engang bil så det skal godt gjøres å ikke leve opp til det jeg sier Poenget er at mange kjører forbi egne nærområder som ofte er duket for prima friluftsliv i dyre, bensinslukende traktorer utstyrt med lavprofilsdekk for noe annet går det jo ikke an å kjøre 300meter på grusvei med. Det er en uting å råne rundt i traktor 340 dager i året når man heller kunne kjørt økonomisk og miljøforsvarlig, så får man heller bite kulda i seg og slenge på noen spinkle kjettinger om grusveien skulle vise seg å være kjip da. Man overvurderer ihvertfall ikke doningen sin og braser rett ut av veien halveis mot målet med en "liten" fremhjulstrekker @ Larka Ordbruken rundt bil og friluftsliv blir vel heller "luksus". Uten bilen hadde vi jo bosatt oss grisegrendt vel, med naturen rett utenfor dørstokken Siter
+ASI Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Subaru er flotte biler, men versting i forbruk og utslipp Gamle Subaruer, ja, nye Legacy, Forester og Outback med diesel: 0,4 - 0,5 liter på mila. (Mulig det er høyt sammenlignet med småbiler uten plass til noe som helst, men sammenlignet med tilsvarende biler for 3 år siden er det halvering.) Legacy er forøvrig større en Forester og koster som regel noe mindre på bruktmarkedet cet par, kan anbefales, men deler er dyrt, men må sjelden byttes. Siter
utemannen Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Har nå kjørt 302900 km med en gammel Toyota Carina. Ble derfor veldig interessert i Avensis'en. Den er bra altså? Avensis med d4d diesel er bort i mot best VW og Audi er mer kompakte i intr. og føles dyrere å kjøre. Se for deg: Du står i gangen å kler deg, det er 28 kalde ute, du ser på bilnøkklen og der ser du Toyota symbolet Du kan smile for da vet du at bilen starter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.