Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig den mest miljøvennlige motoriserte transportformen?

Bellona, Naturvernforbundet, Natur og ungdom osv. bærer seg over at folk er ute og flyr nå om dagen. Tog er mer miljøvennlig, reis med tog er parolen.

Men av de statistikkene jeg har klart og google frem så er det kun energiforbruk for og frakte en person fra A til B som er med i regnestykket.

Burde ikke energien som går med til og bygge jernbanen, lokomotivene og vognene også være med i regnestykket? Det er jo tross alt ikke få tonn med feks. jernmalm og pukk som går med til bygging av en jernbane.

Folk som bor langs toglinjer og sterkt traffikerte veier synes nok ikke de er så miljøvennlige.

Og sist men ikke minst, legger du ned en flyrute så er det ikke noe igjen etter den. Legger du ned en togrute, så er jo naturen fremdeles ødelagt.

Annonse
Skrevet

Har ikke noe svar Finnmarks_odel, men såfremt du ikke har noe mot det(?) slenger jeg meg på i noenlunde samme lei:

Hva om alle dagens kjøretøy skiftet ut bensin-/dieselmotoren med batteri, og selvfølgelig alle nybiler produsert med el.motor.

Hva er miljøgevinsten vedrørende produksjon og ikke minst jevnlig destruksjon av batteri???

Har vi per idag teknologi god nok som miljømessig forsvarer slike endringer på kort tid?

Hvor mange MWh ryker for å lade evt all verdens el.biler?

Mange miljøfanatikere kjemper jo samtidig mot Vannkraft, Atomkraft osv osv....

Personlig vet jeg ikke. Derfor henger jeg meg heller ikke på miljøpopulister som søker pr over en lav sko.....

Min mening er:

Sats STORT på kollektivtrafikk i befolkningstette områder/byer de nærmeste årene, men gedigne tapsprosjekter kun for å tilfredsstille "aktivister" som knapt kan %-regning. NEI ;-)

Skrevet

Stempel motoren som går på diesel/bensin er avleggs for mangfoldig år siden. Om vi ville kunne alle biler o.l. kjørt på en mye mer miljøvennlig og moderne teknologi. Men hva hadde da skjedd med oljeindustrien som for eksempel Norges rike...

Skrevet

Slettes ikke uenig med deg utemannen, men hvor gode er feks nordmenn til forskning, eller rettere sagt vilje til midler innenfor forskning? Katastrofalt!!

Kun 2-3 år siden de såkalt rød/grønne reduserte avgiften på dieselbiler og gikk knallhardt ut med anbefalinger om å kjøpe dieselbiler. Året etterpå økte de avgiftene, slik at diesel ble like dyrt som bensin. Skammelig frekt.

Og se all verdens politikere i disse Københavndager. Nå har endelig disse populistiske "svin" blitt miljøforkjempere!

Du snakker om å snu seg etter vinden.

Akkurat dèn vinden skal dog verdens miljøbevegelser ha stor kred for, syns nå jeg da;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.