Gå til innhold
  • Bli medlem

Det verste du har opplevd på friluftstur!


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Tenkte en dag på hvor mange scenarioer som kan gå galt på tur. Støvlene kan revne i stykker, maten kan ble spist opp av dyr, sekken kan havne i elva, teltet kan i stykker, man kan knekke en fot osv osv. Personlig har jeg ikke vært i noen slike situasjoner enda. Så fikk jeg lyst til å høre deres "Worst-case scenarios", og hvordan dere løste problemet.

Kom med hva dere har på hjertet, og ikke brenn inne med det! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt noen virkelig "Worst-case scenarios". Kanskje fordi jeg alltid er forberedt på slike ting eller så har faktisk "lykken vert bedre enn forstanden".

En gang hadde jeg arrangert en tur for noen av mine kollega på jobben. I korte trekk gikk den ut på å kjøre til fjells fredag kveld, overnatte på en T-hytte til lørdag, gå over fjellet til en teltplass hvor det på forhånd var dratt inn noen kanoer som skulle brukes på tilbaketuren ned elva søndag.

I løpet av ca. 15 minutter lørdag morgen løsnet hele solen fra den ene av mine militørstøvler, noe som kunne satte en stopper for hele turen, men tilfeldighetene ville det slik at jeg, noen dager i forvein, hadde kjøpt et par nye Nokia jaktstøvler (gummi) som på grunn av at jeg ikke alltid er så ryddig av meg, fremdeles lå i bilen. Turen ble bare forsinket med ca. en time og jeg gikk hele turen på gummistøvler.

En annen tur som jeg heldig vis ikke deltok på ble fortalt meg av en kammerat da jeg var i millitæret.

De var to kammerater som skulle på fisketur. De tok buss et par timer for så å gå tilsvarende lenge for å komme til fiskevannet. De hadde med seg telt og utstyr for et par dager. De fikk et forferdelig regnvær, ingen fisk og etter kort tids fisking bestemte de at de ville gå hjem igjen. Gikk de raskt nok tilbake til veien kunne de kanskje rekke en buss hjem. På turen tilbake ble de både trette og sultne, men siden de ikke hadde tid til å stoppe for å spise så spiste like godt den ene av dem innholdet i en pose fruktsuppe, rett fra posen, mens han gikk. Dette førte selvfølhelig til at han ble dårlig og hele innholdet kom opp igjen, men de nådde bussen. Endelig på plass i bussen så sovnet de begge to, og da de skulle gå av så hadde noen stjålet en helt ny fluestang som lå på bagasjehylla i bussen.

Dette må vel kunne sies å være en mislykket tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke opplevd noen verstingshistorier som er verdt å gjenfortelle, men det er en opplevelse som var litt "minneverdig" som har festet seg til bakhodet.

2 kompiser og jeg hadde stuket ut turen fra gjendesheim - memerubu - gjendebu - glitterheim - spiterstulen. Den ene kompisen hadde aldri teltet før - men motivasjonen og stå-på-motet hadde han.

Vel, etter et par dager ankom vi gjendebu - noen hundre meter opp i lia slo vi opp teltet og tok i oss noe tørt og vått. Ferskingen måtte så bimmelimme og bimmelomme, han tok med seg dopapir bak en knaus - etter noen minutter reiser han seg opp bak knausen og roper høyt ut med bimmelom innpakket i dopapiret

"hvordan skal jeg pakke inn dette så vi får tatt det med oss videre"

