runegutt123 Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Har for meg vinterens store fotoprojekt: Det perfekte Nordlys Har funnet et par amerikanske varsler, men disse er ikke spesielt pålitelig. Er det noen her som har noe bedre, eventuelt er oppegående nok til å skjønne å tolke målingene fra SOHO? Fototeknisk: Har en Pentax D200. Hvordan kan jeg få ned antallet "ufoer" ved lange lukkertider? Som gammel filmfreak, er disse ufoene et nytt og irriterende problem. Jeg har forsøkt å øke isoverdien fra 100-400-800-1600iso. Dette ga stort sett bare mye mere støy. Jada alle støyfjerneinnnstillinger er på. Ellers bruker jeg RAW, maks oppløsning og AdobeRGB Siter
essem Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Stor blender er til stor hjelp, f.eks f1,4-1,8. Noise Ninja (bl.a) fjerner støy (og detaljer...). http://www.picturecode.com/ Sjekk også om ikke støyfjerning kun gjelder jpg konvertering i kameraet, det er det som er vanlig (tror jeg..). Når du skal bruke støyfjerningsprogram slår du av den i kameraet fordi ellers blir det detalj-loss to ganger. Siter
jhs Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Ser av og til på " http://spaceweather.com/ " for å sjekke om det er solflekker. I etterkant av solflekker kan det bli nordlys. Ser da på " http://flux.phys.uit.no/cgi-bin/config.cgi?site=tro2a&stack=tro2a&Kindice=tro2a&ActIx=tro2a&getabove=+Get+above+config+ " som viser magnetometer og K-indice for Tromsø (bor i Tromsø). Når disse stiger bør man gløtte et av vinduet. Andre kilder kan være: http://www.gedds.alaska.edu/AuroraForecast/Default.asp?Date=20091024 Lykke til - jan hugo Siter
Jone Skrevet 21. desember 2009 Skrevet 21. desember 2009 Å forutsi når og hvor en substorm (nordlysutbrudd) skjer er meget vanskelig, om ikke umulig. Som nevnt her er det et par nøkkel-verdiersom kan være nyttige å se på om man ønsker å finne ut om man har bra sjanse for å se nordlys. Virkeligheten er i uansett mye mer kompleks enn de idealiserte forholdene som teorien forklarer og samstemming mellom det satellitt og bakkemålinger gir med hva man virkelig ser er derfor ofte vanskelig å tolke om man ikke har satt seg godt inn i sakene. En ide kan være å følge med på magnetfeltet som solvinden bærer med seg (det som skaper nordlyset) på siden http://www.swpc.noaa.gov/ace/MAG_SWEPAM_6h.html Har Bz vært negativ den siste 1-2 timene eller med er det større sjanse forat en substorm (utbrudd) kan bli trigget. Følger man i tillegg med på http://flux.phys.uit.no/geomag.html på en bakkestasjon nær deg og ser når H komponenten (blå linje) begynner å falle, kan du forvente deg et utbrudd snart. Nordlyset er gjerne på sitt sterkeste da denne blå kurven synker kraftigst. Lykke til med fotograferingen! Siter
runegutt123 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Skrevet 21. desember 2009 Takker for tipsene. Nu var ikke siste Nordlystur spesielt bra. For lite aktivitet/dårlig lys. Brukte min gode gamle Pentax smx 28mm/2.8 Skal forsøke meg med 50mm /1,4 Siter
jhs Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Sjekk om sykluser mm http://www.windmedia.net/auror.htm - janhugo Siter
Borealis Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Som brukernavnet mitt tilsier er jeg glad i Nordlyset. Alaskasiden er god, men det er ikke alltid korttidsvarselet er oppdatert. Ulikt hva Jone forteller om magnetometerene, kan nordlyset gjerne unnvike deg om du kun ser på den blå streken, det er derimot den grønne streken man skal være OBS på. Jo høyere grønn strek, jo bedre nordlys! Beste nordlysvarselet er dog bikkja mi, som vanligvis får seg langtur fra 19-22, og siste kveldstur mellom 24-01. Tar alltid med meg kameraet på disse turene, slik at jeg er "forberedt for hva som helst". Ellers gir lave ISO-verdier "flatt" nordlys uten mye stjernehimmel, mens høye ISOverdier gir mer struktur (høyere) nordlys og mer stjernehimmel. Den som bare hadde hatt knallgode ISOverdier opp til ISO 1000.... Lav blender, og alt over 35 mm i brennvidde er NO-NO i mine øyne angående nordlysfotografering. Jeg har "omtrent" samme prosjektet - dog er det mer et eksperiment med hva som gir de fineste bildene, i stedet for "det perfekte bildet". Om jeg ikke får det perfekte bildet gråter jeg ikke, og om jeg får det perfekte bildet vil jeg fortsette å eksperimentere Lykke til! Siter
kjell74 Skrevet 22. desember 2009 Skrevet 22. desember 2009 Jeg bruker en tokina 12-24 f/4 og max iso ca 800 på min 30D. Varierer en del på lukketiden, du må bare prøve. Og trådutløser er et must. Og et stabilt stativ . Pleier å ta en titt på denne siden en gang i balndt. http://full.storm.no/tv2ver/nordlys.aspx Støyfjerningsprogram er veldig kjekt, kan gjøre underverker. Og så er det en selfølge å bruke RAW. Siter
runegutt123 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Skrevet 23. desember 2009 Selvsagt bruker man stativ (er da ikke helt grønn) Oppdaga til min forfjupselse at fjernkontrollen bare går til 30 sec. Har bestilt meg snorutløser. Stativet mitt er bla. et beist av et Manfrotto. Type slepbart. Drømmer om en supervidvinkelzoom, men har ikke økonomien til det nu. Kjenner jeg blir litt irritert på støyen jeg får med lange lukkertider og eller høy Iso. Mon tro om det var så lurt å kvitte seg med sin gode gamle Pentax LX? Siter
Roamer Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Jeg fotograferer også nordlys, og er blitt fortalt at ved fotografering på stativ så skal vibrasjonsdemping i kamera eller objektiv slås av - Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.