*uvurderlig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle det verstinghistorier, men de aller fleste som har gått mye bratt og luftig har vært bort i et eller annet. Stein som forsvinner under beina på en og ender i ei støvsky noen hundre meter lenger ned er ikke så..gøy. Jeg opplevde det på en tur i 2005. Ikke noe vanskelig passasje, men luftig. Jeg har stort sett godt håndfeste på luftige passasjer, også den gangen :) Ellers har det vært noen få tilfeller der jeg har passert the point of no return eller (en del ganger) at jeg ser tilbake og tenker...puh! Det er sånt jeg kommer til å la ligge når jeg en gang i tiden skal sitte i go'stolen og fortelle skrøner til barnebarna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg & madammen rotet oss fullstendig bort på vei til Kalvedalshytten i Hordaland. Det ble litt fortere mørkt enn forventet, det startet å regne & blåse voldsomt! Husker spesielt at madammen ( engelsk og ikke så veldig fjellvant ) ble ganske nedkjølt! Etter alt for mange timer extra fant vi hytten. Tror klokken var halv 2 om natten. Da hadde vi brukt minst 4 timer ekstra.

Det var en noe ekkel tur. Heldigvis hadde jeg med fjellduk og extra ullklær osv så det gikk jo bra sån sett, men kunne nok vært foruten denne episoden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen virkelig "Worst-case scenarios". Kanskje fordi jeg alltid er forberedt på slike ting eller så har faktisk "lykken vert bedre enn forstanden".

En gang hadde jeg arrangert en tur for noen av mine kollega på jobben. I korte trekk gikk den ut på å kjøre til fjells fredag kveld, overnatte på en T-hytte til lørdag, gå over fjellet til en teltplass hvor det på forhånd var dratt inn noen kanoer som skulle brukes på tilbaketuren ned elva søndag.

I løpet av ca. 15 minutter lørdag morgen løsnet hele solen fra den ene av mine militørstøvler, noe som kunne satte en stopper for hele turen, men tilfeldighetene ville det slik at jeg, noen dager i forvein, hadde kjøpt et par nye Nokia jaktstøvler (gummi) som på grunn av at jeg ikke alltid er så ryddig av meg, fremdeles lå i bilen. Turen ble bare forsinket med ca. en time og jeg gikk hele turen på gummistøvler.

En annen tur som jeg heldig vis ikke deltok på ble fortalt meg av en kammerat da jeg var i millitæret.

De var to kammerater som skulle på fisketur. De tok buss et par timer for så å gå tilsvarende lenge for å komme til fiskevannet. De hadde med seg telt og utstyr for et par dager. De fikk et forferdelig regnvær, ingen fisk og etter kort tids fisking bestemte de at de ville gå hjem igjen. Gikk de raskt nok tilbake til veien kunne de kanskje rekke en buss hjem. På turen tilbake ble de både trette og sultne, men siden de ikke hadde tid til å stoppe for å spise så spiste like godt den ene av dem innholdet i en pose fruktsuppe, rett fra posen, mens han gikk. Dette førte selvfølhelig til at han ble dårlig og hele innholdet kom opp igjen, men de nådde bussen. Endelig på plass i bussen så sovnet de begge to, og da de skulle gå av så hadde noen stjålet en helt ny fluestang som lå på bagasjehylla i bussen.

Dette må vel kunne sies å være en mislykket tur?

Hvordan gikk det å gå med gummistøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at på 60-70 tallet var det sjøstøvler/gummistøvler og joggesko det gikk i når folk gikk i fjellet! Grunneieren jeg går på rypejakt med i Sognefjellene, han er et par og femti går fremdeles med gummistøvler. Min morfar har aldri giddet å kjøpe seg noen andre heller. Ser ut til å funke fint for han. Hvordan det går med lange strekk med tung sekk skal jeg dog ikke uttale meg om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at på 60-70 tallet var det sjøstøvler/gummistøvler og joggesko det gikk i når folk gikk i fjellet! Grunneieren jeg går på rypejakt med i Sognefjellene, han er et par og femti går fremdeles med gummistøvler. Min morfar har aldri giddet å kjøpe seg noen andre heller. Ser ut til å funke fint for han. Hvordan det går med lange strekk med tung sekk skal jeg dog ikke uttale meg om!

Det kan umulig være behagelig med gummistøvler etter å ha gått x antall timer. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.